Departement Omgeving organiseert een openbaar onderzoek betreffende het voorlopig vastgestelde ontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'E34-west ter hoogte van de Waaslandhaven'
De hoofddoelstelling van voorliggend project is:
Nevendoelstellingen:
Ter hoogte van het grondgebied Zwijndrecht situeert het projectgebied zich ten oosten van het complex Melsele en sluit aan op GRUP Oosterweel. Op snelwegniveau worden geen wijzigingen aangebracht, maar worden omkaderende werken uitgevoerd, zoals het doortrekken van het uitgewerkte landschapsconcept, het voorzien van geluidsbeperkende maatregelen, zoals een stiller wegdek of geluidsbermen of – schermen (mogelijk in combinatie met het landschapsontwerp) en het doortrekken van de fietssnelweg.
Het gemeentebestuur Zwijndrecht is verheugd dat de fietssnelweg F41 wordt doorgetrokken (met een breedte van 6m vanaf de de spoorbrug ter hoogte van de defensieve dijk) en dat een landschappelijke inpassing wordt voorzien doormiddel van een begroeide bufferdijk. Ter hoogte van de defensieve dijk en de overgangszone uit het erfgoedbesluit is de bufferdijk max. 1,5m hoog. Ten hoogte van de hoeve 'Tindemans' wordt de bufferdijk vervangen door een geluidsscherm, zodat de hoeve behouden kan blijven. Ten oosten van de hoeve volgt de bufferdijk het profiel van de Kluifrotonde met een hoogte van minimaal 12m TAW (tweede algemene waterpassing).
De plancontour voorziet een vrij grote inname ten zuiden van de E34 op het Zwijndrechts grondgebied. In de milieuverklaring en ook in de stedenbouwkundige voorschriften zijn enkele milderende maatregelen opgenomen in het flankerend beleid om de ruimte-inname zoveel mogelijk te beperken.
Eveneens wordt in het flankerend beleid vastgelegd dat een snelheidsvermindering van 80km/u op de E34 vanaf het complex Waaslandhaven-Oost in oostelijke richting en op de volledige R1 en Oosterweelverbinding wordt voorzien. Het gemeentebestuur stipt aan dat uit modelleringen gebleken is dat een snelheidsbeperking tot 90 km/uur in beide rijrichtingen (en niet enkel richting Antwerpen) noodzakelijk is om tegemoet te komen aan de overeenkomst tussen de gemeente Zwijndrecht en de Vlaamse overheid inzake geluidsbelasting van de snelwegen op de kernen.
Bovenstaande modellering toont duidelijk hoe de buffering van de E34 ten aanzien van de kern van Zwijndrecht nog beperkt is, en pas doeltreffend zal zijn als deze wordt aangehouden zoals opgenomen in het GRUP.
Art. 2.2.10 §4 VCRO
Het college neemt kennis van het ontwerp en de bijhorende plannen.
In het flankerend beleid wordt vastgelegd dat een snelheidsvermindering van 80km/u op de E34 vanaf het complex Waaslandhaven-Oost in oostelijke richting en op de volledige R1 en Oosterweelverbinding wordt voorzien. Het gemeentebestuur stipt aan dat uit modelleringen gebleken is dat een snelheidsbeperking tot maximaal 90 km/uur in beide rijrichtingen (en niet enkel richting Antwerpen) noodzakelijk is om tegemoet te komen aan de overeenkomst tussen de gemeente Zwijndrecht en de Vlaamse overheid inzake geluidsbelasting van de snelwegen op de kernen.
Uit metingen zal vermoedelijk blijken dat het gewenste resultaat niet gehaald wordt. In dat geval zal de snelheid verder moeten worden verlaagd conform de overeenkomst tussen de gemeente en de Vlaamse overheid.
Het college verwijst het voorstel tot gunstig advies door naar de gemeenteraad.