Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

2024_VB_00143 - Organisatiebeheersing: rapport 2023 en planning 2024 - kennisname

vast bureau
di 03/09/2024 - 15:06 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bruno Byl, schepen; Ann Van Damme, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, voorzitter vast bureau; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Stemming op het agendapunt

2024_VB_00143 - Organisatiebeheersing: rapport 2023 en planning 2024 - kennisname

Aanwezig

Bruno Byl, Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_VB_00143 - Organisatiebeheersing: rapport 2023 en planning 2024 - kennisname 2024_VB_00143 - Organisatiebeheersing: rapport 2023 en planning 2024 - kennisname

Motivering

Motivering

Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

  1. De vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
  2. De wetgeving en de procedures naleeft;
  3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  4. Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  5. De activa beschermt en fraude voorkomt.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Omwille van tijdsrovende inspanningen n.a.v. de nakende fusie tussen Zwijndrecht, Beveren en Kruibeke, liep deze rapportering vertraging op.

In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken van de verschillende items/acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing en tevens een vooruitblik op het volgende jaar.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 217 tot en met 219 en 592.

Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 goedkeuring kader OBS.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2023 en de planning voor 2024.


Bijlagen

  • Jaarrapport organisatiebeheersing 2023.pdf
  • BIJLAGE 1_proces monitoring.pdf
  • BIJLAGE 2_proces projectwerking.pdf
  • BIJLAGE 3_GLOBAAL OVERZICHT VERBETERACTIEPLAN NAV ZELFEVALUATIES AUDITS.pdf
  • BIJLAGE 4_GLOBAAL PREVENTIEPLAN 2023-2028 EN JAARACTIEPLAN 2024.pdf
  • BIJLAGE 5_Globaal rapport thema-audit Financiele processen m.b.t. aankopen.pdf
  • BIJLAGE 6_Rapport bespreking TA financiele processen mbt aankopen.pdf
  • BIJLAGE 7_Thema-audit_Geldmiddelen_Globaal rapport_0.pdf
  • BIJLAGE 8_ZELFEVALUATIE OBV THEMA-AUDIT GELMIDDELEN.pdf