Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

2024_CBS_01247 - Mobiliteitstoets in functie van de komst van de waterbushalte te Burcht: voorstel tot goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 01/10/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01247 - Mobiliteitstoets in functie van de komst van de waterbushalte te Burcht: voorstel tot goedkeuring

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01247 - Mobiliteitstoets in functie van de komst van de waterbushalte te Burcht: voorstel tot goedkeuring 2024_CBS_01247 - Mobiliteitstoets in functie van de komst van de waterbushalte te Burcht: voorstel tot goedkeuring

Motivering

Motivering

Het studiebureau Traject legt hierbij haar bevindingen in de vorm van eenmobiliteitstoets ter goedkeuring voor aan het college. Zij werkten met de meest recent mogeljjke data inzake verkeerstellingen en gebruikers/reizigerstellingen van de waterbus.

Conclusie:

De waterbus te Burcht zal voornamelijk lokale gebruikers aantrekken. In het slechtste geval worden er 77 auto’s per dag verwacht. Dit kan opgevangen worden in de omliggende buurt van de halte want, zo bleek uit de parkeertellingen, er is voldoende plaats in de onmiddellijke buurt. Mits de invoering van een sturend parkeerbeleid kan dit dusdanig verlopen dat de buurt hiervan quasi volledig ontlast wordt. De langparkeerders van de waterbus worden aldus maximaal gestuurd naar de parkeerplaatsen die vandaag leeg staan op aanvaardbare loopafstand zoals bv de Koningin Astridlaan.

Dit sturend parkeerbeleid werd door het college goedgekeurd op 3 september 2024 en werd als bijlage bij deze mobiliteitstoets gevoegd.

Het studiebureau wijst op de nood aan bijkomende parkeerplaatsen ten behoeve van personen met een handicap op het Kaaiplein. Dit sluit aan bij een eerdere voorwaarde die het college vastlegde. Op het Kaaiplein moet, door haar functie als toekomstig Hoppinpunt en halteplaats voor de waterbus 6% van het aantal voertuigen voorbehouden plaatsen zijn. Vandaag zijn dat slechts 2 plaatsen. Dit moeten er 4 worden (6% van 58 naar boven afgerond). De dienst mobiliteit zal dit, samen met de dienst Uitvoering/projecten en infrastructuur in de komende weken realiseren.

Verder suggereert deze mobiliteitstoets ook het voorzien van een overdekte fietsparkeerplaats ten behoeve van de waterbushalte. Op dit moment is er reeds een overdekte fietsparkeerplaats aan de noordkant van het kaaiplein. Dit kan dan ook best gerealiseerd/geïntegreerd worden met de verdere aanleg van het Kaaiplein als Hoppinpunt.

Aan het college wordt voorgesteld om deze mobiliteitstoets (bijlage) goed te keuren.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de mobiliteitstoets (bijlage) goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht om op het Kaaiplein in totaal 4 parkeerplaatsen voor te behouden ten behoeve van personen met een handicap.


Bijlagen

  • Mobiliteitstoets Waterbus Burcht traject finaal incl parkeerbeleid.pdf