Het realiseren van fase 2 (ANPR camera's) is een complexe en vooral organisatorische aangelegenheid waar ons bestuur onvoldoende kennis heeft. Immers de operationele impact inzake beheer, organisatie, handhaving, ... is onvoldoende bekend. Bijkomend is de noodzakelijk software (inzake beheer) nog niet aanwezig en die moet dus ook uitgerold worden. Er werd bij Interwaas nagegaan of zij ons kunnen bijstaan bij dit project. Zij leggen de focus momenteel echter op vrachtverkeer en gaan binnen hun studieopdracht nog niet in op specifieke lokale situaties rond wegverkeer. Er werd daarom geopteerd om via CIPAL te horen of zij ons konden bijstaan bij dergelijke studiefase. CIPAL bracht ons in contact met MyCSN NV die ons bij deze specifieke opdracht kan bijstaan.
Op 3 november 2020 keurde het College de gunning voor de voorbereidende studie inzake handhaving sluipverkeer door MYCSN NV, Franklin Rooseveltplaats 12/14 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0724946623 tegen de prijs van 8.568 euro exclusief btw of 10.367,28 euro euro inclusief btw, goed. Deze studie (zie bijlage) beschrijft de projectmatige aanpak.
Op 26 november 2020 keurde de gemeenteraad de aankoop en plaatsing van ANPR camera's goed. Concreet:
De aankoopprijs bedroeg:
Site | Plaats | Prijs excl. btw | Prijs incl.btw |
2ZWTANT871A | Melselestraat | 32 639,83 euro | 39 494,19 euro |
2ZWTANT872A | Lindenstraat | 32 336,55 euro | 39 127,23 euro |
2ZWTANT873A | Schaarbeekstraat | 32 559,50 euro | 39 397,00 euro |
5346ANT874A | Kruibeeksesteenweg | 31 274,29 euro | 37 841,89 euro |
5346ANT875A | Dorp West - Vromenhove | 56 130,21 euro | 67 917,55 euro |
De werkingskosten betreffen de kosten voor aansluiting en levering van elektriciteit, aansluiting en connectiviteit datalijnen, onderhoud en verzekering:
Op 2 februari 2021 nam het College kennis van de evaluatienota betreffende de "knips' en de daaraan gekoppelde conclusies omtrent de op 1 juni 2020 ingevoerde wijkcirculatiemaatregelen. Bijkomend keurde het College het actieplan van deze evaluatienota goed (zie evaluatienota in bijlage). Concreet is actie 6 "De automatische controle dmv ANPR zou best zo snel mogelijk geïmplementeerd worden" van toepassing op dit project.
Op de adviesraad lokale economie van 16 maart 2021 werd de ingebruikname van de ANPR-camera’s om het sluipverkeer tegen te gaan, besproken. Zij maken zich zorgen en de adviesraad lokale economie is dan ook vragende partij om het mogelijk te maken dat werkgevers en bedrijven hun personeel op deze lijsten kunnen laten zetten (zie advies in bijlage).
Op 25 maart 2021 nam de gemeenteraad kennis van de evaluatienota betreffende de "knips' en de daaraan gekoppelde conclusies omtrent de op 1 juni 2020 ingevoerde wijkcirculatiemaatregelen.
Op 28 juni 2022 keurde het College de aankoop van een lokale MCube voor trajectcontrole ANPR fase 2 goed. Concreet:
Hierdoor zijn de ANPR-sites van fase 2 (Dorp West, Melselestraat, Lindenstraat, Schaarbeekstraat en Kruibeeksesteenweg) geconnecteerd op de nationale AMS. Bijkomend heeft een lokale MCube meer mogelijkheden in de automatisatie van de whitelisting voor de toegangscontrole in de Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat. Alle ANPR camera's zijn dus momenteel operationeel.
Een voertuigen dat een ANPR-sites passeert zal geregistreerd worden in een database, worden er 2 foto’s (een overzichtsfoto en een ANPR-foto) genomen en wordt de nummerplaat via ANPR (Automatic Number Plate Recognition) omgezet van een beeld naar een combinatie van cijfers en letters. De voertuigen die in het databestand zijn geregistreerd kunnen op basis van de nummerplaat, plaats, tijdstip, rijrichting opgevraagd worden.
Tevens kunnen de sites van white- en blacklists voorzien worden:
Bij een blacklist zal de nummerplaat die de ANPR-site passeert, nogmaals geregistreerd worden in een bijkomende database als zijnde de ANPR-site gepasseerd te hebben terwijl de nummerplaat voorkomt op de blacklist. Een schoolvoorbeeld van een blacklist, is de nationale lijst van gestolen nummerplaten.
Bij een whitelist daarentegen worden de nummerplaten die de ANPR-site passeren en niet voorkomen op de whitelist geregistreerd in een bijkomende database omdat zij niet voorkomen op de whitelist. Een schoolvoorbeeld van een whitelist is de toegangscontrole tot een bepaald gebied. De nummerplaten die niet voorkomen op whitelist mogen het gebied niet binnen of worden beboet wanneer zij toch het gebied binnenrijden.
Op een ANPR-site kunnen verschillende black- of whitelists geactiveerd worden. Naast de aankoop en installatie ‘hardware’ dient voor de toegangscontrole op de sites Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat er tevens software aangekocht of ontwikkeld te worden die het mogelijk maakt een whitelist samen te stellen van de voertuigen die Zwijndrecht mogen binnenrijden via voornoemde sites. Deze software staat volledig los van de aankoop en installatie van de ANPR-sites.
Concreet moeten er nog twee belangrijke stappen gezet worden om de ANPR camera's in te zetten tegen sluipverkeer, namelijk:
Voor de aankoop van de software hebben we een offerte gekregen op 17/6/2024 verwijzend naar de raamovereenkomst CSMRTIOH20, gegund aan Smartville op 08/01/2020. Cipal DV treedt in dit raamcontract op als aankoopcentrale. De kostprijs voor deze software (loket) bedraagt 4.002, 16 euro BTW exclusief of 4.842,61 euro BTW inclusief. Het jaarlijkse onderhoud en gebruiksrecht bedraagt 16.743, 51 euro BTW exclusief of 20.259,65 euro BTW inclusief. In totaal is dit dus voor de opstart (het eerste jaar) een kostprijs van 25.102, 26 euro BTW inclusief. De volgende jaren zal de de kostprijs dus 20.259,65 euro BTW inclusief zijn. Alle informatie is beschikbaar bij de dienst contractbeheer om dit te laten gunnen via het College (zie offerte in bijlage). Bij een snelle gunning zou het loket operationeel kunnen zijn tegen december 2024.
Voor het opbouwen van de whitelist zal er gebruik worden gemaakt van een externe dienstverlener omdat de capaciteit op de dienst Leefomgeving niet aanwezig is om dit te doen in functie van de lopende kerntaken, projecttaken en fusietaken. Hiervoor werd er eveneens een bestek opgemaakt waarin er twee (in functie van backup) externe medewerkers zullen ingeschakeld worden om de burgers te begeleiden bij hun vergunningsaanvragen, het ontvangen van klanten, het voeren van de nodige communicatie, .... Het aantal uren externe ondersteuning zou ongeveer 400 uren bedragen (voor twee mensen). Deze ondersteuning zou ongeveer 51.000 euro kosten BTW inclusief. We schatten dat we toch een doorlooptijd voor het opbouwen van de whitelist, inclusief communicatie nodig hebben van ongeveer 3 - 4 maanden.
Gezien we in de lopende fusie van provincie veranderen en wij met onze GAS boetes via een overeenkomst met Antwerpen zitten die op 1 januari 2025 afloopt (opzeg reeds gedaan), moet deze processtroom ook geformaliseerd worden via de nieuwe fusiegemeente BKZ. Bijkomend veranderen we ook van parket en hier zal ook opnieuw een overeenkomst moeten worden afgesloten voor GAS 4 ed.
Het college dient een finale beslissing te nemen over het al dan niet doorzetten van de ANPR controle in de Melsele -, linden - en Schaarbeekstraat.
De gemeente Zwijndrecht kreunde onder het sluipverkeer dat de files op de E34 en E17 trachtte te vermijden door dwars door Zwijndrecht via kleine lokale wegen te rijden richting oprit linkeroever. Maar ook bewoners en bezoekers die het centrum van Zwijndrecht of Burcht wilden bereiken komende van het westen kozen er vaak voor om de alternatieve lokale wegen te snel te belasten teneinde “vlotter” tot hun einddoel te geraken. Dit fenomeen werd integraal aangepakt
Er werd een wijkcirculatieplan te noorden van de N70 uitgerold. Hierdoor daalde het verkeer in sommige straten daar tot wel 75%. Anderzijds werd er werk gemaakt van een drastische verbetering van de doorstroming van de N70.
De lichten aan de Dorpstraat benadelen het doorgaand verkeer in Burcht in het voordeel van de zwakke weggebruiker. Dit omzeilen via alternatieve routes helpt niet. Toch valt ook hier de doorrijtijd mee (90% rijdt van de Krijgsbaan tot de kerk burcht in minder dan 4:30 minuten). Uiteraard kan dit in de spits anders verlopen.
Door het Oosterweelproject werden er eveneens parallelwegen aangelegd tussen de complexen Waaslandhaven (E34), nieuw oprittencomplex LO/Zwijndrecht en het oprittencomplex Zwijndrecht/Kruibeke waardoor er een goed alternatief is om de snelwegen te bereiken. Echter stellen we vast dat onder bepaalde zware verkeersomstandigheden (vooral in de vooravond) deze parallelwegen verzadigd geraken waardoor er mogelijk terug sluipverkeer op het lokale wegennet komt.
Bijkomend werd het file gevoelige baanvak langs de E17 tussen oprittencomplex Kruibeke en E34 verlegd van rechts naar links. Hierdoor is de doorstroming tussen Het complex van Kruibeke en de Afrit Zwijndrecht veel vlotter en bedrijfszekerder dan voordien.
We “knipten” de Melselestraat, Lindenstraat en Schaarbeekstraat voor niet bewoners van Zwijndrecht (C3 uitgezonderd vergunninghouders) via het plaatsen van borden, fysieke controles door de politie en het plaatsen van ANPR camera's. Teneinde deze laatste maatregel effectief in voege te hebben voor de opening van de keerbrug (juli 2020) wat het echte begin van de Oosterweelwerken op ons grondgebied tastbaar maakte werd in afwachting van de installatie van een werkend ANPR systeem met de lokale politie afgesproken dat zij gedurende het eerste jaar de controle fysiek zouden doen (op identiteitskaart van de bestuurder).
We zijn ondertussen augustus 2024 en de automatisatie van de controle is nog steeds geen feit. Dit heeft een aantal verklaarbare redenen. De verschuiving van prioriteiten door Corona en het PFAS dossier zijn er slechts twee. Dat politie en de dienst mobiliteit overbevraagd is, is ook geen nieuws. Ondertussen is er ook niet stilgezeten. De nodige materialen werden aangekocht, geplaatst en de nodige hardware en software werd bij de politie geïnstalleerd. Nu dient enkel nog de white list opgemaakt en onderhouden te worden en via de nodige licenties de koppeling tussen de controle en de vergunning houders opgestart te worden via aankoop software (loketwerking).
Gezien het systeem pas volwaardig operationeel zal zijn in 2025, nadat de nieuwe fusiegemeente BKZ een feit is (met mogelijk een nieuwe beleidsvisie), we toch een bijkomende significante kostprijs gaan betalen om het systeem operationeel te krijgen en te onderhouden (20.000 euro op jaarbasis software en bijkomend nog x manuren aan personeelskost), en we aanvoelen dat door de nieuwe verkeersinfrastructuur van Oosterweel (bv parallelwegen) en de geïntegreerde aanpak (bv doorstroming N70) het sluipverkeer in de betrokken straten gedaald is, stelt de administratie zich de vraag of de baten van het project opwegen tegen de kosten. Om over het sluipverkeer uitsluitsel te krijgen zou er eigenlijk best een herkomst - en bestemmingstelling gedurende 14 - 30 dagen gebeuren. Maar gezien er momenteel werken in de Lindenstraat en Schaarbeekstraat bezig zijn (de fietsbrug) zijn dergelijke tellingen gedurende maanden niet mogelijk en relevant.
Er wordt aan het College gevraagd of zij het project nog wensen verder te zetten.
Het college beslist om het project "ANPR camera 's als hulpmiddel tegen sluipverkeer" verder te zetten.
Het "Cycle Friendly Employer" - certificaat of CFE-certificaat zijn de Europese labels voor fietsvriendelijke bedrijven. Ze worden uitgereikt in 16 Europese landen, waaronder België.
CFE-certificatie erkent de inspanningen van uw bedrijf om werknemers naar het werk te laten fietsen. Een CFE-certificaat behalen, maakt uw fietsinvesteringen zichtbaar voor de buitenwereld. Met een CFE-certificaat onderscheidt uw bedrijf zich als een duurzame werkgever met aandacht voor gezonde medewerkers en mobiliteit. Het is bovendien een bewijs dat uw bedrijf klaar is om uitdagingen in de toekomst aan te gaan. Voor meer info zie: https://www.cyclefriendly.be/
Er bestaan drie certificaten: brons, zilver en goud. Uit een eerste voorzichtige zelfscan uitgevoerd in 2022 haalde we reeds zilver. Dat is zeker al heel goed. Maar de doelstelling moet uiteraard zijn om goud te halen. Met de recente realisatie van de fietslease en de Donkey Republic dienstfietsen maken daarvoor we een grote kans (zie mailverkeer als bijlage). Dit betekent het volgende:
Onze troeven zijn:
In Vlaanderen is de Fietsersbond als enige organisatie bevoegd voor de controle ter plaatse en de opmaak van de rapportage om het certificaat te behalen. Dit gebeurt wel niet kosteloos. Volgens de ons overgemaakte offerte kost ons dit 3.530,00 zonder BTW of 4.271,30 Euro met BTW. Dit is inclusief drie jaar het recht om het label te mogen dragen (bijlage).
De visitatie en rapportering zou nog in de maand september 2024 kunnen plaatsvinden. Hierdoor zijn we zeker van onze evaluatie voor het einde van het jaar. Het behalen van dit label zou niet alleen een pluim op de hoed zijn van de dienst mobiliteit en de dienst personeelsbeleid maar van al onze diensten en uiteraard het ganse bestuur, die sinds de federale enquête woon werk -verkeer van 2018 stelselmatig stappen gezet hebben om het fietsgebruik in ons woon - werk en werk - werk verkeer maximaal te simuleren.
Aan het college wordt gevraagd akkoord te gaan met het indienen van onze kandidatuur voor het behalen van een "Cycle Friendly Employer" - certificaat en hiervoor de nodige middelen te vinden binnen de huidige begroting.
Het college geeft opdracht om haar kandidatuur voor het "Cycle Friendly Employer" - certificaat bij de Fietsersbond Vlaanderen in te dienen en hiervoor de nodige middelen te vinden binnen de huidige begroting.
Op het CBS van 21/03/2023 werd beslist een verzoek tot vernietiging in te dienen bij de RvVb tegen het besluit van de Deputatie. Op 3 april 2023 werd door GSJ advocaten dit verzoek ingediend bij de RvVb. Op 9/08/2023 werd door dit advocatenkantoor een toelichtende nota opgemaakt nadat door beide tussenkomende partijen (VME van Fortlaan 20-21-22 en aanvrager One Group Invest) een schriftelijke uiteenzetting werd ingediend.
Op 4/01/2024 werd de uitnodiging ontvangen voor een hoorzitting bij de RvVb; deze hoorzitting werd later geannuleerd. Op 21/03/2024 werd door de RvVb het arrest uitgesproken dat de bestreden beslissing wordt vernietigd.
Op 2/04/2024 kregen wij bericht van GSJ advocaten over deze uitspraak van het arrest bij de RvVb, met name dat de Raad was overgegaan tot de vernietiging van de beslissing waarbij ze zelfs de 4 betrokken ontwikkelde middelen gegrond bevindt. De deputatie moet een nieuwe beslissing moeten nemen binnen de 3 maanden, rekening houdende met dit arrest van de RvVb.
Het voorstel tot beslissing volgens het verslag van de POA d.d. 4/06/2024 was vergunning onder voorwaarden. Maar er werd weinig of geen argumentatie toegevoegd waarom dit plots wel als gunstig onder voorwaarden kon beschouwd worden. Er werd niet tegemoet gekomen aan de argumenten uit het Arrest van de RvVb.
Op 11/06/2024 vond een tweede hoorzitting plaats.
Op 13/06/2024 heeft de Deputatie opnieuw een vergunning onder dezelfde voorwaarden afgeleverd voor deze aanvraag:
Vergunning wordt verleend onder volgende voorwaarden:
Het college neemt kennis van de beslissing van de Deputatie van 13/06/2024.
Het college wenst niet verder in beroep te gaan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen deze beslissing.
Het collegebesluit van 23 juli 2024 m.b.t. dit agendapunt wordt ingetrokken.
Het bedrag en de inhoud van de facturen werden gecontroleerd en stemmen overeen met de geleverde werken/diensten.
De nieuwe gemeentewet en latere wijzigingen;
Koninklijk Besluit van 05 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie en latere wijzigingen.
Het college keurt volgende facturen van meer dan 7.500 euro (excl. btw) goed en maakt ze over aan de bijzonder rekenplichtige voor uitbetaling:
Aanrekening | Firma | Factuurbedrag | Omschrijving |
2024/322/AIF | POLITIEZONE Beveren - Sint-Gillis-Waas - Stekene | 21.316,38 EUR | Ondersteuning PZ WANO inspecteurs 05-06/2024 |
Op 26 juni kwam een schrijven toe van de heer/mevrouw Wauters/Wenselaers waaruit blijkt dat ze de overeenkomst wensen te beëindigen en deze wensen over te dragen aan mevrouw Angelique Van Laere, Brielstraat 83, 9120 Melsele.
De opzegtermijn bedraagt 3 maanden waaruit volgt dat de nieuwe overeenkomst kan ingaan op 1 oktober 2024. (bijlage 2)
Burgerlijk wetboek artikels 1875 -1891.
Het college neemt kennis van het beëindigen van de bestaande gebruiksovereenkomst voor perceel 1ste afdeling, sectie I, n° 557B met de heer/mevrouw Wauters/Wenselaers.
Het college gaat akkoord met het afsluiten van een nieuwe kosteloze gebruiksovereenkomst voor onbepaalde duur voor perceel 1ste afdeling, sectie I, n°557B met mevrouw Angelique Van Laere, met ingang vanaf 1 oktober 2024.
Het onderzoek heeft het volgende aangetoond:
Zie foto’s, luchtfoto’s en plannen in bijlage.
Eindconclusie:
Op basis van het afgestempelde en aangeleverde bouwplan uit 1957, de gevoerde analyse en het aftoetsen van de aanwezige bouwovertredingen, kunnen we het bestaande gebouw grotendeels als vergund geacht beschouwen, met uitzondering van de vastgestelde overtredingen van het dichtgebouwde inpandig terras op de 2de verdieping en de functiewijziging van het gelijkvloers die niet als ‘vergund geacht kunnen beschouwd worden. Deze bouwovertredingen zijn wel regulariseerbaar indien hiervoor een omgevingsvergunning zou aangevraagd worden.
VCRO, art. 4.2.14: vermoeden van vergunning, versus vergund geacht
VCRO, art. 5.1.3.: opname van ‘vergund geacht’ in het vergunningenregister
Het college van burgemeester en schepenen beslist om het aangeleverde en afgestempelde bouwplan uit 1957 mee op te nemen in het vergunningenregister.
Het college beslist om de gewijzigde uitvoering van de inplanting van de buitentrap en de gewijzigde uitvoering van het terras aan de achtergevel op de eerste verdieping van het appartementsgebouw Pastoor Coplaan 215 als vergund geacht te beschouwen. Deze gewijzigde uitvoeringen kunnen om die reden ook mee opgenomen worden in het vergunningenregister.
De eigenaars van percelen 1ste afdeling, sectie B, n° 858/G4 en 859/Y2 zijn vandaag voorwaardelijk bereid om de percelen te verkopen aan de gemeente. Zij hebben via hun eigen notaris om een prijszetting gevraagd en die komt uit op ongeveer 690.000 euro.
Alvorens er verdere gesprekken kunnen plaatsvinden diende er een een schattingsverslag (bijlagen 3 en 4) te worden opgemaakt. Dit verslag werd ontvangen op 29 juli 2024 en legt volgende vast:
Het prijsverschil is het gevolg van het verschil in bouwmogelijkheden op de percelen. Voor perceel 858/G4 zijn deze beperkt tot het aanbouwen van een ééngezinswoning tegen de wachtgevel van de naastgelegen woning, terwijl op perceel 859/Y2 een meergezinswoning met 3 bouwlagen (8 appartementen) kan worden gebouwd.
Het definitief verwerven van de percelen biedt de gemeente de garantie dat het huidige speelplein K. zijn locatie kan behouden.
Het college neemt kennis van schattingsverslagen S2024585a/b voor de percelen 1ste afdeling, sectie B, n° 858/G4 en 859/Y2.
Het college gaat akkoord om basis van de schattingsverslagen verdere gesprekken te voeren met de eigenaars, met het oog op het verwerven van deze percelen door de gemeente.
Statbel biedt de mogelijkheid om onder strikte voorwaarden aanpassingen door te voeren aan de afbakening van de statistische sectoren. Uit gesprekken met gemeenten blijkt immers dat de huidige geografische indeling van de sectoren (zie bijlage) niet altijd overeenstemt met de door de gemeente gewenste indeling.
Indien de gemeente hiervan gebruik wenst te maken, en beperkte aanpassingen wil doorvoeren, dient dit uiterlijk 31 augustus 2024 telefonisch of per mail te worden meegedeeld aan de dienst Data en Analyse van de provincie Oost-Vlaanderen. Een volgende aanpassing van de statistische sectoren is voorzien voor na 2031.
Het college gaat akkoord om zich voor 31 augustus 2024 in te schrijven voor de mogelijkheid tot aanpassing van de statistische sectoren.
Gemeentebestuur Zwijndrecht - Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht heeft op 06/05/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024049769 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/114 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Heirbaan 76, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A nrs. 0126W, 0129Z8, 0129Y8, 0129A9 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024049769.
De aanvraag werd ingediend op 06/05/2024 en versie 2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 18/06/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 17/08/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen krachtens artikel 46 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Belgian Shell - Kantersteen 47, 1000 Brussel heeft op 20/03/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024040484 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/73 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Zwijndrechtsestraat 137-159, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A nr. 0564 C2 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024040484.
De aanvraag werd ingediend op 20/03/2024 en versie 3 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 07/05/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd en een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 20/08/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Van Wauwe Johan - Fortlaan 29, 2070 Zwijndrecht heeft op 03/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024080265 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/138 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Fortlaan 29, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nr. 0749 E 2 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024080265. De aanvraag werd ingediend op 03/06/2024 en versie PIV1 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 21/06/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 20/08/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 46 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Op 21/02/2023 besloot het college van burgemeester en schepenen beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de Deputatie bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en werd een verzoekschrift aan Raad voor Vergunningsbetwistingen met een verzoek tot vernietiging opgemaakt. Tegen deze beslissing werd op 2/03/2023 door de gemeente Zwijndrecht verder beroep neergelegd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb). Op 20/04/2023 werd de procedure bij de RvVb opgestart. Op 18/01/2024 deed de RvVb uitspraak: de bestreden beslissing werd vernietigd (bijlage 4). De Raad beval de verwerende partij (Deputatie provincie Antwerpen) een nieuwe beslissing te nemen over het bestuurlijk beroep van de tussenkomende partij (gemeente Zwijndrecht) en dit binnen een termijn van 3 maanden te rekenen van af de dag na de dag van de betekening van hun arrest. Op 29/01/2024 werd het arrest van de RvVb geregistreerd.
Op 26/03/2024 was een hoorzitting gepland bij de Deputatie over de nieuwe beslissing die genomen moet worden.
Op 11/03/2024 werd door de advocaat van de aanvrager een aankondiging ingediend dat er een gewijzigde projectinhoud zou opgeladen worden in het dossier en dit tegen uiterlijk 30/04/2024, waarbij verzocht werd om de geplande hoorzitting te verdagen.
Op 3/05/2024 werd een nieuwe projectinhoudversie (PIV6) overgemaakt via het Omgevingsloket. Op 7/05/2024 werd deze PIV aanvaard door de bevoegde dienst van de provincie. Op 21/05/2024 ontving de gemeente een vraag tot advies van de deputatie via het Omgevingsloket. Eveneens werd aan de gemeente via het Omgevingsloket gevraagd om een nieuw openbaar onderzoek te organiseren omwille van de gewijzigde projectinhoud PIV6. Dit openbaar onderzoek liep van 30/05/2024 tot en met 28/06/2024.
Op 25/06/2024 werd PIV7 ingediend waarbij enkel een boscompensatieplan en -formulier werd toegevoegd nadat Agentschap Natuur en Bos een ongunstig advies had gegeven door het ontbreken van die documenten. Op 4/07/2024 werd deze PIV7 aanvaard door de VVO.
Op 12/07/2024 werd PIV8 ingediend waarbij aangepaste grondplannen ingediend werden op basis van een ongunstig advies van de brandweer. De trappenhuizen naar de kelder zijn nu op het gelijkvloers afgescheiden van de andere verdiepingen. Op 19/07/2024 werd deze PIV8 aanvaard door de VVO.
Op 19/07/2024 ontving de gemeente opnieuw een vraag tot advies van de deputatie via het Omgevingsloket. Eveneens werd aan de gemeente via het Omgevingsloket gevraagd om een nieuw openbaar onderzoek te organiseren omwille van de gewijzigde projectinhoud. Dit openbaar onderzoek loopt van 29/07/2024 tot en met 27/08/2024.
Het college treedt het advies bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaren en maakt de tegenargumentatie in het verslag tot de hare.
Het college wil haar beslissing d.d. 28/06/2022 opnieuw bevestigen, met name weigering van deze aanvraag en het college wil dit aangevuld met de bovenstaande tegenargumentatie overmaken aan de deputatie omwille van volgende argumenten:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wenst gehoord te worden tijdens de eventuele hoorzitting.
Het college wenst de omgevingsambtenaar of zijn vervanger af te vaardigen voor deze zitting.
In voorkomend geval verzoekt het college de deputatie bij vergunning in beroep volgende voorwaarden en lasten op te leggen:
Bijkomend wil het college volgende voorwaarden toevoegen:
- De integratie van 2 deelwagens ten laste van het project te waarborgen voor de duur van 9 jaar door middel van een formele overeenkomst, voor te leggen aan de gemeente.
Aanvraag Slagerij Zwijndrecht - Dorp West 31:
Op 10 juni 2024 deed de uitbater van Slagerij Zwijndrecht een aanvraag voor het uitstallen van een groenterek op het voetpad tegen de voorgevel van Dorp West 31.
Het groenterek staat er nog niet. Het pand wordt momenteel gerenoveerd.
Positief advies Verkeerscel:
Deze aanvraag werd besproken in de Verkeerscel van 24 juli. De Verkeerscel geeft een positief advies voor de stalling van het groentekraam. Het voetpad moet minimaal 1,50 meter vrije doorgang behouden, en dit ten opzichte van het aangrenzende fietspad. De verkeerscel vraagt om de nodige markeringen aan te brengen op het openbaar domein.
Toelating Agentschap Wegen en Verkeer:
Op 19 juni 2024 verleende het Agentschap Wegen en Verkeer een vergunning onder voorwaarden. AV/121/2024/01001
Bestuurlijk handhavingsreglement – vastgesteld GR 25.06.2015 – gecoördineerd tem GR 18.11.2021.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de aanvraag van Slagerij Zwijndrecht te Dorp West 31 en gaat akkoord met het uitstallen van een groenterek tegen de voorgevel van Dorp West 31 op voorwaarde dat er rond het groenterek geen andere uitstallingen worden geplaatst. De uitstalling mag de markeringen op het openbaar domein niet overschrijden.
De vergunninghouder is verantwoordelijk voor eventuele hinder of ongevallen die ontstaan ten gevolge van de inneming van het openbaar domein.
De toelating kan te allen tijde door de burgemeester gewijzigd, geschorst of ingetrokken worden als niet wordt voldaan aan de voorwaarden of wanneer de openbare orde of het algemeen belang in het gedrang komt.
Voor en na de voorstelling van OC 't Waaigat wordt de bar geopend. Voor de voorstelling wordt ook hulp gevraagd bij het scannen van de inkomtickets.
Elke (culturele/jeugd) vereniging van Zwijndrecht kreeg op 18 juni een mail i.v.m. de bardiensten in het OC. Tot 14 juli kon de vereniging zijn kandidatuur indienen. Op de lijst van voorstellingen duidden ze aan wanneer ze beschikbaar zijn / interesse hebben.
Bij de verdeling werd gekeken naar de selectie van de vereniging.
Iedere vereniging krijgt 2 bardiensten toegewezen. 1 indien ze slechts 1 keuze opgaven.
Voor 2 familievoorstellingen op woensdag stelde zich niemand kandidaat. We lanceerden een nieuwe oproep naar alle verenigingen. Curieus2070 reageerde als enige vereniging op deze oproep en heeft om deze reden 4 bardiensten.
n.v.t.
Het college keurt de verdeling van helpende verenigingen in OC 't Waaigat voor seizoen 2024 – 2025 goed.
Het college gaat akkoord om de vergoeding van 110 euro uit te betalen aan de geselecteerde vereniging.
Het college gaat akkoord dat er wijzigingen worden toegestaan aan het toegevoegde schema om de bezetting van de bar steeds te garanderen.
Maarten Schaubroeck is op maandag 8 en dinsdag 9 juli zijn ontwerp komen installeren aan het plein aan de Torenstraat.
Op donderdag 18 juli is Dhr. Tjerry Muys van de externe keuringsfirma BTI het ontwerp komen keuren en heeft een advies geschreven.
Van zodra het terrein door onze technische dienst is afgewerkt, kan het bespeelbaar kunstwerk officieel in gebruik genomen worden.
Om dit fijne ontwerp de nodige aandacht te geven, wordt er voorgesteld om een inhuldigingsmoment te organiseren vanuit de cultuur- en jeugddienst. Er wordt voorgesteld om dit inhuldigingsmoment op woensdag 21 augustus 2024 om 17 uur te organiseren. Er zal een inleidend woord gegeven worden door onze schepen van cultuur en door de ontwerper Maarten Schaubroeck.
Het college neemt kennis van het inhuldigingsmoment van 'De Nieuwe Stad - bespeelbaar kunstwerk' op woensdag 21 augustus 2024 om 17 uur.
Het beroep van de zakelijk gerechtigde steunt op Artikel 5 punt 9 van het belastingreglement op leegstaande woningen en gebouwen.
De zakelijk gerechtigde meent aanspraak te maken op de vrijstelling van belasting voor de woning die of het gebouw dat gerenoveerd wordt zonder stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning ,mits de betrokkene door middel van een gedetailleerd dossier aantoont dat het een totale verbouwing betreft en waarbij de woning wordt aangepast aan de huidige woningkwaliteitsnormen.
Zij staaft dit recht op vrijstelling met volgende bewijsstukken die eveneens in bijlage zijn terug te vinden:
- Asbestinventarisatieattest
- Verslag lekdetectie Polygon
-Voorschotfactuur Dural Bouwgroep
Een vrijstelling van heffing voor een termijn van maximaal 36 maanden (jaarlijks stavingstukken voor te leggen) kan inderdaad worden toegekend.
Deze vrijstelling van heffing kan worden aangevraagd via een inlichtingenformulier dat de zakelijk gerechtigde rond mei 2025 zal ontvangen. Op dat moment wordt de leegstaande toestand van het pand geëvalueerd en ontvangt de zakelijk gerechtigde automatisch een bericht om de stand van zaken door te geven.
De zakelijk gerechtigde vraagt op basis van bovenstaande elementen om het pand niet op te nemen in het leegstandsregister.
Dit 'uitstel van opname' is niet voorzien in het reglement registratie leegstaande woningen en gebouwen.
Een beroep tegen de opname kan enkel worden ingediend op basis van bewijsstukken die aantonen dat het gebouw effectief wordt aangewend overeenkomstig de functie van het gebouw.
Aangezien het pand heden weldegelijk leeg staat en niet gebruikt wordt overeenkomstig de functie, dient het pand wél opgenomen te worden op het leegstandsregister.
12 maanden na opname wordt de zakelijk gerechtigde belastingplichtig én kan zij op basis van de nodige stavingstukken de vrijstelling voor niet-vergunningsplichtige verbouwwerkzaamheden aanvragen.
GR 30/11/2017 Reglement registratie leegstaande woningen en gebouwen
GR 26/11/2020 Belastingreglement leegstaande woningen en gebouwen
Het college gaat akkoord met de opname van het gebouw te Sint Annaboomstraat 30, 2070 Zwijndrecht in het leegstandsregister.
De zakelijk gerechtigde wordt van deze beslissing aangetekend in kennis gesteld.
Rond mei 2025 kan de zakelijk gerechtigde een vrijstelling van heffing aanvragen conform het belastingreglement leegstaande woningen en gebouwen, mits het voorleggen van de nodige stavingstukken. Een inlichtingenformulier wordt rond deze periode door de huisvestingsambtenaar aan de zakelijk gerechtigde bezorgd.
Wiegwijs VZW diende tijdig een inlichtingenblad in.
De gemeenteraad keurde een nominatieve toelage van 450 euro per werkingsjaar goed.
Gemeenteraadsbesluit m.b.t. toekenning nominatieve toelagen aan bepaalde verenigingen.
Gemeenteraadszitting (zie hierboven gekoppelde zitting)
Het college keurt de uitbetaling goed van 450 euro aan Wiegwijs VZW, Laarstraat 64, Zwijndrecht.
De uitbetaling van de nominatieve toelage van 450 euro aan Wiegwijs VZW wordt overgeschreven op volgende rekeningnummer: BE15 7310 5101 7830 op naam van Wiegwijs VZW.
Overeenkomstig het belastingreglement op de lijk- en asbezorging voor personen niet ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente vastgesteld in de gemeenteraad van 26 november 2020, kan voor het aanslagjaar 2024 het belastingkohier (generatie 6) vastgesteld en uitvoerbaar verklaard worden, voor een bedrag van 1.050,00 euro.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4, betreffende de bevoegdheid van het invoeren van belastingen;
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals tot op heden gewijzigd;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria;
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2004 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd;
Gemeenteraadsbesluit van 26 november 2020 betreffende het belastingreglement op de lijk- en asbezorging voor personen niet ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen-, of wachtregister van de gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen stelt het belastingkohier (generatie 6) belasting op de lijk- en asbezorging voor personen niet ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente, aanslagjaar 2024, vast voor een bedrag van 1.050,00 euro en verklaart dit uitvoerbaar.
Bespreking van de kwartaalmonitors en de standopgaves van het tweede kwartaal van 2024.
De presentatiefiches van de kwartaalmonitors & de standopgaves zijn te raadplegen in bijlage alsook op onderstaande locatie:
J:\Samenwerking\KWARTAALMONITOR EN PROJECTFICHES\KWARTAALMONITOR\2024\Rapporteringsfiches\K2 2024
De bronbestanden en de bijhorende werkdocumenten worden verzameld op onderstaande locatie:
J:\Samenwerking\KWARTAALMONITOR EN PROJECTFICHES\KWARTAALMONITOR\2024
Het college van burgemeester en schepenen behandelt het punt kwartaalmonitors en standopgaves van het tweede kwartaal van 2024.
Het bedrag en de inhoud van de factuur werden gecontroleerd door de desbetreffende dienst en stemmen overeen met de geleverde werken en/of diensten.
De werkelijke kost van de factuur kan voor het gemeentebestuur hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de btw-plicht van het bestuur, die van toepassing is op de factuur.
Het college keurt volgende facturen van meer dan 7.500 euro (excl. btw) goed en maakt ze over aan de financieel directeur voor uitbetaling:
Intern factuurnr | Leverancier | Factuurbedrag | Omschrijving | Werkelijke kost voor het bestuur |
2024/3052/AIF | FLUVIUS SYSTEM OPERATOR CV | € 13.023,18 | /WO/ OV Westpoort (2023_CBS_01593) | € 15.758,05 |
2024/3245/AIF | CIPAL SCHAUBROECK NV | € 9.741,93 | Loonberekeningen 07/2024 | € 9.741,93 |
Voor het plaatsen van een drinkwaterfontein aan het EHBO-lokaal van sportcentrum Den Draver op het Binnenplein en aan de opslagcontainer van de sportdienst van De Wallen werd bij de volgende firma's een offerte aangevraagd:
Aqualex
De serviceprijs voor het leasen van een drinkwaterfontein, inclusief installatie, jaarlijks onderhoud, omniumservice en staalafnames van het water, bedraagt 98,50 euro excl. btw per maand per drinkwaterfontein. De serviceprijs voor twee drinkwaterfonteinen is 197 euro excl. btw of 238,37 euro incl. btw per maand of 2 860,44 euro incl. btw per jaar. De initiële contracttermijn is 60 maanden, waarna het contract stilzwijgend met één jaar wordt verlengd. De opzegtermijn bedraagt zes maanden.
KWTP of KraanWaterTapPunt (Serdeko bv)
De eenmalige aankoopprijs van één drinkwaterfontein bedraagt bij de firma KWTP 1 298,50 euro excl. btw of 1.571,19 euro incl. btw. Deze aankoopprijs is inclusief een enkelvoudige bidonvuller met beschermkap, een communicatiestandaard en levering. Een langlopend service- of onderhoudscontract is volgens de firma KWTP niet nodig. Het kleine onderhoud wordt door de gemeente Zwijndrecht uitgevoerd.
Water-link
De jeugddienst heeft over het plaatsen van twee drinkwaterfonteinen overlegd met de firma Water-link, maar deze firma heeft de gemeente Zwijndrecht geen offerte bezorgd. Het verslag van het overleg bevindt zich in de bijlage 'Water-link Overleg.pdf'.
Conclusie:
Er wordt de voorkeur gegeven aan het servicecontract van de firma Aqualex, omdat de overeenkomst het jaarlijkse onderhoud, de omniumverzekering en de staalnames van het water omvat. Ook de gemeente Beveren heeft een overeenkomst met deze firma voor de levering en service van drinkwaterfonteinen in de publieke ruimte wat na de fusie zorgt voor een harmonisering van beide overeenkomsten.
De dienst Uitvoering geeft een negatief advies voor het plaatsen van een drinkwaterfontein tegen de opslagcontainer van de sportdienst aan het omnisportterrein van De Wallen omdat er meermaals vandalisme aan de infrastructuur heeft plaatsgevonden. Daarom is het tennischalet vervangen door een container. De dienst Uitvoering adviseert om de installatie mee te nemen in de realisatie van het nieuwe sportcomplex. De dienst Uitvoering geeft een positief advies voor de drinkwatervoorziening bij sportcentrum Den Draver.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, § 1, 1° a.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het plaatsen van een drinkwaterfontein aan het EHBO-lokaal van sportcentrum Den Draver op het Binnenplein en aan de opslagcontainer van de sportdienst van De Wallen.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met afsluiten van een servicecontract voor het leasen van twee drinkwaterfonteinen, inclusief installatie, jaarlijks onderhoud, omniumservice en staalafnames van het water met de firma Aqualex nv, Nijverheidslaan 60/A te B-8540 Deerlijk. Per drinkwaterfontein bedraagt de serviceprijs 98,50 euro excl. btw per maand. De serviceprijs voor twee drinkwaterfonteinen bedraagt 197 euro excl. btw, of 238,37 euro incl. btw per maand of 2 860,44 euro incl. btw per jaar. De initiële contracttermijn is 60 maanden, waarna het contract stilzwijgend met één jaar wordt verlengd. De opzegtermijn bedraagt zes maanden.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 15 juli 2024 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 12 november 2024.
Er werden 2 offertes ontvangen :
- Old Style BV, Boterlaarbaan 108 te 2100 Antwerpen (Deurne) (40 300,00 euro excl. btw of 48 763,00 euro incl. 21% btw);
- Grondwerken Buytaert BVBA, Hogenakkerhoekstraat 3 te 9150 Kruibeke;
Het verslag van nazicht van de offertes werd opgesteld op 16 juli 2024 (administratief nazicht) door de dienst contractbeheer en op 30 juli 2024 (technisch nazicht) door de dienst uitvoering.
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de firma met de enige regelmatige offerte (op basis van de prijs), zijnde Old Style BV, Boterlaarbaan 108 te 2100 Antwerpen (Deurne) tegen het nagerekende offertebedrag van 40 300,00 euro excl. btw of 48 763,00 euro incl. 21% btw (opdracht btw medecontractant).
Volgende opties worden besteld: Eenheidsprijs ontknekelen, Eenheidsprijs oprichten knekelput, Eenheidsprijs afvoer naar en verwerking door crematorium.De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143 000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes, opgesteld op 16 juli 2024 door de dienst contractbeheer (administratief nazicht) en op 30 juli 2024 door de dienst uitvoering (technisch nazicht).
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Verwijderen grafzerken op begraafplaats Zwijndrecht en Burcht” wordt gegund aan de firma met de enige regelmatige offerte (op basis van de prijs), zijnde Old Style BV, Boterlaarbaan 108 te 2100 Antwerpen (Deurne) tegen het nagerekende offertebedrag van 40 300,00 euro excl. btw of 48 763,00 euro incl. 21% btw (opdracht btw medecontractant).
Volgende opties worden besteld: Eenheidsprijs ontknekelen, Eenheidsprijs oprichten knekelput, Eenheidsprijs afvoer naar en verwerking door crematorium.De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 801.
Ereloonnota 1
Goedgekeurd in college van 25/01/2022: De ontwerper stuurde eerder zijn ereloonnota voor de opmaak van een nieuw voorontwerp: 13.500 euro x 1/3 = 4.500 euro excl. BTW of 5.445 euro incl. BTW
Ereloonnota 2
De ontwerper stuurde zijn ereloonnota voor de opmaak van het rooilijnplan 4.705,44 euro + 988,14 euro (21% BTW) = 5.693,58 euro incl. BTW.
Ereloonnota 3
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota tot 65% van het totaal bedrag = 65% x 13.500 euro = 8.775 euro - 4.500 (reeds betaald) = 4.275 euro + 887,25 (21% BTW) = 5.172,75 euro incl. BTW.
Ereloonnota 4
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota tot 100% van het totaal bedrag = 100% x 13.500 euro = 13.500 euro - 8.775 (reeds betaald) = 4.725 euro + 882,25 (21% BTW) = 5.717,25 euro incl. BTW.
Ereloonnota 5
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota voor de opvolging van de werken. Er werden 4 werfvergaderingen bijgewoond met de bijhorende administratie wordt hiervoor een bedrag van 5.751,68 euro + 1.348,89 euro (21% BTW) = 7.772,18 euro aangerekend in overeenstemming met de offerte en de goedkeuring ervan door het schepencollege.
Ereloonnota 6
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota voor de prestaties bij de aanbesteding en opstart van de werf. Er werd overeengekomen dat hiervoor een regiekost kan aangerekend worden voor een bedrag van 3.118,78 euro + 654,94 euro (21% BTW) = 3.773,72 euro.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.
Het college keurt de zesde ereloonnota van Studiebureau Evolta/Jouret goed, voor de prestaties bij de aanbesteding en opstart van de werf wegen- en rioleringswerken van de Verstocktstraat en dit voor een bedrag van 3.118,78 euro + 654,94 euro (21% BTW) = 3.773,72 euro.
De wijziging van de omgevingsvergunning werd ingediend waarna Sweco zijn factuur indient:
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, § 1, 1° c (geen of geen geschikte aanvraag tot deelneming of offerte ingevolge een openbare/niet openbare procedure).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het college keurt de ereloonnota bij verrekening 1 goed bij de studieopdracht omgeving Burchtsestraat voor een bedrag van 10.967,89 euro excl. BTW of 13.271,15 euro incl. BTW.
zonecollege van 2 juli 2024
1. 2024_ZC_00316 - Zonecollege - Verslag 25 juni 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00317 - Opleiding 2024 - Lijst 21 - Bekrachtiging
3. 2024_ZC_00318 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 27 - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00319 - Betaalbaarstelling facturen 2024/334 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 475 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00320 - Gunning 2024 - 2024-BZA-0032. Leveren van hydraulisch handgereedschap voor het forceren van toegang - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00321 - Arbeidsongevallen 2024 - Toekenning rente dossiernummer 3861000/23 - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00322 - Operationeel personeel 2024 - Wedertewerkstelling van brandweerman om medische redenen - Bekrachtiging
8. 2024_ZC_00323 - Omkaderend personeel 2024 - Functionering. Uitbetaling functioneringstoelage 2023 - Goedkeuring
9. 2024_ZC_00324 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Adjunct-coördinator Bestuurszaken (A4a-A4b). Kennisname eindverslag - Kennisneming
zonecollege van 9 juli 2024
1. 2024_ZC_00325 - Zonecollege - Verslag 2 juli 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00326 - Merkstrategie 2024 - Vernieuwde huisstijlgids en stijlafspraken - Goedkeuring
3. 2024_ZC_00327 - Opleiding 2024 - Lijst 22 - Bekrachtiging
4. 2024_ZC_00328 - Bijzondere rekenplichtige 2024 - Afwezigheid. Aanduiding vervanger - Bekrachtiging
5. 2024_ZC_00329 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 28 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00330 - Betaalbaarstelling facturen 2024/335 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 476 - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00331 - Opleiding 2024 - APD/KC/2024/0719. Duikopleiding in een gespecialiseerd duikopleidingscentrum - Goedkeuring
8. 2024_ZC_00332 - Dienstopdracht 2024 - Teambuilding directie Logistiek - Goedkeuring
9. 2024_ZC_00333 - Uitvoering 2024 - Raamovereenkomst 2021 R3 021. Bestelling 3 commandowagens met aanvullende opties - Goedkeuring
10. 2024_ZC_00334 - Uitvoering 2024 - BZA/LOG/EXP/2022/93. Raamovereenkomst voor opleidingen rond Insights Discovery. Wijziging deelnemersaantal - Goedkeuring
11. 2024_ZC_00335 - Arbeidsongevallen 2024 - Toekenning rente dossiernummer 3860552/23 - Goedkeuring
12. 2024_ZC_00336 - Operationeel personeel 2024 - Wedertewerkstelling van brandweerman om medische redenen. Beëindiging - Bekrachtiging
13. 2024_ZC_00337 - Operationeel personeel 2024 - Wedertewerkstelling van brandweerman om andere redenen - Bekrachtiging
14. 2024_ZC_00338 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten. Ingebrekestelling - Goedkeuring
15. 2024_ZC_00339 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten - Goedkeuring
16. 2024_ZC_00340 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Adjunct-coördinator Bestuurszaken (A4a-A4b). Aanstelling - Goedkeuring
zonecollege van 16 juli 2024
1. 2024_ZC_00341 - Zonecollege - Verslag 9 juli 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00342 - Dienstopdracht 2024 - Teambuilding dienst Bestuurszaken - Goedkeuring
3. 2024_ZC_00343 - Opleiding 2024 - Lijst 23 - Bekrachtiging
4. 2024_ZC_00344 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 29 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00345 - Betaalbaarstelling facturen 2024/336 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 477 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00346 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00347 - Operationeel personeel 2024 - Wedertewerkstelling van brandweerman om medische redenen. Beëindiging - Bekrachtiging
8. 2024_ZC_00348 - Selectieprocedure omkaderend personeel 2024 - Dispatcher (administratief assistent, C1-C3). Kennisname eindverslag - Kennisneming
zonecollege van 23 juli 2024
1. 2024_ZC_00349 - Zonecollege - Verslag 16 juli 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00350 - Interne audit 2024 - Auditrapport A022001/B Procesaudit. Aankoopproces Brandweer Zone Antwerpen. Plan van aanpak - Goedkeuring
3. 2024_ZC_00351 - Dienstopdracht 2024 - Teambuilding VTO - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00352 - Principebesluit 2024 - Jaarplan voortgezette opleidingen 2025 - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00353 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 30 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00354 - Betaalbaarstelling facturen 2024/337 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 478 - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00355 - Opleiding 2024 - APD/CB/2024/0718. Swiftwater and Flood Rescue Boat Operator - Goedkeuring
8. 2024_ZC_00356 - Gunning 2024 - 2024-BZA-0028. Leveren van hefgereedschap voor trams - Goedkeuring
9. 2024_ZC_00357 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten - Goedkeuring
zonecollege van 30 juli 2024
1. 2024_ZC_00358 - Zonecollege - Verslag 23 juli 2024 - Goedkeuring
2. 2024_ZC_00359 - Opleiding 2024 - Lijst 24 - Bekrachtiging
3. 2024_ZC_00360 - Bestelbonnen 2024 - Goedkeuringen op lijst 31 - Goedkeuring
4. 2024_ZC_00361 - Terugbetaling 2024 - Inschrijvingsgeld duikclub - Goedkeuring
5. 2024_ZC_00362 - Betaalbaarstelling facturen 2024/338 - Facturen Brandweer Zone Antwerpen en prezone Antwerpen-Zwijndrecht betaalbaarstelling lijst 479 - Goedkeuring
6. 2024_ZC_00363 - Raamovereenkomsten 2024 - Aankoopcentrale. Hulpverleningszone Noord-Limburg. Persslangen - Goedkeuring
7. 2024_ZC_00364 - Operationeel personeel 2024 - Cumulatie van beroepsactiviteiten - Goedkeuring
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de besluiten van het zonecollege van 2, 9, 16, 23 en 30 juli 2024.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij het verslag van de vorige zitting.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Er kunnen variapunten voorgelegd worden ter bespreking.
Het college heeft de variapunten besproken.