Door de aanleg van de brug over de spoorlijn van de N419 hebben de daardoor ontstane ventwegen geen bovenlokale functie meer en zijn deze ook door hun beeld en gebruik enkel nog lokaal. Dit zorgt voor heel wat verwarring bij herstelling, signalisatie, enz. omdat de verantwoordelijkheid nog steeds bij de wegbeheerder AWV ligt, terwijl dit beter bij de gemeente zou liggen.
Een deel van deze ventwegen en de ondertunneling vormen een onderdeel van de F4. Het onderhoud van de F4 is best in één en dezelfde hand, voor de rest van de F4 is dat reeds de gemeente. Vanuit het subsidiariteitsbeginsel dient de bevoegdheid te liggen bij het juiste beleidsniveau. In deze mag het duidelijk zijn dat dit het best bij de gemeente ligt en niet langer bij de Vlaamse overheid.
Dit item werd reeds enkele jaren geleden opgenomen tijdens het bilateraal overleg tussen de gemeente en AWV. Er bestaat een volledige consensus tussen de beide administraties.
Ondertussen zorgde AWV dat de straatverlichting op de brug in orde gebracht werd zodat een vlekkeloze overdracht mogelijk is en ook de openbare verlichting duidelijk gescheiden is.
Op het jongste bilateraal overleg met AWV d.d. 31 mei 2024 werd de specifieke afbakening (rooilijnen) van de overdrachten voorgelegd en goedgekeurd door de aanwezige partijen.
De gemeente neemt het eigendom/beheer kosteloos over en zal tevens instaan voor het verdere onderhoud van de fietstunnel (het wegdek en de openbare verlichting) het kunstwerk zelf blijft zoals gebruikelijk steeds in handen van AWV.
De dienst mobiliteit en de dienst uitvoering geven hierover een positief advies.
Het college gaat principieel akkoord met de wegoverdracht van de ventwegen langs de Krijgsbaan, volgens het plan van overdracht met kenmerk 1M3D8E G 033806 00 opgemaakt d.d. 28 februari 2022.
Het college gaat akkoord om de grondoverdracht voor te leggen aan de gemeenteraad van 22 augustus 2024.