Terug
Gepubliceerd op 04/10/2023

2023_CBS_01185 - Project "Dorp aan de Stroom": draft samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en gemeente - nieuw voorstel ontwikkelaar - voorstel tot goedkeuring.

college van burgemeester en schepenen
di 26/09/2023 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_CBS_01185 - Project "Dorp aan de Stroom": draft samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en gemeente - nieuw voorstel ontwikkelaar - voorstel tot goedkeuring.

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_CBS_01185 - Project "Dorp aan de Stroom": draft samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en gemeente - nieuw voorstel ontwikkelaar - voorstel tot goedkeuring. 2023_CBS_01185 - Project "Dorp aan de Stroom": draft samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en gemeente - nieuw voorstel ontwikkelaar - voorstel tot goedkeuring.

Motivering

Motivering

Om het project verder te formaliseren dienen er enkele samenwerkingsovereenkomsten opgemaakt en ondertekend te worden. Concreet:

  • Realisatieconvenant gemeente Zwijndrecht en Craeyenhof nv (de ontwikkelaar) rond een grondruil met opleg, kosten aanleg OD, ...
  • Realisatieconvenant gemeente Zwijndrecht, OVAM en Craeyenhof nv (de ontwikkelaar) rond de bodemsanering.

In 2016 en 2017 werden er door het College reeds enkele belangrijke principes vastgelegd en werd er een schattingsverslag opgemaakt in functie van de grondruil. Het meest belangrijke principe was dat Craeyenhof NV de gemeente een opleg zou betalen voor een bedrag van 1.310.000 euro. Dit bedrag bestond uit volgende zaken:

  • Opleg grondruil (namelijk 634.638 euro, zie schattingsverslag van 2016 volgens ontwikkeling RUP).
  • Aanleg huidig - en toekomstig openbaar domein.

Binnen dit kader werd er reeds een "draft" realisatieconvenant opgemaakt. Na de definitieve uitspraak van de Raad van State rond het ruimtelijk uitvoeringsplan in oktober 2021, werden de besprekingen rond de af te sluiten realisatieconvenant hervat. Een belangrijk aandachtspunt zijn echter de sterk stijgende prijzen (grond, grondstoffen, ...) en een noodzakelijke actualisatie van het eerdere schattingsverslag van 2016 waardoor de eerder gemaakte financiële afspraken aangepast dienen te worden.

Een eerste aanpassing is dus het geactualiseerde schattingsverslag dat dateert van 9 februari 2022 (zie bijlage). Om de grondruil te realiseren zal de ontwikkelaar een opleg dienen te betalen van 782. 847 euro (ontwikkeling volgens RUP).

Tijdens de besprekingen gaf de ontwikkelaar aan dat ze een partnerschap hebben afgesloten met Ciril NV om samen het project te realiseren. Er zijn dus op dit moment 3 partners in de onderhandelingen:

  • Craeyenhof NV.
  • Craeyenhof properties BV.
  • Ciril NV.

Los van de opleg bij grondruil was er in het verleden afgesproken dat de ontwikkelaar voor de aanleg van het huidige - en toekomstig openbaar domein (oa Kerkstraat) een opleg diende te betalen van oorspronkelijk 675.362 euro BTW inclusief. Op dit bedrag werd er een indexatie toegepast waardoor het bedrag een stuk hoger kwam te liggen. De indexformule is:

  • p= P( 0.4 s/S + 0.4i/I + 0.2).

Hiermee houden we rekening met de evolutie van de lonen en sociale lasten en de prijzen van de materialen en de grondstoffen en dit specifiek voor de wegenbouw. Dit werd ook meegedeeld tijdens de lopende besprekingen met de ontwikkelaar waarop zij een aantal tegenvoorstellen hebben geformuleerd. Het laatste tegenvoorstel met toelichtingsnota werd in december 2022 bezorgd (zie bijlage). Hieruit blijk dat de ontwikkelaar maximum 800.000 euro BTW inclusief wil betalen voor de aanleg van het huidige - en toekomstige openbaar domein (oa Kerkstraat).

Op basis van de aangeleverde motivatie met bijbehorende meetstaat heeft de administratie een berekening gemaakt gebaseerd op eenheidsprijzen van lopende en gekende projecten van de gemeente (bv aanleg Burchtsetraat) om toch een realistische schatting te kunnen maken. Hiervoor werd er een rekenblad opgemaakt (zie bijlage). Op basis van deze berekening komt de administratie tot een kostprijs voor aanleg openbaar domein van 1.152.556 euro BTW inclusief. Bijkomend is de berekening gebaseerd op een "basisplan". Willen we toch wat meer kwaliteit zal dit zich ook manifesteren in een hogere kostprijs. Dit is een aanzienlijk verschil met het laatste voorstel van de ontwikkelaar dat slechts 800.000 euro BTW inclusief bedraagt.

Bijkomend werd de draft samenwerkingsovereenkomst opnieuw bekeken en aangepast met de laatste informatie. In deze draft samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage) werden alle reeds in het verleden goedgekeurde principes verwerkt. Het college ging op 18 april 2023 akkoord te gaan met deze draft overeenkomst, waarna deze draft overeenkomst werd overgemaakt aan de ontwikkelaar.

Op 23 mei 2023 ontvangt de gemeente Zwijndrecht een aangetekend schrijven van advocatenkantoor Schoups, die als raadslieden optreden voor Craeyenhof NV. In dit schrijven wensen zij ons, in naam van Craeyenhof NV, in kennis te stellen van hun ongenoegen en hun bezwaren tegen de steeds wijzigende en onredelijke eisen (lasten) die de gemeente Zwijndrecht stelt in het kader van de lopende onderhandelingen. In dit schrijven zetten zij het standpunt van Craeyenhof NV uiteen, onder voorbehoud van alle recht en zonder nadelige erkentenis. Zij hopen dat ons bestuur gehoor zal geven aan deze verzuchtingen en bereid is om haar standpunt te herzien en hierover in overleg te gaan. Op 30 mei 2023 nam het college kennis van dit schrijven. Bijkomend werd er via GSJ advocaten een antwoord geformuleerd en overgemaakt aan de ontwikkelaar.

Eveneens werd er in het aangetekend schrijven gesteld dat de ontwikkelaar niet bereid is om tweemaal lasten te moeten betalen. Concreet:

  • Via de realisatieconvenant.
  • Via het opleggen van lasten bij het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag aan de hand van het gemeentelijk reglement stedenbouwkundige last.

Craeyenhof NV vraagt daarom naar enige rechtszekerheid over de totale lasten die de gemeente wenst op te leggen aan het project, ofwel via de nog af te sluiten realisatieconvenant ofwel via het gemeentelijk reglement stedenbouwkundige last.

Het college besliste daarop in de zitting van 6 juni 2023 het volgende:

  • Het college beslist om Craeyenhof NV, conform artikel 6 van het gemeentelijk reglement stedenbouwkundige last, vrij te stellen van bijkomende financiële stedenbouwkundige ontwikkelingslast, zoals voorzien in artikel 5 van het gemeentelijk reglement stedenbouwkundige last, bij het indienen van een omgevingsvergunning - deel spines voor het project dorp aan de stroom.
  • Het college beslist om de vrijstelling van de stedenbouwkundige last bij een omgevingsvergunningsaanvraag mee te verankeren in de contractuele bepalingen van de nog af te sluiten realisatieconvenant tussen Craeyenhof NV en de gemeente Zwijndrecht.

De ontwikkelaar en zijn partners hebben via een mail in tussentijd een aantal nieuwe modaliteiten geformuleerd om op te nemen binnen de realisatieconvenant. Dit werd toegelicht op het College om alles te kaderen en zo tot een overeenkomst te komen. De nieuwe modaliteiten in bijlage.

Advies - bemerkingen dienst PI en Leefomgeving:

  • Grondruil: er wordt geadviseerd om de opleg bij verlijden akte grondruil toch onmiddellijk te laten betalen. Indien niet, moet er naar grote waarschijnlijkheid met een bijkomende borgstelling gewerkt worden om de rechten van de gemeente Zwijndrecht te vrijwaren (deze vraag werd ook gericht aan onze raadsman). Bijkomend is de ontwikkelaar in het verleden steeds bereid geweest om dit bedrag te betalen na verlijden akte.
  • Aanleg huidig openbaar domein: werken via een "uitgestelde betaling" kan maar dan zal er ook een borg moeten gesteld worden die juridisch waterdicht is om eveneens de rechten van de gemeente Zwijndrecht te vrijwaren (deze vraag werd ook gericht aan onze raadsman). De borg zou ook gesteld worden op het basisbedrag P (index juni 2022) en dus niet op een geïndexeerd bedrag jaren later. Inzake datum zouden we adviseren om met een vaste einddatum te werken (bv december 2028 of 2029) en de mogelijkheid dat de ontwikkelaar steeds vroeger de som kan betalen of na einde werken van het deelgebied spines door de ontwikkelaar. Immers wij kunnen niet voorspellen of een engagement aangaan wanneer wij concreet met de werken in de Kerkstraat zouden van start gaan. Een belangrijke bijkomende kanttekening is dat de gemeente in tussentijd eigenlijk al werken moet realiseren rondom de riolering (studiekosten en aanleg) om te waterhuishouding te blijven waarborgen na realisatie van het project van de ontwikkelaar. Hierdoor zouden we best toch al een deel door de ontwikkelaar laten betalen om het geheel budgettair neutraal te maken binnen onze meerjarenplanning. Dit bedrag omvat dus een stuk aanleg, 5 - 8 % studiekosten en 10 % onvoorziene kosten.
  • Tijdskader en planning: de voorgestelde planning is moeilijk haalbaar en de ontwikkelaar is zich onvoldoende bewust van de omgevingsaanleg toekomstig openbaar domein. Dit moet in harmonie zijn met de rest van de Kerkstraat en dit impliceert een afgeklopt ontwerp (met bestek, meetstaat en kostenraming) voor het deel toekomstig openbaar domein (aan te leggen op kosten ontwikkelaar) en een schetsontwerp voor de overige delen. Pas nadien kan er een omgevingsvergunningsaanvraag gestart worden via een geïntegreerde procedure met een gemeenteraadsbesluit aangaande der wegen (GAG) aan gekoppeld. Dit moeten we best nog duidelijk opnemen in de convenant.

Er werd bijkomend een advies gevraagd aan onze advocaat, voornamelijk over de juridische zekerheid rondom borgstelling in functie van de vooropgestelde uitstel van betaling.

Juridische grond

de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de opleg bij grondruil te laten betalen bij het verlijden van de akte en dus niet met een betalingsuitstel te werken.

Artikel 2

Het college vraag na grondruil de parking te behouden en openbaar toegankelijk te houden tot na het verkrijgen van een omgevingsvergunning.

Artikel 3

Het college beslist om voor de aanleg van het huidig openbaar domein een som van 800.000 euro (P) te indexeren volgens formule p = P (0,4 s/S + 0,4 i/I + 0,2) en waarbij het basisbedrag P wordt vastgesteld op 1 juni 2022, onmiddellijk te laten betalen na afsluiten realisatieconvenant en het te indexeren restbedrag (R) van 352.556 euro volgens formule r= R(0,4 s/S + 0,4 i/I + 0,2) en waarbij het restbedrag R wordt vastgesteld op 1 juni 2022 maximum 5 jaar later te betalen na het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Dit restbedrag (uitgestelde betaling) moet via een bankwaarborg geformaliseerd worden.

Artikel 4

Het college wijst de ontwikkelaar er op, dat inzake tijdskader tot het bekomen van een omgevingsvergunning, er met een geïntegreerde procedure zal gewerkt worden, namelijk omgevingsvergunning en gemeenteraadsbesluit aangaande de gemeentewegen tesamen. Dit impliceert dat er eerst een afgeklopt ontwerp (met bestek, meetstaat, kostenraming, rooilijnplan, ...) voor het deel toekomstig domein moet goedgekeurd worden dat aangevuld is met een schetsontwerp voor de overige delen van de Kerkstraat en omgeving.

Artikel 5

Het college beslist om de modaliteiten van artikels 1 tot en met 4 te verwerken in de draft samenwerkingsovereenkomst tussen ontwikkelaar en de gemeente Zwijndrecht:


Bijlagen

  • RUP_11056_214_00001_00004_GP_DV.pdf
  • Opmetingsplan_DADS_JVermeiren_02_05_2016_scenario2.pdf
  • Schattingsverslag_DADS_JVermeiren_09_02_2022.pdf
  • Voorstel principes Dorp aan de stroom_19_10_2022_v1412 Craeyenhof.docx
  • 221214_Toelichtingsnota aangepast.pdf
  • raming werken kerkstraat en plein 2de lezing.xlsx
  • VR 2014 0606 DOC.0842-2 Brownfieldconvenanten Craeyenhof Burcht - convenant.pdf
  • Addedum_Brownfieldconvenant_ondertekend.pdf
  • Dorp ad Stroom realisatieconvenant_versie20230320.docx
  • Bijlage7 - Motivatie realisatieconvent niet onderworpen bekendmakingsplicht voor overheidsopdrachten.docx
  • Plan_DADS_kostenverdeling.pdf
  • 20230905_Craeyenhof NV_Modaliteiten realisatieconvenant.docx
  • Advies_advocaat.pdf