Samengevat komt het advies van GD&A advocaten hierop neer (deze samenvatting aangevuld met wat informatie na een teamsoverleg met GD&A advocaten op 07 juni 2023):
Enerzijds:
- Een trage weg is een gemeenteweg, en een gemeenteweg komt tot stand door een uitdrukkelijke beslissing van de overheid, wat in casu nergens concreet kan worden aangetoond. Er is geen gemeenteraadsbesluit houdende de definitieve goedkeuring van een rooilijnplan, noch maakt de weg deel uit van de historische atlas der buurtwegen.
- Een trage weg kan, zonder uitdrukkelijke overheidsbeslissing ook tot stand komen door verjaring, door een gekwalificeerd publiek gebruik gedurende 30 jaar, wat evenwel hier niet het geval is, en in het algemeen overigens een zware bewijslast inhoudt.
- Het trage wegenplan dat in opdracht van de gemeente tot stand kwam, is een waardevol beleidskader, maar ook dat plan werd tot op heden niet door de gemeenteraad goedgekeurd, en zelfs een goedkeuring is in principe onvoldoende om het bestaan van een openbare weg te kunnen hardmaken aangezien in dat geval nog geen uitdrukkelijke overheidsbeslissing voorligt of verjaring is vastgesteld.
- Terzijde: er werd een rooilijnplan en een onteigeningsplan opgemaakt, maar met de procedure werd tot op heden geen aanvang gemaakt (omdat er ook tot op heden nog altijd geen ontwerp is, zie ook verder)
Anderzijds:
- De gemeente heeft daar geen borden “private weg” verwijderd.
- De doorgang voor het publiek is ontstaan vanaf het ogenblik dat de gemeente de innemingen 3 en 4 van het onteigeningsplan in 2015 heeft aangekocht, waardoor de draadafsluiting ter hoogte van de schooltoegang (tussen inneming 3 en de schooltoegang) werd weggenomen.
- Sedert 2015 heeft niemand gevraagd om de trage weg af te sluiten, en kan iedereen, in het bijzonder ook de aanpalende eigenaars, gebruik maken van deze weg, in beide richtingen. Het afsluiten van de weg op vraag van drie eigenaars betekent dat alle andere eigenaars benadeeld worden, alsmede de frequente trage weggebruikers zoals schoolkinderen en anderen.
- In het verleden probeerde een aanpalende eigenaar de doorgang onmogelijk te maken, maar die tijdelijke afsluiting was snel verdwenen omdat alle eigenaars, minstens van inneming 6 tot en met 22, elkaar een privaat recht van overgang moeten verlenen in de richting van de Constant Van Goeystraat.
- De Laarbeek is een onbevaarbare waterloop van 2de categorie, in beheer door de provincie, met als gevolg dat de grondstrook langsheen de beek door de wet belast is met een publieke erfdienstbaarheid in functie van dat onderhoud., waarvan de toegang dient te worden gevrijwaard.
- De gemeente ontkent niet dat deze weg (deels) belast is met een private contractuele erfdienstbaarheid; het staat de getroffen private aangelanden vrij een bord "private weg" te plaatsen op hun eigendom, net zozeer als het de gemeente als getroffen aangelande in principe vrij staat om dat niet te doen op haar eigendom; de gemeente is echter van oordeel dat de plaatsing van afsluitingen alleszins indruist tegen de wettelijke erfdienstbaarheid in functie van het beheer van de waterloop, alsook tegen de private contractuele erfdienstbaarheid.
- Het statuut als (louter) private erfdienstbare weg impliceert dat controle op het gebruik van de weg heden tot de verantwoordelijkheid van de getroffen aangelande eigenaars behoort voor wat betreft hun respectievelijke eigendommen.
- Het oneigenlijk gebruik gebeurt vermoedelijk eerder door een aantal aanpalende eigenaars die nog steeds tuin - en compostafval langs de kant van de beek deponeren, met alle mogelijke gevolgen van dien, namelijk vervuiling van het water en verstopping van het rooster ter hoogte van de Constant Van Goeystraat, met mogelijke wateroverlast tot gevolg.
Conclusie
Als de eigenaars van oordeel zijn dat er een dergelijk bord 'privaat verkeer' dient geplaatst te worden, dan kunnen zij dat doen op hun respectievelijke eigendommen. De controle hierop is geen publieke, gemeentelijke bevoegdheid. De gemeente zal alleszins geen initiatief nemen om deze cruciale trage weg af te sluiten, en zich hiertegen verzetten indien één van de aangelande eigenaars dit zou ondernemen, minstens haar verzet hiertegen kenbaar maken aan alle aanpalende eigenaars.
De gemeente dient wel de nodige initiatieven te nemen opdat het rooilijn - en onteigeningsplan in eerste instantie de administratieve procedure doorloopt, zodat de weg wel een openbaar en publiek karakter krijgt, en dit nadat de inrichting van de weg voldoende duidelijk is, na opmaak van een wegenontwerp, of minstens een voorontwerp.