Begin juli start de tweede fase van het participatietraject. Vanaf 4 juli krijgen betrokken inwoners, erfeigenaars en ondernemers via brief een shortlist met enkele voorstellen waarop ze kunnen stemmen. Die voorstellen komen van henzelf of van de cultuurraad die nauw in dit traject betrokken is.
Het is wettelijk verplicht om de betrokken inwoners, erfeigenaars en ondernemers de mogelijkheid te geven om opmerkingen en bezwaren te laten indienen in verband met een straatnaamwijziging.
Het is aan het gemeentebestuur zelf om te bepalen welke termijn het juist aan de burgers geeft om opmerkingen en bezwaren in te dienen. Dit dient wel een ‘redelijke termijn’ te zijn.
We stellen voor dat deze termijn gelijkloopt met de periode waarin inwoners, erfeigenaars en ondernemers kunnen stemmen op de shortlist. Deze periode loopt van 4 juli (start bedeling) tot en met 18 augustus. Ook al valt deze periode in de zomervakantie, toch zou dit ruim genoeg moeten zijn om iedereen de kans te geven om van dit recht gebruik te kunnen maken.
Als we deze termijn volgen, lopen we ongeveer gelijk met de bezwaarperiode die zowel Beveren als Kruibeke hanteren. Op die manier hebben alle betrokkenen van de fusiegemeente dezelfde rechten wat betreft het indienen van bezwaren en opmerkingen.
De communicatiedienst houdt alle opmerkingen en bezwaren bij en zal ze na afloop van de bezwaarperiode gezamenlijk voorleggen aan het college, samen met wat binnenkwam over de Kruibeeksesteenweg en de Oude Heirbaan.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, artikel 4/1.
Het college legt de termijn waarin opmerkingen en bezwaren mogen ingediend worden over een straatnaamwijziging vast op een termijn van 48 dagen, vanaf 4 juli tot en met 18 augustus.
Het college beslist dat deze bewaren en opmerkingen ingediend kunnen worden: