Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

2024_CBS_01129 - Project Landinrichtingsplan (LIP), wijk Nieuwland - trage wegen: voorstel tot goedkeuring.

college van burgemeester en schepenen
di 10/09/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

AndrĂ© Van de Vyver, burgemeester; Bruno Byl, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01129 - Project Landinrichtingsplan (LIP), wijk Nieuwland - trage wegen: voorstel tot goedkeuring.

Aanwezig

Ann Van Damme, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 4
Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01129 - Project Landinrichtingsplan (LIP), wijk Nieuwland - trage wegen: voorstel tot goedkeuring. 2024_CBS_01129 - Project Landinrichtingsplan (LIP), wijk Nieuwland - trage wegen: voorstel tot goedkeuring.

Motivering

Motivering

Het trage wegennetwerk in de gemeente Zwijndrecht wordt uitgebreid door het aanleggen van missing links en het verbeteren van bestaande wegen. Er wordt een noord - zuid hoofdverbinding gecreëerd tussen Burcht en Fort Sint-Marie.

De inrichting van de onderstaande paden is gebaseerd op het ontwerp - trage wegenplan van de gemeente. Verder werd onderzocht welke nieuw te realiseren wandelpaden ook een meerwaarde kunnen betekenen voor een efficiëntere landbouwontsluiting. Op deze manier krijgen de historische buurtwegen een grotere gebruiksfunctie. De aanleg van deze nieuwe wegen wordt gecombineerd met lijnvormige elementen voor landschapsherstel. Er is weinig recreatief aanbod in de open ruimten rond Zwijndrecht.

Een goede ontsluiting, een duidelijk onthaal en informatiewaarde kunnen een meerwaarde bieden voor de omwonenden. Via trage wegen en autoluwe wegen wordt de kerk van Burcht verbonden met het fort Sint-Marie. Loodrecht op deze as staan oost - west verbindingen met het centrum van Zwijndrecht en de omliggende woonwijken. Het netwerk kan ook een basis zijn voor verbindingen naar de forten en de open ruimten in Melsele, Beveren en Kruibeke. De inrichting van de noord - zuid verbinding realiseert zowel een robuuste landbouwontsluiting als kleinschalige recreatieve verbindingen en zorgt voor nieuwe beplantingslijnen in het landschap. Bestaande (trage) wegen worden opgenomen en verbonden met nieuw te realiseren tracés. Er werd gekozen om in de eerste fase aan te vangen met één deelsegment, namelijk het deel dat globaal gepland is tussen de E17 en de spoorlijn Antwerpen - Gent.

Plandocumenten:

Hierna een opsomming van de documenten die geraadpleegd kunnen worden als bijlagen bij deze collegenota:

  • De rooilijn - en onteigeningsplannen van de geplande trage wegen in het gebied.
  • De onteigeningsplannen van de geplande watervlakken.
  • De rooilijnplannen houdende afschaffing van de buurtwegen 45 en 46.
  • Het schattingsverslag van de dienst vastgoedtransacties waarbij de goederen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied en woonuitbreidingsgebied worden geraamd op 11 euro/m2, de goederen in woongebied op 210 euro/m2, en de einde pachtvergoedingen op 0,65 euro/m2.
  • Een overzicht van de trage wegen (blauwe stippenlijnen) aangeduid op het gewestplan. Er worden geen grondstroken ingenomen die gelegen zijn in woongebied volgens het gewestplan. De meeste grondstroken bevinden zich in agrarisch gebied, een beperkt aantal in woonuitbreidingsgebied.
  • Een overzichtskaart van de nieuwe, afgeschafte en nog af te schaffen trage wegen in het gebied.
  • Een lijst van eigenaars
  • Een motivatienota 
  • Het laatste mailbericht van VLM dd. 

Aankoopkosten en eventuele pachtkosten:

Hierna een optelling van de aankoopkosten per inneming, en de vergoeding voor einde pacht (in de veronderstelling dat alle gronden verpacht zijn):

  • Trage weg 1 : (5.025 x 11) + (5.025 x 0,65) = 55.275 + 3.266,25 = 58.541,25 euro.
  • Trage weg 1.1. = (802 x 11) + (802 x 0,65) = 8.822 + 521,30 = 9.343,30 euro.
  • Trage weg 2 : (3.665 x 11) + (3.665 x 0,65) = 40.315 + 2.382,25 = 42.697,25 euro.
  • Trage weg 4.2 : (1.219 x 11) + (1.219 x 0,65) = 13.409 + 792,35 = 14.201,35 euro.
  • Trage weg 3 : (2.617 x 11) + (2.617 x 0,65) = 28.787 + 1.701,05 = 30.488,05 euro.
  • Trage weg 4 : (4.404 x 11) + (4.404 x 0,65) = 48.444 + 2.862,60 = 51.306,60 euro.
  • Watervlak 1.3 : 180 x 11 = 1.980 euro.
  • Watervlak 3.1 : 603 x 11 = 6.633 euro.

Totaal bedrag vergoedingen exclusief wederbelegging: 215.190,80 euro.

De wederbeleggingsvergoeding wordt berekend op de aankoopsom en bedraagt in de laagste schijf 24,5%.

Het aankoopbedrag van alle innemingen samen is 203.665 euro x 24,50 % = 49.897,92 euro, afgerond komt men dat tot een wederbeleggingsvergoeding van maximum 50.000 euro.

Totaal bedrag vergoedingen inclusief wederbelegging: 265.190,80 euro.

Wel dient opgemerkt te worden dat de schattingen dateren van 2021 en dus ouder dan twee jaar zijn. Bij effectieve goedkeuring van aankopen door de gemeenteraad zullen deze schattingen moeten geactualiseerd worden (maximum twee jaar oud).

Onderhandse aankoop en onderhandelingen:

Alvorens de eigenaars en voornamelijk de pachters te contacteren, is het van belang een beeld te kunnen weergeven van het uiteindelijk resultaat, waarbij we proberen te anticiperen op een aantal vragen die vermoedelijk toch zullen gesteld worden, zoals daar zijn onder meer:

  • Hoe breed is de effectieve verharding (dat kan je niet afleiden uit het rooilijnplan, noch uit het onteigeningsplan), in welk materiaal wordt het aangelegd, voor welke doelgroep, bv wandelaars en fietsers, landbouwvoertuigen, rolstoelgebruikers, kinderwagens, …)?
  • Wat met de resterende strook binnen de rooilijn die niet verhard zal worden? Welke aanplantingen voorziet men langsheen de wegtracé’s (breedte, hoogte, keuze van beplanting, …)?
  • Wat met de grachten (bv bij trage Weg 1.1. is de gracht even breed als de volledige rooilijn)? Daar kun je dan toch geen weg meer aanleggen, tenzij de gracht volledig verdwijnt, wat toch niet de bedoeling kan zijn?
  • Op sommige plaatsen zijn de grachten zo breed dat er weinig plaats overblijft voor de aanleg van een weg?
  • Openbare verlichting of niet?
  • Hoe zit het met afsluitingen langs die wegtracé’s? Worden bestaande afsluitingen vergoed, waar voorziet men toegang tot de aanpalende percelen als dat al de bedoeling zou zijn? Met welke breedte voorziet men die toegang? Wordt rekening gehouden met bestaande en nog aan te leggen duikers?

 Advies dienst Milieu:

Het trage wegenplan is grotendeels gelegen in een zone met meer dan 3μg PFAS/kg droge stof. Het inrichtingsplan stelt duidelijk dat VLM de partner is van de gemeente in de onderhandeling met eigenaars. De gemeente koopt de gronden aan en is de definitieve eigenaar. Verwerving met subsidies landinrichting leidt niet tot een saneringsplicht bij VLM. VLM koopt geen reserve van ruilgronden. VLM zal dit alleen enkel doen als er een noodzaak is en wanneer er duidelijkheid is over de PFAS-problematiek.

De saneringsplicht voor de betrokken zone ligt bij 3M en blijft bij 3M na grondoverdracht. Enkel bij grondverzet moeten we op dit moment transportkosten betalen. De verwerkingskosten worden betaald door 3M zolang de overeenkomst via het Sitebesluit blijft bestaan. Let wel 3M is in beroep gegaan tegen het Sitebesluit bij de Raad Van State.

Advies Leefomgeving:

De dienst Leefomgeving adviseert het College om de rooilijn - en onteigeningsplannen zoals gevoegd bij deze collegenota voor te leggen aan een algemene commissie om enig draagvlak te creëren, vooraleer de officiële procedure tot vaststelling van de rooilijn en onteigeningsplannen op te starten via de gemeenteraad. Dit gezien de breedte van de nieuwe rooilijnplannen en de impact op agrarisch gebied. Dit om er zeker van te zijn dat er voldoende draagvlak is. Aan het college wordt gevraagd om:

  • Kennis te nemen van deze plandocumenten.
  • Dit voorstel van trage wegenplan (rooilijn - en onteigeningsplannen) te bespreken en toe te lichten op een algemene commissie.
  • Om bij voldoende draagvlak de onderhandelingen aan te vatten met de eigenaars en (eventuele) respectievelijk pachters.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van deze plandocumenten en andere bijlagen.

Artikel 2

Het college is akkoord om  de onderhandelingen op te starten met de eigenaars en pachter en eventueel in een latere fase de rooilijn - en onteigeningsplannen toe te lichten op een algemene commissie.


Bijlagen

  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 01 rooilijnenplan TW1 met TW1.1.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 02 onteigeningsplan TW1 en TW1.1.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 03 rooilijnplanTW2 en TW4_2(A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 04 onteigeningsplan TW2 en TW4_2 (A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 05 rooilijnplanTW3(A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 06 onteigeningsplan TW3 (A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 07 rooilijnplan TW4_1(A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 08 onteigeningsplan TW4.1 (A0).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 09 onteigeningsplan watervlak 1.3.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 10 onteigeningsplan watervlak 3.1.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 11 rooilijnplan afschaffing GW nr. 45 (A1).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 12 rooilijnplan afschaffing GW nr. 46 (A1).pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 13 schattingsverslag.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 14 gewestplan met aanduiding nieuwe trage wegen.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 15 overzichtskaart.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 16 lijst eigenaars.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 17 motivatienota milieudienst.pdf
  • 2024 09 03 Nieuwland LIP Bijlage 18 mailverkeer met VLM.pdf
  • Indelingsvoorstel Trage Wegen 1-4.pdf