De Dienst Uitvoering en de Dienst Projecten onderzochten twee opties voor herstellingen die de levensduur verlengen tot de aanvang van de wegen- en rioleringswerken.
Optie 1 : Slemlaag:
op de zone tussen de oversteekplaats bij huisnummer 38 en huisnummer 95. Enkel op de rijweg, dus exclusief fietspaden en parkeerplaatsen.
Optie 2 : Plaatselijke insnijdingen rondom de meest gedegradeerde zones:
op de meest gedegradeerde zones.
Voor beide opties werd een raming opgemaakt, en worden de voor- en nadelen opgesomd.
| Optie 1 Slemlaag | Optie 2 Plaatselijk herstel toplaag |
Kostenraming (exclusief btw) | 35.000 € | 25.000 € |
Oppervlakte | 3500 m² | 8 zones voor een totaal van 625 m² |
Verwachte levensduur | 5 tot 7 jaar | 5 tot 10 jaar voor de behandelde zones |
Esthetiek | Uitzicht van een uniform vernieuwde rijweg | Afwisselend uitzicht van vernieuwde rijweg en verouderde rijweg, met kleurverschillen tussen de behandelde en onbehandelde zones. |
Risico’s mits goede uitvoering bij geschikte weersomstandigheden | Geen | Verdere degradatie van onbehandelde zones. Risico op degradatie bij de bijkomende naden. |
Inschatting mobiliteitshinder | Rijweg onbeschikbaar gedurende 2 tot 3 werkdagen | Rijweg onbeschikbaar gedurende 4 tot 5 werkdagen |
De details van de voorgestelde zones voor herstel zijn toegevoegd in bijlage.
Aan het bestuur wordt de principiële keuze voorgelegd voor het type herstelwerken, zodat een overheidsopdracht kan worden uitgeschreven. Vanuit de Dienst Uitvoering en Dienst Projecten wordt een herstelling d.m.v. een slemlaag voorgesteld om volgende redenen:
Na de principiële goedkeuring door het bestuur zal een bestek opgemaakt werden, dat nog ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan het bestuur vooraleer uit te sturen.
Het college beslist om over te gaan tot de herstelling van de gedegradeerde asfaltverharding in de Pastoor Coplaan d.m.v. een slemlaag.