Het trage wegennetwerk in de gemeente Zwijndrecht wordt uitgebreid door het aanleggen van missing links en het verbeteren van bestaande wegen. Er wordt een noord - zuid hoofdverbinding gecreëerd tussen Burcht en Fort Sint-Marie.
De inrichting van de onderstaande paden is gebaseerd op het ontwerp - trage wegenplan van de gemeente. Verder werd onderzocht welke nieuw te realiseren wandelpaden ook een meerwaarde kunnen betekenen voor een efficiëntere landbouwontsluiting. Op deze manier krijgen de historische buurtwegen een grotere gebruiksfunctie. De aanleg van deze nieuwe wegen wordt gecombineerd met lijnvormige elementen voor landschapsherstel. Er is weinig recreatief aanbod in de open ruimten rond Zwijndrecht.
Een goede ontsluiting, een duidelijk onthaal en informatiewaarde kunnen een meerwaarde bieden voor de omwonenden. Via trage wegen en autoluwe wegen wordt de kerk van Burcht verbonden met het fort Sint-Marie. Loodrecht op deze as staan oost - west verbindingen met het centrum van Zwijndrecht en de omliggende woonwijken. Het netwerk kan ook een basis zijn voor verbindingen naar de forten en de open ruimten in Melsele, Beveren en Kruibeke. De inrichting van de noord - zuid verbinding realiseert zowel een robuuste landbouwontsluiting als kleinschalige recreatieve verbindingen en zorgt voor nieuwe beplantingslijnen in het landschap. Bestaande (trage) wegen worden opgenomen en verbonden met nieuw te realiseren tracés. Er werd gekozen om in de eerste fase aan te vangen met één deelsegment, namelijk het deel dat globaal gepland is tussen de E17 en de spoorlijn Antwerpen - Gent.
Plandocumenten:
Hierna een opsomming van de documenten die geraadpleegd kunnen worden als bijlagen bij deze collegenota:
Aankoopkosten en eventuele pachtkosten:
Hierna een optelling van de aankoopkosten per inneming, en de vergoeding voor einde pacht (in de veronderstelling dat alle gronden verpacht zijn):
Totaal bedrag vergoedingen exclusief wederbelegging: 215.190,80 euro.
De wederbeleggingsvergoeding wordt berekend op de aankoopsom en bedraagt in de laagste schijf 24,5%.
Het aankoopbedrag van alle innemingen samen is 203.665 euro x 24,50 % = 49.897,92 euro, afgerond komt men dat tot een wederbeleggingsvergoeding van maximum 50.000 euro.
Totaal bedrag vergoedingen inclusief wederbelegging: 265.190,80 euro.
Wel dient opgemerkt te worden dat de schattingen dateren van 2021 en dus ouder dan twee jaar zijn. Bij effectieve goedkeuring van aankopen door de gemeenteraad zullen deze schattingen moeten geactualiseerd worden (maximum twee jaar oud).
Onderhandse aankoop en onderhandelingen:
Alvorens de eigenaars en voornamelijk de pachters te contacteren, is het van belang een beeld te kunnen weergeven van het uiteindelijk resultaat, waarbij we proberen te anticiperen op een aantal vragen die vermoedelijk toch zullen gesteld worden, zoals daar zijn onder meer:
Advies dienst Milieu:
Het trage wegenplan is grotendeels gelegen in een zone met meer dan 3μg PFAS/kg droge stof. Het inrichtingsplan stelt duidelijk dat VLM de partner is van de gemeente in de onderhandeling met eigenaars. De gemeente koopt de gronden aan en is de definitieve eigenaar. Verwerving met subsidies landinrichting leidt niet tot een saneringsplicht bij VLM. VLM koopt geen reserve van ruilgronden. VLM zal dit alleen enkel doen als er een noodzaak is en wanneer er duidelijkheid is over de PFAS-problematiek.
De saneringsplicht voor de betrokken zone ligt bij 3M en blijft bij 3M na grondoverdracht. Enkel bij grondverzet moeten we op dit moment transportkosten betalen. De verwerkingskosten worden betaald door 3M zolang de overeenkomst via het Sitebesluit blijft bestaan. Let wel 3M is in beroep gegaan tegen het Sitebesluit bij de Raad Van State.
Advies Leefomgeving:
De dienst Leefomgeving adviseert het College om de rooilijn - en onteigeningsplannen zoals gevoegd bij deze collegenota voor te leggen aan een algemene commissie om enig draagvlak te creëren, vooraleer de officiële procedure tot vaststelling van de rooilijn en onteigeningsplannen op te starten via de gemeenteraad. Dit gezien de breedte van de nieuwe rooilijnplannen en de impact op agrarisch gebied. Dit om er zeker van te zijn dat er voldoende draagvlak is. Aan het college wordt gevraagd om:
Het college neemt kennis van deze plandocumenten en andere bijlagen.
Het college is akkoord om de onderhandelingen op te starten met de eigenaars en pachter en eventueel in een latere fase de rooilijn - en onteigeningsplannen toe te lichten op een algemene commissie.