B&S Westpoort, Hoge Mauw 1510, 2370 Arendonk heeft een omgevingsvergunningsaanvraag met project-MER (milieueffectenrapport) ingediend bij de gemeente Zwijndrecht. Team MER vraagt een advies van het CBS over het project-MER.
Vanuit dienst Leefomgeving wordt een gedeeltelijk gunstig advies voorgesteld mits een gunstig advies van de adviesinstanties.
Voor het onderdeel mobiliteit wordt er een ongunstig advies gegeven:
De MER bevat informatie die voor het onderdeel mobiliteit achterhaald is.
- De voorgestelde BFF-route werd na 2011 aangepast. De recentste goedgekeurde BFF-routes staan op Geopunt.be
- Ook de vervoersregio Antwerpen werd ondertussen uitgerold waardoor het aanbod aan bussen is vermeerderd. Maar ook doelstelling om tegen 2030 maximaal 50% van de verplaatsingen voor woonwerk verkeer met de auto wordt gedaan, werd niet opgenomen in het MER. Gelet op een bouwperiode van 4,5 jaar, zal het project ten vroegste in 2029 klaar zijn en dient dus zich voor te bereiden op de doelstelling van 2030.
- De MER bevat een verouderde wegencategorisering. De tonnagebeperking in de Victoria Heirweghstraat ontbreekt ook op het plan.
- In de MER staat dat er een lichtengeregeld kruispunt is aan de Pastoor Coplaan. Deze informatie is niet correct.
- Er wordt verwezen 16m² kantoorruimte per persoon met de bezettingsgraad 70 tot 80% is. Terwijl deze waarden mogelijks gewijzigd zijn na de coronacrisis.
- Het model gaat ervan uit dat het hotel geen ontbijt organiseert in het restaurant.
- Het is onduidelijk of het MER rekening houdt met de capaciteitsberekeningen die Lantis heeft uitgevoerd i.f.v. de Oosterweelwerken en het verkeer in Zwijndrecht. Het is onduidelijk of er met dit project reeds is rekening gehouden en/of dit voor een extra druk zorgt op de wegen.
- In het MER wordt er uitgegaan van 2.100 pae's o.w.v. dit project. Het MER stelt dat 50% naar de lokale wegenis wordt afgewikkeld. Dit is een negatief effect op de woonkernen van Zwijndrecht. De doelstelling moet echter zijn dat 75 % wordt afgewikkeld naar het bovenlokaal verkeer (autosnelweg en paralelweg).
- Het MER bespreekt het wegduweffect door de ondercapaciteit van de parking aan het hotel niet. Het project mag geen bijkomende parkeerdruk in de omliggende straten en openbaar domein veroorzaken. Het openbaar domein in de omgeving is reeds verzadigd.
O.w.v. de onduidelijkheid of er voldoende rekening werd gehouden met de capaciteitsberekening van Lantis, het hoog aantal pae’s naar het lokale weg en het ontbreken van wegduweffect van auto’s naar openbaar domein wordt er voor het gedeelte mobiliteit een negatief advies gegeven.