Een personeelsenquête uit 2018 toonde aan dat het verbeteren van het dienstfietsenpark een positieve stimulans zou zijn voor het gebruik van de fiets bij dienstverplaatsingen. Ongeveer 60% van het personeel moet wel eens een dienstverplaatsing maken waarvan 38% dit zelfs wekelijks één of meerdere keren doet. Van de respondenten gaf 20% aan hiervoor al wel eens de eigen fiets te gebruiken terwijl slechts 11% aangaf ooit een dienstfiets te hebben gebruikt.
Het eigen dienstfietsenpark is in een zorgwekkende staat. Reserveringen, opvolging en onderhoud zijn niet goed geregeld. De fietsen zijn van bedenkelijke kwaliteit en zijn overwegend niet-elektrisch. Sommige diensten lossen dit op door hun eigen dienstfietsen aan te schaffen. Medewerkers die toch dienstverplaatsingen per fiets willen maken, gebruiken soms hun eigen fiets. Een probleem hierbij is dat deze fiets, in tegenstelling tot de eigen auto, niet kan worden verzekerd.
Dankzij het fietsleasingsysteem kan hier deels aan tegemoet gekomen worden, maar het is en blijft een feit dat het beter is om goede dienstfietsen aan te bieden. Dit voorkomt dat een personeelslid zijn eigen fiets kwijtraakt na een ongeval of diefstal bij een dienstverplaatsing.
Sinds eind 2022 is er in de gehele vervoerregio en daarrond een deelfietsensysteem van de firma Donkey Republic uitgerold. De gemeente Zwijndrecht wil via een proefproject binnen de vervoerregio, met steun van Slim naar Antwerpen, deelfietsen van de firma Donkey Republic inzetten als dienstfietsen. Dit vereist minimale middelen en weinig of geen opvolging, enkel een basisniveau vanuit de dienst mobiliteit.
De bijlage 'Deelfietsen als dienstfietsen inzetten nota voor MAT.pdf' bevat meer gedetailleerde informatie over het gebruik van deelfietsen als dienstfietsen.
Er wordt een overeenkomst voor het deelfietsensysteem afgesloten met de firma Donkey Republic, Skelbækgade 4B te 1717 København (Denemarken). De overeenkomst start op 1 maart 2024 en eindigt op 1 maart 2025. Deze overeenkomst wordt na 10 maanden automatisch verlengd tenzij de gemeente Zwijndrecht anders beslist. De kostprijs van het deelfietsensysteem bedraagt het eerste jaar 1 080,00 euro excl. btw of 1 306,80 euro incl. btw. Het abonnement zal vanaf het tweede jaar aangeboden worden aan 75% van het normale tarief, namelijk 2 600,00 euro excl. btw of 3 146,00 euro incl. btw per jaar.
Het college geeft goedkeuring aan de overeenkomst voor het deelfietsensysteem van de firma Donkey Republic, Skelbækgade 4B te 1717 København (Denemarken). De overeenkomst start op 1 maart 2024 en eindigt op 1 maart 2025. Deze overeenkomst wordt na 10 maanden automatisch verlengd tenzij de gemeente Zwijndrecht anders beslist. De kostprijs van het deelfietsensysteem bedraagt het eerste jaar 1 080,00 euro excl. btw of 1 306,80 euro incl. btw. Het abonnement zal vanaf het tweede jaar aangeboden worden aan 75% van het normale tarief, namelijk 2 600,00 euro excl. btw of 3 146,00 euro incl. btw per jaar.