Wijzigingen in de organisatiestructuur
Om de stabiliteit van de werking tijdens deze overgangsperiode te kunnen garanderen, zijn een aantal aanpassingen aan de organisatiestructuur en taakafspraken binnen Uitvoering wenselijk (noodzakelijk). Hierbij werd vertrokken van volgende uitgangspunten
Voorliggend voorstel werd besproken en goedgekeurd op het clusteroverleg (met betrokken directeurs van Beveren en Kruibeke) van 19 september en het fusieteam van 4 oktober 2024.
Onderbrengen van administratie onder de resp. diensten
Er werd geopteerd om het team administratie op te splitsen in 2 teams, 1 onder Openbaar Domein en 1 onder Gebouwen om volgende redenen
Dienst Gebouwen
Aangezien er op vlak van coördinatie van onderhoud gebouwen een ‘gat’ is binnen de 3 administraties, was er consensus bij de betrokken directeurs van de 3 gemeenten dat er per 1.1.2025 een diensthoofd gebouwen dient aangeworven te worden met middelen die vrijkomen door de openstaande directeursfunctie. Dit werd ook zo opgenomen in de nota ‘Tijdelijke structuur Leefomgeving en Openbaar Domein’ die al eerder aan het fusieteam werd voorgelegd.
Over het functieniveau in het definitieve organogram is nog geen consensus (B1-B3 vs B4-B5?). Dit dient verder opgenomen te worden bij de functiewegingen ikv de fusie. Feit is dat de coördinator onderhoud van 1.1.2025 tot aan de inwerkingtreding van het definitieve organogram 2 C4-C5-profielen dient aan te sturen én eindverantwoordelijke is voor de Dienst Gebouwen. Omwille van hiërarchie én verantwoordelijkheden stellen wij voor om de B1-B3-functie op het kader van Uitvoering (teamverantwoordelijke Administratie) tijdelijk op te schalen naar B4-B5 Diensthoofd Onderhoud Gebouwen door middel van een tijdelijke waarneming van 1.1.2025 tot aan de inwerkingtreding van het definitieve organogram.
Naast de B1-B3-functie (teamverantwoordelijke Administratie) voorzien we ook nog 1 C1-C3 administratieve functie van het huidige kader om op een meer gestructureerde manier de gebouwenadministratie te kunnen opvolgen.
De taakverdeling (op grote lijnen) voor alle leidinggevende en administratieve functies is toegevoegd in bijlage.
Dienst Openbaar Domein (Wegen, Groen & Logistiek)
De belangrijkste wijziging in de structuur van de Dienst Openbaar Domein is een thematische clustering van groen & openbaar domein, waardoor er ruimte is om op niveau van functies te diversifiëren. Meer concreet: het takenpakket van de teamverantwoordelijken Groen en Openbare Werken wordt gecombineerd tot 1 functie van teamverantwoordelijke Groen & Openbare Werken. Op die manier hopen we:
Ook binnen het Team Administratie onder Openbaar Domein stellen we een aantal wijzigingen voor:
Poets
De structuur van Poets blijft ongewijzigd. Gezien het uitgebreide takenpakket van de directeur per 1.1.25 (Publiek Domein Kruibeke + Uitvoering Zwijndrecht) én het gegeven dat Poets in zowel in Beveren als in Kruibeke in een andere cluster is ondergebracht (Interne Zaken - Facility Management), zijn wij vragende partij om het team Poets van Zwijndrecht versneld onder de aansturing van de leidinggevende van Beveren te brengen (en dus op dit vlak af te wijken van de 1+1+1 afspraken), zodat ook de teamverantwoordelijke Poets per 1.1.25 zicht heeft op een duidelijke aansturing.
FInancieel
Zie het overzicht in bijlage (presentatie) : voorliggende bewegingen worden uitgevoerd binnen het bestaande budget van de dienst
De juiste persoon op de juiste plek
Eénmaal de organisatiestructuur uitgewerkt, zijn we gaan kijken naar de juiste persoon op de juiste plek. Daarbij werd rekening gehouden met talenten en persoonlijke voorkeuren, alsook een goede onderlinge (versterkende) samenwerking. Zeker op dat laatste vlak zijn door het uitblijven van een duidelijk leiderschap in het verleden wonden geslagen.
Wij stellen volgende personeelsverschuivingen in navolging van de structuurwijziging voor:
Functiewijziging binnen zelfde graad
Sam Audenaert: van technisch deskundige gebouwen naar technisch deskundige Openbaar Domein (C4-C5)
Nathalie De Clerck: van teamverantwoordelijke Poets naar teamverantwoordelijke Admin & Logistiek (C4-C5)
Thomas De Buck: van ploegbaas naar technisch administratief medewerker (D4-D5)
Tijdelijke waarneming van B1-B3 naar B4-B5 coördinator Onderhoud Gebouwen door Sissi De Kerf
Hierdoor ontstaan volgende vacante functies:
o De vacature deskundige Gebouwen C4-C5 zo snel mogelijk in te vullen door een spoedige aanstelling uit de wervingsreserve voor een vergelijkbare functie in Beveren (lopende selectieprocedure).
o De interim-opdracht van Luk Gladines te verlengen in afwachting van de indiensttreding van de nieuwe deskundige Gebouwen, en zo nodig (gezien de omvangrijke opdracht voor 2025 en afhankelijk van de expertise en ervaring van de nieuwe medewerker) nog langer aan te houden.
PROCEDURE
Onder normale omstandigheden is voorliggende wijziging ontwerp van een kaderwijziging en worden er procedures interne mobiliteit gevoerd met functiewijzigingen en formele selecties . Op minder dan drie maanden van de fusiedatum waarbij alle functies in het 1+1+1 organogram toch weer bij elkaar worden gegooid en op korte termijn een nieuwe reorganisatie / samenvoeging / definitief organogram zal nodig zijn en omwille van de precaire situatie en het zeer grote risico qua continuïteit en permanentie van de dienst, wordt voorgesteld om de reorganisatie via collegebeslissingen door te voeren weliswaar in overleg met alle betrokkenen én met de fusiepartners zodat er geen stappen gezet worden die toekomstige samenvoeging bemoeilijken of hinderen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de reorganisatie tijdelijke organisatiestructuur voor de Dienst Uitvoering in afwachting van het definitieve organisatiestructuur goed.
Het college van burgemeester en schepenen verleent de principiële goedkeuring aan