Het bedrag en de inhoud van de facturen werden gecontroleerd en stemmen overeen met de geleverde werken/diensten.
De nieuwe gemeentewet en latere wijzigingen;
Koninklijk Besluit van 05 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie en latere wijzigingen.
Het college keurt volgende facturen van meer dan 7.500 euro (excl. btw) goed en maakt ze over aan de bijzonder rekenplichtige voor uitbetaling:
Aanrekening | Firma | Factuurbedrag | Omschrijving |
2024/404/AIF | PZ WANO | 24.490,66 EUR | Ondersteuning inspecteurs 07-08/2024 |
Bouaziz Abdelouahid - Willem Elsschotstraat 15, 2070 Antwerpen heeft op 07/05/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024061632 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/117 voor:
• Regularisatie van een gelijkvloerse verdieping & plaatsen van 2 dakkapellen.
De aanvraag omvat
• Stedenbouwkundige handelingen.
De locatie van de aanvraag is Willem Elsschotstraat 15, 2070 Antwerpen en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nr. 0682V9 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024061632. De aanvraag werd ingediend op 07/05/2024 en versie V3 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 14/08/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, wel het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 13/10/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 46 en 47 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Opgelegde lasten:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
De aannemer vordert zijn 1e vorderingsstaat voor de werken uitgevoerd tijdens de zomer van 2024 voor een bedrag van 24.080,55 euro. De btw ter waarde van 1.444,83 euro (6%) wordt rechtstreeks betaald aan de aannemer.
Het diensthoofd openbaar domein bevestigt dat de werken werden uitgevoerd volgens de voorwaarden van het bestek zodat de vorderingen gewettigd zijn.
Het college keurt vorderingsstaat 1 van Signco BV goed voor de zomer van 2024 voor een bedrag van 24.080,55 euro. De btw ter waarde van 1.444,83 euro (6%) wordt rechtstreeks betaald aan de aannemer.
De aannemer vordert zijn tweede vorderingsstaat voor de werken uitgevoerd tijdens de maand juni 2024 voor een bedrag van 4081,92 euro. Het bestek vermeldt dat er een prijsherziening in rekening mag worden gebracht, nagekeken en bevestigd door de dienst Contractbeheer. Totaal bedrag is 4081,92 euro. De btw ter waarde van 857,20 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
Stephan Willems, sportpromotor dienst sport-jeugd, bevestigt dat de werken werden uitgevoerd volgens de voorwaarden van het bestek zodat de vorderingen gewettigd zijn.
Het college keurt vorderingsstaat 4 van J. Van Leugenhaege bvba goed voor de maand juni 2024 voor het uitvoeren van maaiwerken van sport- en speelgazon voor een bedrag van 4081,92 euro. De btw ter waarde van 857,20 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
De aannemer vordert zijn eerste vorderingsstaat voor de eerste maaibeurt in de periode van 15.06.2024 tot en met 31.08.2024 voor een bedrag van 16.437,76 euro. De btw ter waarde van 3.451,93 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
Paul Goossens, diensthoofd openbaar domein, bevestigt dat de werken werden uitgevoerd volgens de voorwaarden van het bestek, zodat de vorderingen gewettigd zijn.
Het college keurt vorderingsstaat 1 van Alplant nv goed voor het onderhoud wegbermen, grachtkanten en graslanden voor een bedrag van 16.437,76 euro. De btw ter waarde van 3.451,93 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
De aannemer vordert zijn vorderingsstaat voor de werken uitgevoerd tijdens de maand juli 2024, voor een bedrag van 19.562,48 euro. De btw voor deze vorderingsstaat ter waarde van 4.108,12 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
Het diensthoofd openbaar domein bevestigt dat de werken werden uitgevoerd volgens de voorwaarden van het bestek zodat de vorderingen gewettigd zijn.
Het college keurt de vorderingsstaat van De Groote Gaston nv voor de maand juli 2024 voor een bedrag van 19.562,48 euro goed. De btw ter waarde van 4.108,12 euro wordt rechtstreeks betaald aan de dienst btw.
Voor de uitvoering van de heraanleg riolering Scouts werd prijs gevraagd bij de volgende firma’s:
Volgende prijsvoorstellen werden ontvangen:
Initieel werd de raming gesteld op een bedrag van 15.000 euro. Deze raming blijkt ontoereikend omwille van:
- de technische complexiteit van de verschillende verhardingen in het traject van de nieuw aan te leggen riolering,
- de kleinschaligheid van de ingrepen en de versnippering van de werklocaties, wat resulteert in:
Er wordt voorgesteld om deze aankoop te doen bij de laagste bieder, zijnde Hertsens, Oeverkant 38 te Zwijndrechttegen de prijs van 22.951,16 euro incl. 21% btw.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 92 (aanvaarde factuur, opdrachten van beperkte waarde).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 4, §3 en 124.
Goedkeuring wordt verleend aan de uitvoering heraanleg riolering Scouts door de firma Hertsens, Oeverkant 38 te Zwijndrecht tegen de prijs van 22.951,16 euro incl. 21% btw.
Overeenkomstig artikel 14/1 van de wet van 17/06/2016, moeten de facturen in elektronische vorm (in XML-formaat volgens de PEPPOL bis standaard) verzonden worden. De facturen worden rechtstreeks ingediend via https://digital.belgium.be/e-invoicing of via uw boekhoudprogramma (verbonden met het PEPPOL-netwerk).
Programma 11 november herdenking
We verzamelen om 9.45 uur op de begraafplaats Burcht. Er vindt een bloemenhulde plaats met naamafroeping van de gesneuvelden na een gelegenheidstoespraak namens de gemeente. Fanfare De Scheldezonen besluit het herdenkingsmoment af met het Vaderlandslied en het Lied van de Vlaamse Gemeenschap.
Deze plechtigheid wordt herhaald op de begraafplaats van Zwijndrecht om 10.15 uur.
Aansluitend wordt een lezing aangeboden door Johan Depoortere in de bibliotheek van Zwijndrecht, gevolgd door een receptie.
Johan Depoortere was tot 2009 journalist bij de VRT. In die hoedanigheid reisde hij de wereld rond om vanop de eerste rij verslag uit te brengen over gebieden in oorlog en conflict.
In deze lezing heeft hij het over twee hedendaagse conflicten: Oekraïne en Gaza. Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen en hoe komt het dat het conflictmodel het helemaal heeft gehaald van het overlegmodel? Wat is de rol van de media in deze conflicten? Welke parallellen en gelijkenissen zijn er te trekken met de oorlog die we vandaag herdenken op 11 november?
Op dinsdag 12 november wordt om 11u een plechtigheid ingericht aan het monument der zeelieden op fort Sint-Marie, gevolgd door een broodmaaltijd in OC 't Waaigat.
De cultuurdienst vraagt wie van het college de plechtigheden zal bijwonen en wie de toespraken zal verzorgen op beide herdenkingen.
Het college neemt kennis van het programma van de plechtigheden op 11 en 12 november 2024.
Het college vaardigt leden af om de plechtigheden bij te wonen en de toespraken te houden.
Meldingen worden bijgehouden op deze lijst en dagelijks doorgestuurd naar de desbetreffende diensten (opgelijst onder J - Samenwerking - Meldingen - Meldingen 2024).
Alsook antwoord/oplossing van dienst worden hier geregistreerd.
Het college neemt kennis van de meldingen van augustus en september 2024.
Volgens artikel 7 van het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2023 betreffende "Indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten", dient ten laatste binnen veertien kalenderdagen na de verspreiding van het eerste exemplaar een aangifte ingediend te worden bij het gemeentebestuur op een door het gemeentebestuur voorgeschreven aangifteformulier.
Er werd door de financiële dienst vastgesteld dat er een verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk heeft plaatsgevonden zonder de bijhorende aangifte te hebben ontvangen.
- De folder genaamd “De grootste Jumbo van het land” – met een gewicht van 38 gram/exemplaar.
Op 05/09/2024 werd een aangetekende brief gestuurd naar Jumbo België BV, Ruiterijschool 14, 2930 Brasschaat (in bijlage) waarin gevraagd werd de aangifte te bezorgen voor 20/09/2024.
Onze administratie heeft ondanks deze inspanning geen aangifte ontvangen voor de bovengenoemde reclamedrukwerk.
Er kan bijgevolg een ambtshalve aanslag worden berekend voor Jumbo België BV, Ruiterijschool 14, 2930 Brasschaat met ondernemingsnummer 0697.798.994 betreffende de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten aanslagjaar 2024 zoals beschreven in artikel 10 van het belastingreglement.
In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens waarover onze administratie beschikt, met name de bedeelde reclamefolders waarvoor geen belastingaangifte werd ingediend.
Artikel 10 van het belastingreglement stelt:
'Wanneer de aanslag ambtshalve wordt gevestigd zullen de niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten geacht worden te zijn verdeeld per deelgemeente, waarbij het aantal brievenbussen forfaitair als volgt wordt bepaald:
aantal brievenbussen Burcht 2070: 3.663;
aantal brievenbussen Zwijndrecht 2070: 5.391.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd als volgt:
- 10 % bij een eerste overtreding;
- 25 %, 50 % en 100 % bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding, met dien verstande dat vanaf het moment waarop de belastingaangifte correct en tijdig werd ingediend, de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig hersteld wordt;
- vanaf de vijfde opeenvolgende overtreding zal de belastingverhoging 200 % van de ambtelijk in te kohieren belasting bedragen.
De belastingverhoging bedraagt minimum 50 euro.'
Voor aanslagjaar 2024 week 29 betreffende drukwerk “De grootste Jumbo van het land” zal de ambtshalve belastingaanslag als volgt worden berekend:
-Totaal aantal bedeelde brievenbussen: 9054;
-Het belastingtarief wordt als volgt vastgesteld: 0,08 euro per verspreid exemplaar van meer dan 25 gram en tot en met 60 gram.
-Berekening ambtshalve aanslag: 9054 * 0,08 euro = 724,32 euro.
-Berekening van de ambtelijke belastingverhoging: 724,32 euro te verhogen met 10% bij een eerste overtreding volgens art. 10 van het belastingreglement = 72,43 euro.
-Totaal van de ambtelijke aanslag = 796,75 euro.
Er kan bijgevolg een aangetekende kennisgeving per brief worden verzonden naar Jumbo België BV, Ruiterijschool 14, 2930 Brasschaat met ondernemingsnummer 0697.798.994.
De Grondwet, meer bepaald artikel 170, § 4;
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones;
De Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2023 betreffende de indirecte belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord dat er door de financiële dienst een aangetekende kennisgeving wordt verstuurd naar Jumbo België BV, Ruiterijschool 14, 2930 Brasschaat met ondernemingsnummer 0697.798.994 m.b.t. de ambtshalve belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten, week 29 aanslagjaar 2024 voor een totaalbedrag van 796,75 euro.
Het doel is om vanaf 1 januari 2025 alle Microsoft-abonnementen van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht samen te voegen in één tenant. Een tenant is een container waarin alle online services van Microsoft van de fusiegemeente worden opgeslagen.
Als de vooropgestelde timing niet gehaald zou worden en de Microsoft-jaarabonnementen van de gemeente Zwijndrecht tegen 1 januari 2025 nog niet aan de tenant zijn toegevoegd, zal bij het aflopen van een Microsoft-jaarabonnement van de gemeente Zwijndrecht, een Microsoft-maandabonnement worden afgesloten bij de firma ESC, totdat deze Microsoft-abonnementen kunnen worden overgedragen aan de nieuwe tenant van de fusiegemeente. Op die manier is de continuïteit en de werking verzekerd.
De firma ESC heeft de gemeente Zwijndrecht een offerte bezorgd met de eenheidsprijzen en de totale kostprijs per Microsoft-abonnement per maand. De datum waarop de Microsoft-jaarabonnementen van de gemeente Zwijndrecht aflopen, is ook opgenomen in de offerte.
Omschrijving Maandcontract met maandelijkse betaling | Aantal stuks | Eenheidsprijs excl. btw | Totaal excl. btw | Datum waarop de jaarabonnementen aflopen |
Defender f. Office 365 | 126 | € 2,20 | € 277,20 | 4/01/2025 |
Exchange Online pl | 5 | € 4,35 | € 21,75 | 7/04/2025 |
Exchange ATP | 10 | € 2,20 | € 22,00 | 7/04/2025 |
M365 Business Basic | 134 | € 6,50 | € 871,00 | 4/01/2025 |
M365 Business Premium | 173 | € 24,00 | € 4.152,00 | 11/01/2025 |
Power BI Pro | 2 | € 11,00 | € 22,00 | 14/07/2025 |
Teams Phone Standard | 173 | € 8,75 | € 1.513,75 | 4/01/2025 |
Totaal maandcontract met maandelijks betaling excl. btw: | € 6.879,70 |
Omdat er na de fusie meer dan 300 Microsoft 365 Business Basic- en Microsoft 365 Business Premium abonnementen zijn, moeten deze abonnementen, wanneer ze worden toegevoegd aan de tenant, worden omgezet naar Microsoft 365 Enterprise abonnementen.
De gemeente Zwijndrecht heeft ook een jaarlijks abonnement op Cybergate afgesloten bij de firma ESC. Dit abonnement kan op elk moment worden stopgezet en samengevoegd met de Microsoft-abonnementen van de fusiegemeente.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, § 1, 1° d ii).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Er wordt goedkeuring verleend aan het stopzetten van alle jaarlijkse Microsoft-abonnementen van de gemeente Zwijndrecht bij de firma ESC, Oude Eedstraat 4 te 9810 Nazareth. Als de Microsoft-abonnementen van de gemeente Zwijndrecht tegen 1 januari 2025 nog niet aan de nieuwe tenant van de fusiegemeente zijn toegevoegd, zal bij het aflopen van een Microsoft-jaarabonnement van de gemeente Zwijndrecht, een Microsoft-maandabonnement worden afgesloten bij de firma ESC, tot dat deze Microsoft-abonnementen kunnen worden overgedragen aan de nieuwe tenant van de fusiegemeente.
Als alle Microsoft-jaarabonnementen afgelopen zijn, bedraagt de maandelijkse kostprijs voor alle Microsoft-abonnementen 6 879,70 euro excl. btw of 8 324,437 incl. btw.
Deze overeenkomsten zullen nog lopende zijn op de samenvoegingsdatum en worden dus allen overgenomen door de fusiegemeente.
De drie overeenkomsten vertonen evenwel een aantal verschillen t.o.v. elkaar. Om op de fusiedatum te kunnen beschikken over een eenduidig contractueel kader (én een eenduidig softwarepakket), dienen de overeenkomsten op elkaar te worden afgestemd.
De drie overeenkomsten werden daarom “samengesmolten” tot één enkele overeenkomst, waarvan de modaliteiten in bijlage terug te vinden zijn.
Huidige recurrente kosten - software Payroll & HR:
Gemeente | Kosten per jaar excl. btw |
Zwijndrecht | 71 282,19 euro |
Beveren | 142 442,08 euro |
Kruibeke | 62 680,79 euro |
276 405,07 euro* |
* detail huidige prijszetting in bijlage.
Voorstel recurrente kosten - software Payroll & HR in het kader van de fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
Gemeente | kosten per jaar excl. btw |
Fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht | 251 077,46
euro* |
* detail prijszetting fusiegemeente BKZ in bijlage.
Voorstel éénmalige kosten - software Payroll & HR in het kader van de fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
éénmalige kosten exclusief btw | |
Projectbegeleiding fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht | 29 543,14
euro* |
* detail prijszetting fusiegemeente BKZ in bijlage.
Bovenop de korting gelden de volgende gunstige effecten door de harmonisatie:
Voor gemeente Beveren:
1. Payroll – Lima Premium in Gemengde Service
2. Core en Soft HR Premium
3. Fietslease
4. JobSolutions Premium
5. Digitale loonstroken
Voor gemeente Kruibeke:
1. Payroll – Lima Premium in Gemengde Service
2. Core en Soft HR Premium
3. Nieuw: Toegang tot Fietslease
4. Nieuw: Toegang tot JobSolutions Premium
5. Digitale loonstroken
Voor gemeente Zwijndrecht:
1. Payroll – Lima Premium in Gemengde Service
2. Upgrade: Core en Soft HR Premium
3. Fietslease
4. JobSolutions Premium
5. Digitale loonstroken
De totale kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht op 48 maanden bedragen 1 033 852,98 euro excl. btw of 1 250 962,10 euro incl. 21% btw (= éénmalige kosten en recurrente kosten).
De betrokken diensten Personeel & HR (BKZ) hebben de offertes nagezien op hun correctheid en volledigheid.
De fusiegroep ICT geeft een gunstig advies.
De nieuwe opdracht, resulterende uit de “samensmelting” van de opdrachten/overeenkomsten, verschilt niet materieel t.o.v. de opdrachten die de gemeente Beveren en gemeente Kruibeke en gemeente Zwijndrecht aanvankelijk met Cipal Schaubroeck gesloten heeft. De wijzigingen zijn niet dermate verregaand dat aangenomen zou kunnen worden dat andere kandidaten geselecteerd zouden zijn geweest, dat de opdracht aan een andere ondernemer zou zijn gegund geweest of dat bijkomende ondernemers deelgenomen zouden hebben aan de plaatsingsprocedure indien deze wijzigingen van bij aanvang voorzien waren geweest. Het economisch evenwicht van de opdracht wordt niet gewijzigd (in het voordeel van de opdrachtnemer op een wijze die niet voorzien is in de oorspronkelijke opdracht). De wijziging leidt ook niet tot een aanzienlijke verruiming van het toepassingsgebied van de oorspronkelijke opdracht.
Deze wijziging van de lopende opdracht is gerechtvaardigd op basis van de artikelen 38/5 en 38/6 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (AUR).
De overeenkomsten software Payroll & HR voor fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, gesloten met Cipal Schaubroeck, worden gewijzigd conform de modaliteiten opgenomen in bijlage in toepassing van artikel 38/5 en 38/6 AUR.
De éénmalige kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht worden goedgekeurd voor de som van 29 543,14 euro excl. btw of 35 747,19 euro incl. btw.
De jaarlijkse kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht worden goedgekeurd voor de som van 251 077,46 euro excl. btw of 303 803,72 euro incl. btw.
De gemeente Beveren wordt gemandateerd om de overeenkomsten m.b.t. de wijziging te ondertekenen.
Voor evenementen kan het tekort aan fietsparkeerplaatsen deels worden opgevangen met mobiele fietsparkeersystemen maar deze bieden geen duurzame oplossing. Zonder een structurele aanpak komt de doelstelling van het fietsparkeerplan in het gedrang.
Daarom wordt voorgesteld om, in lijn met de fietsparkeerbeleidsnota van Zwijndrecht, te kiezen voor de aanschaf van hetzelfde fietsparkeersysteem dat reeds geplaatst is bij de gebouwen van het kunstonderwijs en in de kelder van het gemeentehuis van Zwijndrecht. De aankoop kan worden gefinancierd met de resterende middelen voor de aanschaf van fietsparkeersystemen in 2024.
Het aangekochte fietsparkeersysteem kan na de sloop van de gebouwen van Herleving tijdelijk op een goed zichtbare locatie worden geplaatst en vervolgens, indien nodig, worden geïntegreerd in één van de geplande fietsparkeerprojecten.
Vanwege uniformiteitsredenen en de korte levertijd is voor de aankoop van 2 x 16 fietsparkeerbeugels of 32 fietsparkeerplaatsen een offerte gevraagd bij de firma TokBrummen, Zutphensestraat 36 te 6971 EN Brummen in Nederland. De kostprijs voor de 32 fietsparkeerplaatsen bedraagt inclusief transport, montage en twee jaar garantie op de onderdelen 12 345,57 euro excl. btw of 14 938,14 euro incl. btw.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 92 (aanvaarde factuur, opdrachten van beperkte waarde).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 4, §3 en 124.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de aankoop van 2 x 16 fietsparkeerbeugels of 32 fietsparkeerplaatsen bij de firma TokBrummen, Zutphensestraat 36 te 6971 EN Brummen in Nederland. De kostprijs voor de 32 fietsparkeerplaatsen bedraagt inclusief transport, montage en twee jaar garantie op de onderdelen 12 345,57 euro excl. btw of 14 938,14 euro incl. btw.
Het studiebureau Traject legt hierbij haar bevindingen in de vorm van eenmobiliteitstoets ter goedkeuring voor aan het college. Zij werkten met de meest recent mogeljjke data inzake verkeerstellingen en gebruikers/reizigerstellingen van de waterbus.
Conclusie:
De waterbus te Burcht zal voornamelijk lokale gebruikers aantrekken. In het slechtste geval worden er 77 auto’s per dag verwacht. Dit kan opgevangen worden in de omliggende buurt van de halte want, zo bleek uit de parkeertellingen, er is voldoende plaats in de onmiddellijke buurt. Mits de invoering van een sturend parkeerbeleid kan dit dusdanig verlopen dat de buurt hiervan quasi volledig ontlast wordt. De langparkeerders van de waterbus worden aldus maximaal gestuurd naar de parkeerplaatsen die vandaag leeg staan op aanvaardbare loopafstand zoals bv de Koningin Astridlaan.
Dit sturend parkeerbeleid werd door het college goedgekeurd op 3 september 2024 en werd als bijlage bij deze mobiliteitstoets gevoegd.
Het studiebureau wijst op de nood aan bijkomende parkeerplaatsen ten behoeve van personen met een handicap op het Kaaiplein. Dit sluit aan bij een eerdere voorwaarde die het college vastlegde. Op het Kaaiplein moet, door haar functie als toekomstig Hoppinpunt en halteplaats voor de waterbus 6% van het aantal voertuigen voorbehouden plaatsen zijn. Vandaag zijn dat slechts 2 plaatsen. Dit moeten er 4 worden (6% van 58 naar boven afgerond). De dienst mobiliteit zal dit, samen met de dienst Uitvoering/projecten en infrastructuur in de komende weken realiseren.
Verder suggereert deze mobiliteitstoets ook het voorzien van een overdekte fietsparkeerplaats ten behoeve van de waterbushalte. Op dit moment is er reeds een overdekte fietsparkeerplaats aan de noordkant van het kaaiplein. Dit kan dan ook best gerealiseerd/geïntegreerd worden met de verdere aanleg van het Kaaiplein als Hoppinpunt.
Aan het college wordt voorgesteld om deze mobiliteitstoets (bijlage) goed te keuren.
Het college keurt de mobiliteitstoets (bijlage) goed.
Het college geeft opdracht om op het Kaaiplein in totaal 4 parkeerplaatsen voor te behouden ten behoeve van personen met een handicap.
De Europese privacy verordening voorziet in een functionaris voor gegevensbescherming, ook wel de Data Protection Officer (DPO) genoemd. Vanaf 25 mei 2018 zijn sommige verwerkingsverantwoordelijken (en/of verwerkers), waaronder alle lokale besturen verplicht een functionaris voor gegevensbescherming aan te stellen. Hij of zij zal immers een niet te miskennen rol spelen in het databeschermingsbeleid van de organisatie.
De functionaris voor gegevensbescherming (DPO) ziet toe op de gegevensverwerkingen binnen de organisatie. De taken van een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) zijn onder andere:
De functionaris voor gegevensbescherming houdt bij de uitvoering van zijn taken naar behoren rekening met het aan verwerkingen verbonden risico, en met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden.
Zwijndrecht en Kruibeke hebben geen eigen DPO in dienst en doen hiervoor beroep op Polis (provinciale dienst). In Beveren werd gekozen om een eigen DPO op te leiden en aan te stellen na het behalen van het certificaat.
Op 9 augustus 2024 kwam er volgend advies vanuit ABB binnen met betrekking tot de aanstelling van de DPO:
Volgens het DPO-team van ABB moeten overheidsinstanties een DPO aanwijzen bij het verrichten van verwerkingsactiviteiten (zie artikel 37, lid 1, a) AVG). Een DPO moet dus aangesteld worden bij de start van de verwerkingsactiviteiten of ervoor. Het DPO-team suggereerde naar de mogelijkheid om het takenpakket van één van de huidige DPO’s uit te breiden naar dat van de fusiegemeenten, totdat er een officiële aanstelling/benoeming is van een DPO.
Gezien er vanaf het najaar gestart wordt met de eenmaking van de softwarepakketten van het Sociaal Huis, Personeelsdienst, Financiële dienst, Stedenbouw, ... zullen vanaf dat moment tussen de 3 besturen heel wat onderlinge persoonsgegevens zichtbaar zijn en start men het inputten van de sociale dossiers. Op dit moment start de gezamenlijke gegevensverwerking van de 3 besturen. Om de aansluitingen met Magda, rijksregister, kruispunt Sociale Zekerheid, ... in orde te kunnen brengen moet een DPO doorgegeven worden.
De fusiestuurgroep is vrijdag 13 september akkoord gegaan om Kelly Smet, huidig DPO van gemeente Beveren, aan te stellen als coördinerend DPO om de overgang naar het nieuwe fusiebestuur te faciliteren. Het nieuwe bestuur zal dan in januari 2025 definitief een DPO moeten aanwijzen.
GDPR-wetgeving
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer.
Nationale regelgeving:
de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, artikel 10;
de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, artikel 24 en 25;
het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 9;
het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), hierna “AVG” te noemen, inzonderheid Afdeling 4, Functionaris voor gegevensbescherming (artikel 37 t/m 39):
artikel 37.1.A:
De verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker wijzen een functionaris voor gegevensbescherming aan in elk geval waarin: de verwerking wordt verricht door een overheidsinstantie of overheidsorgaan behalve in het geval van gerechten bij de uitoefening van hun rechterlijke taken;
artikel 37.5:
De functionaris voor gegevensbescherming wordt aangewezen op grond van zijn professionele kwaliteiten en, in het bijzonder, zijn deskundigheid op het gebied van de wetgeving en de praktijk inzake gegevensbescherming en zijn vermogen de in artikel 39 bedoelde taken te vervullen.
artikel 37.6:
De functionaris voor gegevensbescherming kan een personeelslid van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker zijn, of kan de taken op grond van een dienstverleningsovereenkomst verrichten.
artikel 38 beschrijft de positie van de FG:
De Aanbeveling 04/2017 van 24 mei 2017 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (hierna “CBPL” te noemen), betreffende de aanwijzing van een functionaris voor gegevensbescherming in toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en in het bijzonder de toelaatbaarheid van de cumulatie van deze functie met andere functies waaronder die van veiligheidsconsulent (CO-AR-2017-008), waarin de CBPL aanbeveelt om de keuze voor de FG vast te leggen, en documentatie aan te leggen die aantoont dat aan de AVG voldaan wordt.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de huidige DPO van gemeente Beveren, Kelly Smet, aan te stellen als coördinerend DPO voor de fusiegemeente om de overgang naar het nieuwe bestuur te faciliteren.
zonecollege van 3 september 2024
1. 2024_ZC_00408 - Zonecollege - Verslag 27 augustus 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00409 - Meerjarenbeleidsplan - Doelstellingenboom. Rapportage Q1 en Q2 2024 - Kennisneming
3. 2024_ZC_00410 - Opleiding 2024 - Lijst 27 - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00411 - Betaalbaarstelling facturen 2024/343 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 484 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00412 - Selectieprocedure operationeel personeel 2024 - Brandweerman/-vrouw 36ste lichting. Toelating tot aanwervingsstage - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00413 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Jobstudent Communicatie. Openverklaring - Goedkeuring
zoneraad van 9 september 2024
1. 2024_ZR_00033 - Zoneraad - Notulen 24 juni 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZR_00035 - Fusie 2024 - Toetreding Zwijndrecht tot Hulpverleningszone Waasland. Advies provinciaal raadgevend comité - Kennisneming
3. 2024_ZR_00034 - Merkstrategie 2024 - Vernieuwde huisstijlgids en stijlafspraken - Goedkeuring
4. 2024_ZR_00036 - Raamovereenkomsten 2024 - Uitbreiding lijst. Aankoopcentrales - Goedkeuring
5. 2024_ZR_00037 - Dotatie 2024 - Kazernes in eigendom van de stad Antwerpen. Plaatsing laadpalen - Goedkeuring
6. 2024_ZR_00038 - Principebesluit 2024 - Klokkenluidersregeling. Gezamenlijk intern meldingskanaal - Goedkeuring
zonecollege van 10 september 2024
1. 2024_ZC_00414 - Zonecollege - Verslag 3 september 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00415 - Opleiding 2024 - Lijst 28 - Goedkeuring
3. 2024_ZC_00416 - Pensioenverzekeringsovereenkomst - Vastlegging en uitbetaling responsabiliseringsbijdrage 2024 en correctie 2023 - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00417 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 35 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00418 - Betaalbaarstelling facturen 2024/344 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 485 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00419 - Raamovereenkomsten 2024 - Groep stad Antwerpen / Opdrachtencentrale Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken / A.S.T.R.I.D. nv / CREAT / NGI / Lijst in gebruik door Brandweer Zone Antwerpen - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00420 - Bestek 2024 - 2024-BZA-0037 Leveren van een maatwerkcontainer voor duikoefeningen - Goedkeuring
zonecollege van 17 september 2024
1. 2024_ZC_00421 - Zonecollege - Verslag 10 september 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00422 - Opleiding 2024 - Lijst 29 - Bekrachtiging
3. 2024_ZC_00423 - Oefendag 2024 - Interzonale Grimpday - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00424 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 36 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00425 - Betaalbaarstelling facturen 2024/345 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 486 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00426 - Omkaderend personeel 2024 - Functionering. Uitbetaling functioneringstoelage 2023 - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00427 - Operationeel personeel 2024 - Wedertewerkstelling van korporaal om medische redenen - Bekrachtiging
8. 2024_ZC_00428 - Dienstopdracht 2024 - Teambuilding Steunteam - Goedkeuring
zonecollege van 24 september 2024
1. 2024_ZC_00429 - Zonecollege - Verslag 17 september 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00430 - Dienstopdracht 2024 - Evaluatie compagniewerking. Diner - Goedkeuring
3. 2024_ZC_00431 - Opleiding 2024 - Lijst 30 - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00432 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 37 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00433 - Betaalbaarstelling facturen 2024/346 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 487 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00434 - Bestek 2024 - 2024-BZA-0035. Raamovereenkomst ondersteuning en coördinatie van het Steunteam - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00435 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten - Goedkeuring
8. 2024_ZC_00436 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Vacature consulent Preventie (A1a-A3a). Openverklaring, samenstelling selectiejury en timing - Goedkeuring
9. 2024_ZC_00437 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Administratief assistent Personeelsdienst (C1-C3). Aanstelling - Goedkeuring
10. 2024_ZC_00438 - Dienstopdracht 2024 - Teambuilding Directie Human Resources - Goedkeuring
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de besluiten van het zonecollege van 3, 10, 17 en 24 september 2024 en van de zoneraad van 9 september 2024.
Als compensatie voor de gevolgen van het wijzigen van straatnamen en/of huisnummers kunnen inwoners en ondernemingen een kostenvergoeding aanvragen. De in het reglement voorgestelde financiële compensatie bedraagt 35 euro per adres in een betrokken straat voor een natuurlijk persoon en 200 euro voor ondernemingen waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in een betrokken straat. Deze financiële compensatie wordt voor de hele fusiegemeente geraamd op maximaal 235 865 euro.
Op te vragen persoonsgegevens natuurlijke persoon
Woonachtig op dit adres vanaf 1 januari 2025 Op te vragen gegevens rechtspersoon
Het reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van donderdag 24 oktober (zie bijlage).
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3
Het college neemt kennis van het reglement financiële compensatie bij straatnaamwijziging en/of hernummering ten gevolge van de fusie (zoals gevoegd in bijlage), en verwijst dit ter goedkeuring door naar de gemeenteraad van donderdag 24 oktober 2024.
De dienst Kind is verantwoordelijk voor de gezins- en groepsopvang, de buitenschoolse kinderopvang en het Huis van het Kind (met regie kinderopvang, BOA en Lokaal Flankerend onderwijsbeleid). Sinds de start van het fusietraject in 2022 is het diensthoofd Kind ook ambassadeur/Spoc van één van de 7 clusters: ‘Kinderopvang en onderwijs’ en ambassadeur voor het thema ‘Huis van het Kind’ binnen de cluster ‘Welzijn’.
Tot voor kort legde het diensthoofd Kind verantwoording af aan de directeur Welzijn. Sinds 1 september 2024 is er een nieuwe directeur aan de slag, die zich vooral wil focussen op de dienst Welzijn. De directeur Welzijn volgt de dienst Kind niet meer op. Daarom legt diensthoofd Kind rechtstreeks verantwoording af aan de algemeen directeur Ilse Weynants. Dit verzwaart de eindverantwoordelijkheid en vergroot de taken en opdracht (balanced scorecard, budgetopmaak, eerste aanspreekpunt voor beleidsaspecten rond deze thema’s), bovenop de bijkomende opdrachten (cluster ‘kinderopvang en onderwijs’ en cluster ‘welzijn/HuisvhKind’) in kader van de fusietransitie.
Omwille van deze tijdelijke verzwaring van taken en verantwoordelijkheden, wordt voorgesteld een opdrachthouderschap toe te kennen op niveau A4a-A4b.
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel.
Gemeenteraadsbesluit van 6 november 2008 en latere wijzigingen dat de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zwijndrecht vaststelt, titel IV hst 2 : opdrachthouderschap
Het college van burgemeester en schepenen keurt het uitschrijven van een procedure opdrachthouderschap goed voor de dienst Kind. De toekenning van het opdrachthouderschap gebeurt door een besluit van de algemeen directeur.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij het verslag van de vorige zitting.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Er kunnen variapunten voorgelegd worden ter bespreking.
Het college heeft de variapunten besproken.