Landmeter Bart Vermeiren bezorgde inmiddels een schetsontwerp, dat voor intern advies werd voorgelegd aan verschillende diensten zodat er duidelijkheid is over verharding, breedte, verlichting, ...
Concreet heeft het schetsontwerp volgende omschrijving (uittreksel uit de omschrijving van de werken in bijlage):
“De nieuwe verbinding wordt uitgevoerd in beton en heeft een breedte van 2,5 meter.
De bovenkant van het pad volgt in de mate van het mogelijke het huidige niveau van het maaiveld. Op plaatsen waar de verharde opbouw (fundering + onder fundering) niet volledig ondergronds voorzien kan worden (ten gevolge van boomwortels op maaiveldniveau) zal een plaatselijke helling aangebracht worden.
De verharding helt af richting de gracht. De berm tussen het nieuwe fietspad en de gracht wordt geherprofileerd zodat het water verder loopt in de gracht. Naast het fietspad aan de kant van de tuinen wordt over de hele lengte een drainagebuis voorzien. De drainagebuis heeft als doel de teelaarde naast het fietspad droog te houden zodat hier geen plasvorming optreedt. Het drainagewater wordt via doorsteken onder de verharding afgevoerd naar de gracht.
Op deze manier wordt de levensduur van de verharding verbeterd en wordt de impact van de nieuwe verharding op de bestaande vegetatie zo veel mogelijk ingeperkt”.
De adviezen:
Advies van collega Paul Goossens:
“Graag een aanpassing voor de onderfundering.
Bomenzand heeft geen draagkracht, bomengranulaat wel en dient voor onderfunderingen.
Standaardbestek 250:
Onderfundering van bomengranulaat volgens 5-3.5.2, dikte 20 cm
Met welke gewichtsklasse van verkeer houden we rekening? Vind de opbouw stevig voor een fietspad.
Advies van schepen Vervaet
“Grote lijnen zien er wat mij betreft goed uit, goede compromis. Ik vraag me nog af of we beperkte verlichting moeten laten intekenen in deze fase (zal aandachtspunt zijn voor de aangelanden)”.
Advies van collega Peter Raats
“Breedte pad 250cm ok
Betonverharding ok
Er dient wel gegarandeerd te worden dat er op minimaal 50 cm aan weerskanten geen obstakels komen te staan zodat dit als volwaardige schuwzone kan dienen. Ook bij het plaatsen van verlichtingspalen bomen en dergelijke dient daar rekening mee gehouden te worden.
Ik vernam ook dat er discussie is over het al dan niet verlichten.
Als we willen dat dit pad ook in de wintermaanden dienst kan doen als toegangsweg tot, in het bijzonder, de school het Laar, dan lijkt me een minimum aan verlichting aangewezen.
Dat die voor 6u en na 22u niet meer zou branden is wel aanvaardbaar, gelet het hier een trage weg betreft. Dit zorgt ook voor een minimale verstoring van de fauna door licht. Gedacht moet wel worden aan vleermuisvriendelijke verlichting”.
Opmerking van schepen Byl
“Kunnen de huisnummers van de Tassynstraat ook op het plan aangeduid worden? Dat geeft een beter overzicht”.
Standpunt van landmeter Vermeiren over de openbare verlichting
“Het voorzien in openbare verlichting kan aan beide zijden beargumenteerd worden.
Wat mijn persoonlijke visie betreft;
Het beoogt een veilige doorsteek voor schoolgaande kinderen. In principe zal dit bij daglicht zijn (in de winter al wat donkerder).
Het is niet zo dat deze trage verbinding een kortere fietsroute behelst dan bv langs de Tassynsstraat of langs de Laarstraat te gaan. Zowel de impact op lichtvervuiling als op de gebruiksoverlast (als ik het zo mag benoemen) door de aangelanden wordt beperkt door geen verlichting te voorzien”.
Landmeter Vermeiren stelt voor om geen verlichting te voorzien, zodat klachten over lichtvervuiling en gebruiksoverlast worden voorkomen.
Indien het CBS toch verlichting wenst, dan moeten we best met onze dienst uitvoering afspreken hoe zij dat zien… er zijn immers verschillende mogelijkheden. Klassieke verlichtingspalen zijn waarschijnlijk geen optie (hoogte, bekabeling, afstand tot de beek, doorgang…). Maar misschien wel lage armaturen die werken op basis van een bewegingssensor. Bijvoorbeeld het systeem aan de F4 naast de spoorweg (richting Beveren). Nadeel daarvan is dan weer potentieel vandalisme, onderhoudsproblemen, Bovendien: is er al niet meer dan genoeg omgevingsverlichting?
Aan het college wordt gevraagd om:
Het college neemt kennis van het ontwerp trage weg langsheen de Laarbeek, zoals opgemaakt door landmeter Bart Vermeiren, en is akkoord om op basis van dit ontwerp de aanpalende eigenaars te informeren.
Het college is akkoord om de opmerkingen van de dienst uitvoering met betrekking tot de onderfundering mee te nemen als aanpassing in het ontwerp.
Het college wenst een beperkte openbare verlichting te voorzien langs het fietspad
De impact op bestaand groen - behoud, minstens heraanplanting - moet meegenomen worden
Er moet ook wat begeleidend groen komen langs de trage weg (copy paste van fase 1)