Terug
Gepubliceerd op 17/07/2024

2024_CBS_00868 - O/2023/313 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: aanleg tijdelijke brug tussen TOP en 3M-site + verbindingsweg brug/Canadastraat – Canadastraat 11 – 1ste afdeling, sectie A, nrs. 0456 D2, 0496E, 0714F, 0716F, 0456Y, 0456C2, 0456M, 0714G, 0456B2, 0716G, 0496D, 0499B, 0496C, 0456K, 0713, 0456R, 0718A, 0456H: vergunning onder voorwaarden.

college van burgemeester en schepenen
di 09/07/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ann Van Damme, schepen; Veerle Beernaert, schepen

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_00868 - O/2023/313 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: aanleg tijdelijke brug tussen TOP en 3M-site + verbindingsweg brug/Canadastraat – Canadastraat 11 – 1ste afdeling, sectie A, nrs. 0456 D2, 0496E, 0714F, 0716F, 0456Y, 0456C2, 0456M, 0714G, 0456B2, 0716G, 0496D, 0499B, 0496C, 0456K, 0713, 0456R, 0718A, 0456H: vergunning onder voorwaarden.

Aanwezig

André Van de Vyver, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 4
Bruno Byl, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_00868 - O/2023/313 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: aanleg tijdelijke brug tussen TOP en 3M-site + verbindingsweg brug/Canadastraat – Canadastraat 11 – 1ste afdeling, sectie A, nrs. 0456 D2, 0496E, 0714F, 0716F, 0456Y, 0456C2, 0456M, 0714G, 0456B2, 0716G, 0496D, 0499B, 0496C, 0456K, 0713, 0456R, 0718A, 0456H: vergunning onder voorwaarden. 2024_CBS_00868 - O/2023/313 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: aanleg tijdelijke brug tussen TOP en 3M-site + verbindingsweg brug/Canadastraat – Canadastraat 11 – 1ste afdeling, sectie A, nrs. 0456 D2, 0496E, 0714F, 0716F, 0456Y, 0456C2, 0456M, 0714G, 0456B2, 0716G, 0496D, 0499B, 0496C, 0456K, 0713, 0456R, 0718A, 0456H: vergunning onder voorwaarden.

Motivering

Motivering

3M Belgium, Hermeslaan 7, 1831 Machelen heeft op 23/12/2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2023160428 en gemeentelijk dossiernummer O/2023/313 voor:

  • Aanleg tijdelijke brug tussen TOP en 3M-site + verbindingsweg brug/Canadastraat.

De aanvraag omvat:

  • Stedenbouwkundige handelingen.
  • De exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

De locatie van de aanvraag heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie A, nrs. 0456D2, 0496E, 0714F, 0716F, 0456Y, 0456C2, 0456M, 0714G, 0456B2, 0716G, 0496D, 0499B, 0496 C, 0456K, 0713, 0456R, 0718A, 0456H en EPB-nummer 11056-G-OMV_2023160428.

De aanvraag werd ingediend op 23/12/2023 en versie V3 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 04/04/2024.
De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 18/07/2024.

De aanvraag is onderworpen aan de milieueffectrapportage.
Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing.
Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. 
Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd.
Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast.

Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.

Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32 en 33 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:

  • Het grotendeels in overeenstemming zijn met de voorschriften van de van toepassingen zijnde gewestelijke en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen;
  • Het in overeenstemming zijn met de plaatselijke goede ruimtelijke ordening.

Opgelegde voorwaarden:

  • De exploitant dient voor de start der werken een aanplantingsvoorstel in om de verloren bomen te compenseren, zoals een aanplant aan de zuidkant van het 3M-terrein.
  • Overeenkomstig de bepalingen van het gemeentelijk milieubeleidsplan en de conclusie uit de beslissingsmatrix van het Agentschap Natuur en Bos dient een heraanplanting te worden voorzien van: min. 6 inheemse bomen (zoals een eik, beuk, lindeboom, esdoorn,…)
  • De plantmaat van de heraanplanting dient minimaal 18/20 (stamomtrek in cm) te bedragen.
  • De heraanplanting dient te worden uitgevoerd uiterlijk het plantseizoen volgend op de sanering en moet ondersteund worden door middel van 2 steunpalen en bindsels.
  • De nieuwe aanplanting dient in voorkomend geval te worden beschermd tegen vee- en wildvraat.
  • De nieuwe aanplanting dient tot volle wasdom gebracht te worden. Eventuele uitval dient stelselmatig te worden vervangen.
  • Er mogen geen kapwerkzaamheden worden uitgevoerd tijdens de broedperiode (van 1 maart tot 1 juli).
  • Na de afbraak van de brug wordt de doorgang in de bomenrij het volgende plantseizoen terug aangeplant.
  • De exploitant doet een maandelijkse controle van het regenwater in de infiltratievoorziening op PFAS en SAP. De resultaten worden maandelijks bezorgd aan de milieudienst van de gemeente.
  • Water kan enkel gebruikt worden voor de wielwasinstallatie en als beheersmaatregel tegen stofgebruik indien het voldoet aan de VLAREM normen voor hergebruik.
  • De exploitant bezorgt een plan van aanpak aan de gemeente over nodige meetstrategieën en remediëringsmaatregel bij geluidshinder tijdens de aanleg van de brug en de exploitatie van de brug.
  • Exploitant neemt alle maatregelen om stofhinder te vermijden tijdens de aanlegfase. De maatregelen voor beheersing van de stofhinder tijdens de exploitatie staan vermeld in het draaiboek van het bodemsaneringsproject.
  • De aanwezigheid van PFAS in zwevend stof op en rond de werf wordt nauwkeurig gemeten en gemonitord. De resultaten worden door de vergunninghouder publiek toegankelijk gemaakt. 
  • De lichten op de brug zijn gericht naar de noodzakelijke wegdelen.
  • De voorziene verlichting van de werfzone en de brug dient weggericht te zijn van het SBZ-V.
  • De lichten branden enkel tijdens de werkzaamheden.
  • Na de realisatie van de saneringswerken in zone 1A wordt de brug afgebroken.
  • De exploitant voorziet een structurele communicatie naar betrokkenen en overheden toe.
  • De exploitant gaat in overleg met de overheden om de sanering van gebieden niet te hypothekeren.
  • De exploitant saneert de bodem op de locatie van de brughoofden alvorens tot de bouw ervan over te gaan De exploitant bezorgt deze informatie aan de gemeente.
  • De exploitant voorziet een SPOC voor klachten en meldingen van buurtbewoners en licht de lokale overheid wekelijks in over de binnengekomen klachten en meldingen en de wijze waarop daarmee is omgegaan.
  • De exploitant dient na de vergunning van de brug een inrichtingsplan op te maken voor de nabestemming van de saneringswerkzone en werfwegen en gaat hierover in gesprek met de gemeente. Deze last wordt opgelegd om de gecombineerde impact van de werf en de werkzaamheden op het welzijn van de buurt te milderen door een aantrekkelijk toekomstperspectief.
  • De werken moeten tevens voldoen aan de voorwaarden opgelegd door volgende adviesinstanties:
    1. Agentschap Wegen en Verkeer AWV - District Antwerpen d.d. 10/04/2024.
    2. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM / Lantis d.d. 27/05/2024.
    3. Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen d.d. 05/06/2024.
    4. Fluxys Belgium d.d. 18/06/2024.
    5. ELIA ASSET Elia Contact Center Noord d.d. 03/05/2024.


Tevens zijn volgende algemene, sectorale en bijzondere milieuvoorwaarden van toepassing

Algemene milieuvoorwaarden:

Omschrijving

Deel

Artikels

Algemeen

Hfst. 4.1

Afd. 4.1.1 t/m 4.1.12

Art. 4.1.0.1 - Art. 4.1.12.5

 

Oppervlaktewater

Hfst. 4.2

Afd. 4.2.1 t/m 4.2.8

Art. 4.2.1.1 - Art. 4.2.8.3.1

Bodem en grondwater

Hfst. 4.3

Afd. 4.3.1 t/m 4.3.3

Art. 4.3.1.1 - Art. 4.3.3.1

Lucht

Hfst. 4.4

Afd. 4.4.1 t/m 4.4.8

Art. 4.4.1.1 - Art. 4.4.8.4

Geluid

Hfst. 4.5 

Afd. 4.5.1 t/m 4.5.7

Art. 4.5.1.1 - Art. 4.5.7.1.5

Licht

Hfst. 4.6

Art. 4.6.0.1 - Art. 4.6.0.4

Asbest

Hfst. 4.7

Art. 4.7.0.1 - Art. 4.7.0.3

Energieplanning en energieaudits

Hfst. 4.9

Art. 4.9.1.1 - Art. 4.9.3.4

BKG-emissies

Afd. 4.10.1

Art. 4.10.1.1 - Art. 4.10.1.7

 

Sectorale milieuvoorwaarden:

Omschrijving

Rubriek 

Deel

Artikels

Garages, parkeerplaatsen en herstellingswerkplaatsen voor motorvoertuigen 

15

 

 

Art. 5.15.01 – Art. 5.15.0.11. 

 

 

Artikel 2

De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.

Artikel 3

Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:

  • Een omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter en wordt verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten die betrekking hebben op het onroerend goed.
  • Een omgevingsvergunning is in principe ondeelbaar. Bij uitvoering moeten alle werken en opgelegde voorwaarden in overeenstemming met de vergunning worden uitgevoerd. Deels uitgevoerde werken zijn als onvergund te beschouwen, met uitzondering van op zichzelf staande delen waarvan vaststaat dat het vergunningverlenend bestuursorgaan ook zonder het afgesplitste ontbrekende gedeelte dezelfde beslissing zou genomen hebben.
  • Openbaar domein: de bouwheer is steeds verantwoordelijk voor beschadigingen aan de verhardingen van de openbare weg, trottoirs, boordstenen, (straat)kolken en de rijweg, die te wijten zijn aan de bouwactiviteit. De dienst Uitvoering herstelt deze beschadigingen op kosten van de bouwheer.
  • De gemeente Zwijndrecht is vandaag een milieukundig aandachtsgebied ten gevolge van de vaststelling van verhoogde PFAS-concentraties in het grondwater en het vaste deel van de bodem.
    1. Bij grondwaterverlaging is de grootste voorzichtigheid geboden. Vanuit het stand-still principe moet de verplaatsing van verontreiniging zo veel mogelijk worden beperkt, zowel horizontaal (onttrekking uit de omgeving) als verticaal (lozing in het oppervlaktewater of de riolering). Het is aangewezen voor de realisatie van kelders bij woningbouwprojecten te werken in een gesloten bouwkuip of op een andere manier grondwaterverplaatsing tegen te gaan.
    2. Bij grondverzet dient verantwoord te worden omgegaan met potentieel verontreinigde lagen, en deze niet zomaar te verplaatsen buiten de grenzen van uw kadastraal perceel. Breng uw ontvanger steeds op de hoogte van de herkomst en de kwaliteit van de aangeleverde grond.
  • Het perceel waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd, is een risicoperceel, en is gelegen in de 'te saneren zone' volgens het beschrijvend onderzoek fase 1, uitgevoerd door 3M Belgium nv., Canadastraat 11.
    Alle uitgegraven bodem wordt als verdachte grond beschouwd.
    Alle verwijderingen van gronden moeten voldoen aan de regels van het grondverzet.
     In afwachting van de sanering van de betrokken percelen door 3M Belgium, is er een regeling om uitgegraven bodem te laten verwerken op kosten van 3M Belgium. Deze regeling staat uitgewerkt op de gemeentelijke website onder https://www.zwijndrecht.be/producten/detail/182/aanvraag-omgevingsvergunning.
  • Als de vergunning een handelszaak betreft, wordt de aanvrager erop gewezen dat de uitbater te allen tijde in regel moet zijn met het gemeentelijk reglement voor inrichtingen waarvoor een uitbatingsvergunning vereist is.

Bijlagen