Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

2024_CBS_00197 - Leegstand en verwaarlozing bedrijfsruimten - Inventarisatie 2024 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 20/02/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_00197 - Leegstand en verwaarlozing bedrijfsruimten - Inventarisatie 2024 - Goedkeuring

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_00197 - Leegstand en verwaarlozing bedrijfsruimten - Inventarisatie 2024 - Goedkeuring 2024_CBS_00197 - Leegstand en verwaarlozing bedrijfsruimten - Inventarisatie 2024 - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Het college neemt kennis van de CAPLO-nieuwsbrief van 18 december 2024 van Departement Omgeving, Vlaamse overheid, Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel betreffende inventarisatie 2024.

De door de gemeente jaarlijks op te stellen lijst van de leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten dient, in toepassing van artikel 6§3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, meermaals gewijzigd, door het college van burgemeester en schepenen te worden gefinaliseerd naar het Departement Omgeving voor 1 maart van het kalenderjaar.

Wat verstaat men onder een bedrijfsruimte?

Dat is de verzameling van alle percelen waarop zich minstens één bedrijfsgebouw bevindt, als één geheel te beschouwen en die toebehoren aan dezelfde eigenaar. Deze verzameling heeft een minimale oppervlakte van 500 m². Uitgesloten is het perceel waarop zich een bedrijfsgebouw bevindt waarin de woning van de eigenaar een niet afsplitsbaar onderdeel uitmaakt en dat nog effectief benut wordt als verblijfplaats.

Wat verstaat men onder een bedrijfsgebouw?

Dat is elk gebouw of gedeelte van een gebouw waarin een economische activiteit heeft plaatsgevonden of plaatsvindt.

Wat is een economische activiteit?

Dat is iedere industriële, ambachtelijke, handels-, diensten-, landbouw-, tuinbouw-, opslag- of administratieve activiteit. Ter zake is bepalend welke de laatste hoofdactiviteit is of was of, voor nieuwe bedrijfsruimten, welke de bestemming is of was die aan de gebouwen in de stedenbouwkundige vergunning werd gegeven.

Wanneer is er leegstand?

Een bedrijfsruimte wordt als leegstaand beschouwd en opgenomen op de gemeentelijke lijst vanaf het ogenblik dat meer dan 50 % van de totale vloeroppervlakte van de bedrijfsgebouwen niet effectief wordt benut. Het gebruik van de ruimte dient rationeel te zijn. Het naast elkaar plaatsen van lege vaten kan bijvoorbeeld niet beschouwd worden als rationeel gebruik. Daarentegen kunnen grote kartonnen dozen met materiaal wel naast elkaar worden gezet in functie van het optimaal gebruik van goederen die in die dozen zijn gestapeld.

Wanneer is er beperkte of algemene verwaarlozing?

Een bedrijfsruimte wordt als verwaarloosd beschouwd wanneer zij uitgesproken gebreken van algemene of beperkte omvang vertoont aan buitenmuren, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitentimmerwerk, kroonlijst, dakgoten, trappen of liften. Er is sprake van beperkte verwaarlozing als het gebrek betrekking heeft op de helft of minder dan de helft van de oppervlakte, de lengte of breedte, m.a.w. als de verwaarlozing plaatselijk, niet uitgebreid, lokaliseerbaar is. Er is sprake van algemene verwaarlozing als het gebrek zich voordoet over meer dan de helft van de oppervlakte, de lengte of de breedte. Het is slechts verantwoord een dergelijke ruimte op de gemeentelijke lijst op te nemen als de bedrijfsruimte minimaal twee beperkte gebreken of één algemeen gebrek vertoont. Aan de gemeentebesturen werd verzocht om voldoende reserve aan de dag te leggen en zeker geen vorm van heksenjacht te ontketenen. Gebreken van welke omvang ook die de stabiliteit of de veiligheid in het gedrang brengen, leiden steeds tot opname op de gemeentelijke lijst. Hetzelfde geldt voor bedrijfsruimten die met vochtproblemen kampen.

De gemeentelijke lijst:

Elke gemeente dient ieder kalenderjaar een gemeentelijke lijst op te stellen van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten die op haar grondgebied zijn gelegen. Deze lijst dient vóór 1 maart van elk kalenderjaar aan het departement te worden toegestuurd. Het bestand met de gemeentelijke lijst dient voor 1 maart 2024 te worden gefinaliseerd in de RWO Data Manager.

Het bestand kan vanaf de finalisering in de RWO Data Manager ingekeken worden door de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij van de provincie, waartoe uw gemeente behoort.

De volgende dossiers zijn opgenomen in de inventarisatie 2024:

Perceel11056_B_301_C / 11056_B_302_H
LiggingVendoorn 10 
EigenaarDe Langhe Bart, Nevelzwam 106 te 9250 Waasmunster   VE 1/4

De Langhe Sophie, Moortelstraat 110 te 9150 Kruibeke    VE 1/4

De Langhe Roger, Moortelstraat 110 te 9150 Kruibeke      VE 1/2


Voor leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten wordt er een jaarlijkse heffing ingevoerd vanaf het kalenderjaar dat volgt op de derde opeenvolgende registratie in de Inventaris, zijnde het aanslagjaar. De heffing komt ten laste van diegene die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar is van de aan de heffing onderworpen bedrijfsgebouwen. Indien er meerdere eigenaars zijn voor dezelfde bedrijfsgebouwen, zijn deze hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele heffing.

De heffing wordt berekend op basis van het geïndexeerd kadastraal inkomen (KI) zoals gekend op 1 januari van het aanslagjaar. Het wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het indexcijfer van 1 januari 1995 geldt als basisindexcijfer.

Gemeentelijk aandeel in de heffing:

De gemeenten die hun gemeentelijke lijst hebben ingestuurd vóór 1 maart van het kalenderjaar hebben recht op 20 % van de elk jaar geïnde heffingen, interesten en administratieve geldboetes niet meegerekend, die betrekking hebben op de bedrijfsruimten die op hun grondgebied zijn gelegen. Gemeenten die hun gemeentelijke lijst te laat of niet volgens de bepalingen van het uitvoeringsbesluit hebben ingestuurd, verliezen gedurende drie jaar hun aanspraak op het gemeentelijk aandeel in de heffing.

Juridische grond

  • Uitvoeringsbesluit van 1 juli 1997
  • Leegstandsdecreet van 19 april 1995

  • De bepaling in het decreet van 19 april 1995 omtrent de heffing en de opschorting van de heffing zijn vanaf 1/01/2014 overgeheveld naar de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013.
  • De bepaling in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 omtrent de heffing en de opschorting van de heffing zijn vanaf 1/01/2014 overgeheveld naar het besluit Vlaamse Codex Fiscaliteit van 20 december 2013.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit de inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten 2024 over te maken aan de hogere overheden via de RWO Datamanager voor 1 maart 2024.


Bijlagen

  • CAPLO-nieuwsbrief januari 2024.pdf
  • brochure leegstaande bedrijfsruimten.pdf
  • leegstand Vendoorn 10 afm.pdf
  • verwaarlosing Vendoor 10.pdf