Terug
Gepubliceerd op 13/08/2024

2024_CBS_01009 - Project Oosterweel - minder hinder: ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer - voorstel tot goedkeuring.

college van burgemeester en schepenen
di 06/08/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester; Denise Melis-De Lamper, schepen

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01009 - Project Oosterweel - minder hinder: ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer - voorstel tot goedkeuring.

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 4
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01009 - Project Oosterweel - minder hinder: ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer - voorstel tot goedkeuring. 2024_CBS_01009 - Project Oosterweel - minder hinder: ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer - voorstel tot goedkeuring.

Motivering

Motivering

Het realiseren van fase 2 (ANPR camera's) is een complexe en vooral organisatorische aangelegenheid waar ons bestuur onvoldoende kennis heeft. Immers de operationele impact inzake beheer, organisatie, handhaving, ... is onvoldoende bekend. Bijkomend is de noodzakelijk software (inzake beheer) nog niet aanwezig en die moet dus ook uitgerold worden. Er werd bij Interwaas nagegaan of zij ons kunnen bijstaan bij dit project. Zij leggen de focus momenteel echter op vrachtverkeer en gaan binnen hun studieopdracht nog niet in op specifieke lokale situaties rond wegverkeer. Er werd daarom geopteerd om via CIPAL te horen of zij ons konden bijstaan bij dergelijke studiefase. CIPAL bracht ons in contact met MyCSN NV die ons bij deze specifieke opdracht kan bijstaan.

Op 3 november 2020 keurde het College de gunning voor de voorbereidende studie inzake handhaving sluipverkeer door MYCSN NV, Franklin Rooseveltplaats 12/14 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0724946623 tegen de prijs van 8.568 euro exclusief btw of 10.367,28 euro euro inclusief btw, goed. Deze studie (zie bijlage) beschrijft de projectmatige aanpak.

Op 26 november 2020 keurde de gemeenteraad de aankoop en plaatsing van ANPR camera's goed. Concreet:

  • Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek 2017 R3 043 van de federale politie, Kroonlaan 145A te 1050 Brussel betreffende een meerjarige raamovereenkomst van leveringen voor de aankoop en installatie van automatische systemen voor nummerplaatherkenning ten voordele van de geïntegreerde politie en de Belgische, federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheden, inclusief de instellingen met een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid die door genoemde overheden belast zijn met een bepaalde taak van openbaar belang. De opdracht werd aanbesteed met als gunningswijze de open offerteaanvraag.
  • De lokale politie Zwijndrecht treedt toe tot het raamcontract van de federale politie voor de aankoop en installatie van automatische systemen voor nummerplaatherkenning ten voordele van de geïntegreerde politie en de Belgische, federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheden, inclusief de instellingen met een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid die door genoemde overheden belast zijn met een bepaalde taak van openbaar belang, gegund aan de Tijdelijke Handelsvennootschap (THV) Proximus-Trafiroad, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel.
  • Er wordt goedkeuring verleend aan de offerte R3-043 PZ Zwijndrecht fase 2 van Proximus-Trafiroad voor het leveren, plaatsen en installeren van ANPR-camera's op de sites Melselestraat, Lindenstraat, Schaarbeekstraat, Dorp West en Kruibeeksesteenweg voor een totaalbedrag van 223 777,86 euro incl. btw, verhoogd met een meerprijs voor de uitvoering 's nachts van de site Dorp West-Vromenhove.
  • Er wordt goedkeuring verleend aan de connectie van de ANPR-sites met de Backoffice via Explorerlijnen van Proximus.

De aankoopprijs bedroeg:

SitePlaatsPrijs excl. btwPrijs incl.btw
2ZWTANT871AMelselestraat32 639,83 euro39 494,19 euro
2ZWTANT872ALindenstraat32 336,55 euro39 127,23 euro
2ZWTANT873ASchaarbeekstraat32 559,50 euro39 397,00 euro
5346ANT874AKruibeeksesteenweg31 274,29 euro37 841,89 euro
5346ANT875ADorp West - Vromenhove56 130,21 euro67 917,55 euro


De werkingskosten betreffen de kosten voor aansluiting en levering van elektriciteit, aansluiting en connectiviteit datalijnen, onderhoud en verzekering:

  • Geraamde eenmalige kosten voor aansluiting elektriciteit: 605,00 euro incl. btw per ANPR-site, 3 025,00 euro incl. btw voor de 5 sites.
  • Geraamde kosten elektriciteitsverbruik: 3 300,00 euro incl. btw/jaar.
  • Geraamde kosten aansluiting datalijnen: 2 722,50 euro incl. btw.
  • Geraamde kosten huur datalijnen: 514,61 euro incl. btw/maand.

Op 2 februari 2021 nam het College kennis van de evaluatienota betreffende de "knips' en de daaraan gekoppelde conclusies omtrent de op 1 juni 2020 ingevoerde wijkcirculatiemaatregelen. Bijkomend keurde het College het actieplan van deze evaluatienota goed (zie evaluatienota in bijlage). Concreet is actie 6 "De automatische controle dmv ANPR zou best zo snel mogelijk geïmplementeerd worden" van toepassing op dit project.

Op de adviesraad lokale economie van 16 maart 2021 werd de ingebruikname van de ANPR-camera’s om het sluipverkeer tegen te gaan, besproken. Zij maken zich zorgen en de adviesraad lokale economie is dan ook vragende partij om het mogelijk te maken dat werkgevers en bedrijven hun personeel op deze lijsten kunnen laten zetten (zie advies in bijlage).

Op 25 maart 2021 nam de gemeenteraad kennis van de evaluatienota betreffende de "knips' en de daaraan gekoppelde conclusies omtrent de op 1 juni 2020 ingevoerde wijkcirculatiemaatregelen.

Op 28 juni 2022 keurde het College de aankoop van een lokale MCube voor trajectcontrole ANPR fase 2 goed. Concreet:

  • Er wordt goedkeuring verleend aan de offerte '2017 R3-043 ' van de Tijdelijke Handelsvennootschap (THV) Proximus-Trafiroad, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel voor volgende elementen:
    • Aankoop van een lokale MCube, inclusief aankoop server, HP Carepack 5 jaar,  installatie hard- en software en het eerste jaar licentiekost voor de software MCube voor een totaalbedrag van 28 401,45 euro excl. btw of 34 365,76 euro incl. 21% btw
    • Recurrente kosten (jaarlijkse licentiekost) voor een totaalbedrag van 9 573,11 euro excl. btw of 11.583,46 euro incl. 21% btw per jaar voor 1 tot 10 ANPR-camera’s 
    • Installatie explorelijn: eenmalige installatiekost van 450,00 euro excl. btw of 544,50 euro incl. 21% btw en een recurrente kost van 85,06 euro excl. btw of 102,92 euro incl. 21% btw per maand.

Hierdoor zijn de ANPR-sites van fase 2 (Dorp West, Melselestraat, Lindenstraat, Schaarbeekstraat en Kruibeeksesteenweg) geconnecteerd op de nationale AMS. Bijkomend heeft een lokale MCube meer mogelijkheden in de automatisatie van de whitelisting voor de toegangscontrole in de Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat. Alle ANPR camera's zijn dus momenteel operationeel.

Een voertuigen dat een ANPR-sites passeert zal geregistreerd worden in een database, worden er 2 foto’s (een overzichtsfoto en een ANPR-foto) genomen en wordt de nummerplaat via ANPR (Automatic Number Plate Recognition) omgezet van een beeld naar een combinatie van cijfers en letters. De voertuigen die in het databestand zijn geregistreerd kunnen op basis van de nummerplaat, plaats, tijdstip, rijrichting opgevraagd worden.

Tevens kunnen de sites van white- en blacklists voorzien worden:

  • Bij een blacklist zal de nummerplaat die de ANPR-site passeert, nogmaals geregistreerd worden in een bijkomende database als zijnde de ANPR-site gepasseerd te hebben terwijl de nummerplaat voorkomt op de blacklist. Een schoolvoorbeeld van een blacklist, is de nationale lijst van gestolen nummerplaten. 

  • Bij een whitelist daarentegen worden de nummerplaten die de ANPR-site passeren en niet voorkomen op de whitelist geregistreerd in een bijkomende database omdat zij niet voorkomen op de whitelist. Een schoolvoorbeeld van een whitelist is de toegangscontrole tot een bepaald gebied. De nummerplaten die niet voorkomen op whitelist mogen het gebied niet binnen of worden beboet wanneer zij toch het gebied binnenrijden.

Op een ANPR-site kunnen verschillende black- of whitelists geactiveerd worden. Naast de aankoop en installatie ‘hardware’ dient voor de toegangscontrole op de sites Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat er tevens software aangekocht of ontwikkeld te worden die het mogelijk maakt een whitelist samen te stellen van de voertuigen die Zwijndrecht mogen binnenrijden via voornoemde sites. Deze software staat volledig los van de aankoop en installatie van de ANPR-sites.

Concreet moeten er nog twee belangrijke stappen gezet worden om de ANPR camera's in te zetten tegen sluipverkeer, namelijk:

  • Aankoop van een software (loket) voor het registreren en afleveren van de nodige vergunningen voor de whitelist.
  • Het opbouwen van de whitelist, het begeleiden van de burgers bij de vergunningsaanvragen en het voeren van de nodige communicatie.

Voor de aankoop van de software hebben we een offerte gekregen op 17/6/2024 verwijzend naar de raamovereenkomst CSMRTIOH20, gegund aan Smartville op 08/01/2020. Cipal DV treedt in dit raamcontract op als aankoopcentrale. De kostprijs voor deze software (loket) bedraagt 4.002, 16 euro BTW exclusief of 4.842,61 euro BTW inclusief. Het jaarlijkse onderhoud en gebruiksrecht bedraagt 16.743, 51 euro BTW exclusief of 20.259,65 euro BTW inclusief.  In totaal is dit dus voor de opstart (het eerste jaar) een kostprijs van 25.102, 26 euro BTW inclusief. De volgende jaren zal de de kostprijs dus 20.259,65 euro BTW inclusief zijn. Alle informatie is beschikbaar bij de dienst contractbeheer om dit te laten gunnen via het College (zie offerte in bijlage). Bij een snelle gunning zou het loket operationeel kunnen zijn tegen december 2024.

Voor het opbouwen van de whitelist zal er gebruik worden gemaakt van een externe dienstverlener omdat de capaciteit op de dienst Leefomgeving niet aanwezig is om dit te doen in functie van de lopende kerntaken, projecttaken en fusietaken. Hiervoor werd er eveneens een bestek opgemaakt waarin er twee (in functie van backup) externe medewerkers zullen ingeschakeld worden om de burgers te begeleiden bij hun vergunningsaanvragen, het ontvangen van klanten, het voeren van de nodige communicatie, .... Het aantal uren externe ondersteuning zou ongeveer 400 uren bedragen (voor twee mensen). Deze ondersteuning zou ongeveer 51.000 euro kosten BTW inclusief. We schatten dat we toch een doorlooptijd voor het opbouwen van de whitelist, inclusief communicatie nodig hebben van ongeveer 3 - 4 maanden.

Gezien we in de lopende fusie van provincie veranderen en wij met onze GAS boetes via een overeenkomst met Antwerpen zitten die op 1 januari 2025 afloopt (opzeg reeds gedaan), moet deze processtroom ook geformaliseerd worden via de nieuwe fusiegemeente BKZ. Bijkomend veranderen we ook van parket en hier zal ook opnieuw een overeenkomst moeten worden afgesloten voor GAS 4 ed.

Het college dient een finale beslissing te nemen over het al dan niet doorzetten van de ANPR controle in de Melsele -, linden - en Schaarbeekstraat. 

De gemeente Zwijndrecht kreunde onder het sluipverkeer dat de files op de E34 en E17 trachtte te vermijden door dwars door Zwijndrecht via kleine lokale wegen te rijden richting oprit linkeroever. Maar ook bewoners en bezoekers die het centrum van Zwijndrecht of Burcht wilden bereiken komende van het westen kozen er vaak voor om de alternatieve lokale wegen te snel te belasten teneinde “vlotter” tot hun einddoel te geraken. Dit fenomeen werd integraal aangepakt

Er werd een wijkcirculatieplan te noorden van de N70 uitgerold. Hierdoor daalde het verkeer in sommige straten daar tot wel 75%. Anderzijds werd er werk gemaakt van een drastische verbetering van de doorstroming van de N70.

De lichten aan de Dorpstraat benadelen het doorgaand verkeer in Burcht in het voordeel van de zwakke weggebruiker. Dit omzeilen via alternatieve routes helpt niet. Toch valt ook hier de doorrijtijd mee (90% rijdt van de Krijgsbaan tot de kerk burcht in minder dan 4:30 minuten). Uiteraard kan dit in de spits anders verlopen.

Door het Oosterweelproject werden er eveneens parallelwegen aangelegd tussen de complexen Waaslandhaven (E34), nieuw oprittencomplex LO/Zwijndrecht en het oprittencomplex Zwijndrecht/Kruibeke waardoor er een goed alternatief is om de snelwegen te bereiken. Echter stellen we vast dat onder bepaalde zware verkeersomstandigheden (vooral in de vooravond) deze parallelwegen verzadigd geraken waardoor er mogelijk terug sluipverkeer op het lokale wegennet komt.

Bijkomend werd het file gevoelige baanvak langs de E17 tussen oprittencomplex Kruibeke en E34 verlegd van rechts naar links. Hierdoor is de doorstroming tussen Het complex van Kruibeke en de Afrit Zwijndrecht veel vlotter en bedrijfszekerder dan voordien. 

We “knipten” de Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat voor niet bewoners van Zwijndrecht (C3 uitgezonderd vergunninghouders) via het plaatsen van borden, fysieke controles door de politie en het plaatsen van ANPR camera's. Teneinde deze laatste maatregel effectief in voege te hebben voor de opening van de keerbrug (juli 2020) wat  het echte begin van de Oosterweelwerken op ons grondgebied tastbaar maakte werd in afwachting van de installatie van een werkend ANPR systeem met de lokale politie afgesproken dat zij gedurende het eerste jaar de controle fysiek zouden doen (op identiteitskaart van de bestuurder).

We zijn ondertussen augustus 2024 en de automatisatie van de controle is nog steeds geen feit. Dit heeft een aantal verklaarbare redenen. De verschuiving van prioriteiten door Corona en het PFAS dossier zijn er slechts twee. Dat politie en de dienst mobiliteit overbevraagd is, is ook geen nieuws. Ondertussen is er ook niet stilgezeten. De nodige materialen werden aangekocht, geplaatst en de nodige hardware en software werd bij de politie geïnstalleerd. Nu dient enkel nog de white list opgemaakt en onderhouden te worden en via de nodige licenties de koppeling tussen de controle en de vergunning houders opgestart te worden via aankoop software (loketwerking). 

Gezien het systeem pas volwaardig operationeel zal zijn in 2025, nadat de nieuwe fusiegemeente BKZ een feit is (met mogelijk een nieuwe beleidsvisie), we toch een bijkomende significante kostprijs gaan betalen om het systeem operationeel te krijgen en te onderhouden (20.000 euro op jaarbasis software en bijkomend nog x manuren aan personeelskost), en we aanvoelen dat door de nieuwe verkeersinfrastructuur van Oosterweel (bv parallelwegen) en de geïntegreerde aanpak (bv doorstroming N70) het sluipverkeer in de betrokken straten gedaald is, stelt de administratie zich de vraag of de baten van het project opwegen tegen de kosten. Om over het sluipverkeer uitsluitsel te krijgen zou er eigenlijk best een herkomst - en bestemmingstelling gedurende 14 - 30 dagen gebeuren. Maar gezien er momenteel werken in de Lindenstraat en Schaarbeekstraat bezig zijn (de fietsbrug) zijn dergelijke tellingen gedurende maanden niet mogelijk en relevant.

Er wordt aan het College gevraagd of zij het project nog wensen verder te zetten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om het project "ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer" verder te zetten.


Bijlagen

  • Nota uitrol ANPR schild 20190925.pdf
  • SWO BAM - Zwijndrecht 20191203 final clean (1).pdf
  • SWO BAM - Zwijndrecht Addendum 1 20191203 final clean (1).pdf
  • 20211123 Zwijndrecht sluipweghandhaving studie v1.0.pdf
  • 20210119 - White List ANPR cameras - advies adviesraad lokale economie.pdf
  • Evaluatie knips finaal.pdf
  • CS023258_PZZWIJ_('GAS 4 en doorgangsvergunningen').pdf