Op 10 oktober was er opnieuw een overleg met VLM, specifiek over het aspect trage wegen, waarbij een ontwerp rooilijnplan werd besproken, gevoegd als bijlage 02. Het betreft een 1ste fase van het trage wegen netwerk, meer bepaald het gebied tussen de spoorweg, de wijk Nieuwland, de Krijgsbaan en de Lindenstraat. In functie van herkenbaarheid wordt het traject aangeduid op de luchtfoto in bijlage 03.
VLM stelt daarbij de volgende vragen (vragen die op het ontwerp rooilijnplan bijlage 02 in een kader worden geformuleerd):
Advies:
Wat de grachten betreft stellen we voor – na overleg met en met akkoord van collega Paul Goossens – om de grachten in hun geheel, dus inbegrepen de helling aan de twee zijden tot aan de bovenkant van de gracht, te verwerven. Dit maakt onderhoud eenvoudiger en vermijdt latere discussies met aanpalende eigenaars of pachters.
Het voorstel om de grachten op bepaalde locaties te verbreden tot poelen is een verdedigbare keuze. De poelen en bredere grachten dragen bij aan de natuur - en landschapskwaliteit. Uiteraard vergt dit iets meer grondinname, anderzijds worden de poelen gepositioneerd op locaties van eerder natte gronden.
We stellen voor de aansluiting van de trage weg op de F4 te situeren nabij de Heidestraat, zodat wandelaars niet te lang op de F4 moeten verblijven. De te verwerven grondstroken liggen dan wel (voor een beperkt gedeelte) in woonuitbreidingsgebied, maar dat is een niet te ontwikkelen woonuitbreidingsgebied wegens niet meer aan te sluiten op een uitgeruste openbare weg. Volgens een schattingsverslag van Vastgoedtransacties dd. 11 maart 2021 is de grondwaarde ongeveer 11 euro /m², evenveel als agrarisch gebied. Het schattingsverslag in bijlage 04.
Van zodra de gemeente deze drie vragen heeft beantwoord, en desgevallend nog andere opmerkingen heeft, kan het ontwerp rooilijnplan gefinaliseerd worden. Op basis daarvan zal de gemeente dan volgens afspraak een afzonderlijk schattingsverslag per inneming laten opmaken. Van zodra die schattingen beschikbaar zijn kan de onderhandelingsfase met de eigenaars en pachters beginnen.
Het college gaat akkoord met een rooilijnplan, inbegrepen de grachten tot aan de bovenkant van de gracht.
Het college gaat akkoord met de realisatie van poelen zoals voorgesteld op het ontwerp rooilijnplan.
Het college gaat akkoord de trage weg op de F4 te situeren nabij de Heidestraat, zoals voorgesteld op het ontwerp rooilijnplan.