Binnen deze herwaarderingsprojecten diende zich een opportuniteit aan via de aankoop van een aantal percelen gelegen aan de Scoutsdam. Concreet gaat dit om de percelen 854/C6,854/D6 en 854/P4 met adres Dorp Oost 51 en C. Van Goeystraat 21. Deze mogelijke aankoop werd reeds besproken op de stuurgroep rond de PFAS herwaarderingsprojecten en kreeg een positief advies. Op 28 maart 2024 keurde de gemeenteraad deze aankoop goed.
Om de aankoop en de toekomstige mogelijke ontwikkeling kenbaar te maken werd er een participatie (publieksmoment) georganiseerd op 22 september 2024. Binnen dit participatiemoment werden de PFAS herwaarderingsprojecten in de kijker gezet en specifiek de betrokken site. Zodat mensen eventuele suggesties konden geven over de site Scoutsdam met betrekking tot de toekomstige ontwikkelingen. Waar het bestuur reeds een principebudget voor 2025 heeft ingeschreven voor de opmaak van een masterplan voor de site.
Voor het publieksmoment van de Scoutsdam werd de Scouts ingeschakeld, en werd er een dj en een violist gevraagd voor de omkadering.
Verenigingen krijgen een forfaitair bedrag van 110 euro. Als een vereniging tapt (bv. zomerpodium, ’t Waaigat…), krijgen ze een vergoeding, maar is de winst voor hen. De scouts heeft voorbereidingen moeten treffen, had op de dag zelf 6 mensen beschikbaar en heeft geen winst kunnen maken wegens gratis. Ze hebben ook hun eigen tafels moeten voorzien omdat alles van de uitleendienst op Aftap stond. Er werden 200 pannenkoeken gebakken door de scouts. Er was eveneens een dj en een violist aanwezig voor de omkadering.
De dienst Leefomgeving adviseert deze ondersteuning op volgende wijze te belonen:
Dit voor een totale kostprijs van 510 euro.
Het college gaat akkoord om de vergoeding van 410 euro uit te betalen aan de scouts. (110 euro + 1,5 euro per pannenkoek).
Het college gaat akkoord om een zwinkelbon van 50 euro te schenken aan de violist en de dj.
Het vorig positief advies van de Hoge Raad dateert van 20 augustus 2021. Er is intussen een periode van twee jaar verstreken. De burgemeester zal rekening houdend hiermee zijn HERSTELVORDERING OPNIEUW – VOOR EEN DERDE KEER – ACTUALISEREN, en voor advies voorleggen aan de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering, waarna een burgerlijke procedure zal worden opgestart.
Het voorwerp van deze (derde) herstelvordering is het volgende:
Het document van de volledige herstelvordering werd in bijlage toegevoegd, evenals de stukkenbundel die hierbij hoort.
Het college gaat akkoord met de huidig opgemaakte herstelvordering voor Fortlaan+19 (bijgebouw op perceel 766R3), 2070 Zwijndrecht die ter advies zal voorgelegd worden aan de Hoge Raad voor Handhavingsuitvoering.
Dit impliceert dat beide segmenten buiten een nieuwe straatnaam ook een hernummering zullen moeten krijgen. Concreet zijn volgende hernummeringen noodzakelijk voor de Kruibeeksesteenweg:
In bijlage werden tevens de volledige lijsten toegevoegd met de bestaande huisnummering en met de nieuwe huisnummering (vanaf 1/01/2025); zie de overzichten in 4 verschillende tabbladen voor:
Er wordt aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd deze hernummering goed te keuren.
De verdere huisnummering voor het verlengde van de Heirbaan in de gemeente Kruibeke en Beveren werd op 9/10/2024 besproken met de medewerkers van Kruibeke en Beveren die verantwoordelijk zijn voor de huisnummering in hun gemeente. Zij zullen hun huisnummering laten aansluiten op onze huisnummers.
Bijkomend zullen alle betrokken inwoners en bedrijven van de te hernummeren straten (opnieuw) een brief ontvangen met de nodige uitleg.
Het decreet 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, B.S. 17 december 2002 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het toekennen of wijzigen van nieuwe namen aan openbare wegen en pleinen.
In afwijking van artikel 4 kunnen gemeenten die met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur hebben beslist over het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging, de namen van wegen en pleinen wijzigen als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de naamswijziging is noodzakelijk omwille van de samenvoeging van gemeenten;
2° de gemeenten volgen een participatief traject dat minimaal bestaat uit een persoonlijke brief naar de personen die hetzij aan de wegen en pleinen in kwestie wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven naast de wegen en pleinen in kwestie en een in België bekende woonplaats hebben.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel tot hernummering van deel 1 van Kruibeeksesteenweg (wegsegment tussen kruispunt met Boskouter en het kruispunt met de Krijgsbaan) goed omwille van het doortrekken van de straatnaam Heirbaan.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel tot hernummering van deel 2 van Kruibeeksesteenweg (wegsegment tussen het kruispunt met de Krijgsbaan en de grens met Kruibeke) goed omwille van het doortrekken van de straatnaam Krijgsbaan.
DEME GROUP NV - Scheldedijk 30 - 2070 Zwijndrecht heeft op 09/07/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de provincie Antwerpen met referentie OMV_2024080730 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/191 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Scheldedijk 30 en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie G, nr. 0019 S. De aanvraag werd ingediend op 09/07/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 05/08/2024. De adviesaanvraag werd ontvangen op 05/08/2024 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 30 dagen over versie V2 in het Omgevingsloket. De uiterste datum voor het uitbrengen van advies is 04/09/2024.
De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Bij deze aanvraag worden door de gemeente Zwijndrecht geen bijkomende adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag wordt geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen administratieve lus toegepast.
Het college neemt kennis van het besluit van de vergunningverlenende overheid om aan nv Dredging International de voorwaardelijke vergunning te verlenen voor de sloop van kantoorgebouwen A, B en C, inclusief verbindingsgebouwen.
Van Moer Cleaning & Repair, Vitshoekstraat 11, 2070 Zwijndrecht heeft een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2023099758 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/167 voor:
De locatie van de aanvraag is Vitshoekstraat 11 en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie H, nr. 0274F2. De aanvraag werd ingediend op 03/05/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 02/07/2024. De adviesaanvraag werd ontvangen op 02/07/2024 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 50 dagen over versie V1 in het Omgevingsloket. De uiterste datum voor het uitbrengen van advies is 21/08/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Bij deze aanvraag worden door de gemeente Zwijndrecht geen bijkomende adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag wordt een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen administratieve lus toegepast.
Het college neemt kennis van het besluit van de vergunningverlenende overheid om aan nv Van Moer Cleaning & Repair de voorwaardelijke vergunning te verlenen voor de bijstelling van de voorwaarden uit de vergunning 2022/00068 opgelegd door brandweer Antwerpen.
Janssens Jannes - Heidestraat 144, 2070 Zwijndrecht heeft op 12/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024085379 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/217 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Heidestraat 144, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nr. 0662 V en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024085379. De aanvraag werd ingediend op 11/09/2024 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 12/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 26/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze aanvraag tot omgevingsvergunning te vergunnen krachtens artikel 32 §1van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Opgelegde lasten:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht, heeft op 07/05/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024057723 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/116 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Baarbeek 1, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A nrs. 0624 G, 0624 F, 0623 M, 0622 K en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024057723. De aanvraag werd ingediend op 07/05/2024 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 01/07/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd maar niet het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De aanvraag bevat openbare wegenis of wegenis met openbaar karakter en werd in kader van de ‘zaak van de wegen’ voorgelegd aan de gemeenteraad. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 13/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Anhtoniis Chris - Dorpstraat 154, 2070 Zwijndrecht heeft op 30/07/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024106227 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/187 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Kapelstraat 7, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A nr. 0129 Z 8 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024106227. De aanvraag werd ingediend op 30/07/2024 en versie V4 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 23/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 22/11/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze aanvraag tot omgevingsvergunning te vergunnen krachtens artikel 46 §1van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Opgelegde lasten:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Katholieke Scholen aan de Schelde, Langestraat 14, 9150 Kruibeke heeft op 26/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024084525 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/163 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Paul Van Goethemstraat ZN en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A, nrs. 0298 M 2, 0298 L 2 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024084525. De aanvraag werd ingediend op 26/06/2024 en versie V1 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 25/07/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 07/11/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32§1 en 33 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De voorwaarden in het advies van:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Gemeente Zwijndrecht - Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht heeft op 14/08/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024060580 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/196 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Kerkplein zn, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A nrs. 0452 B, 0454 D en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024060580. De aanvraag werd ingediend op 14/08/2024 en versie V3 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 05/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden wel adviezen gevraagd, maar geen standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij de aanpalende eigenaars werden aangeschreven. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 19/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
ABRAM NV met adres Kapellestraat 117 te 8020 Oostkamp heeft op 31/05/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024071558 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/208 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Krijgsbaan 241, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving Zwijndrecht 1ste afdeling, sectie B nrs. 0529 W en 0529 V en Beveren 9de afdeling, sectie F nrs. 0531, 0530 B en 0530 A. De aanvraag werd ingediend op 31/05/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 03/09/2024. De adviesaanvraag werd ontvangen op 03/09/2024 via het omgevingsloket. Er wordt gevraagd een advies te verlenen binnen de 50 dagen over versie 3 in het Omgevingsloket. De uiterste datum voor het uitbrengen van advies is 23/10/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Bij deze aanvraag worden door de gemeente Zwijndrecht bijkomende adviezen gevraagd. Bij deze aanvraag wordt een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De aanvraag bevat wegenis met openbaar karakter en zal in kader van de ‘zaak van de wegen’ worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaren en maakt de in het verslag van de omgevingsambtenaren opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze aanvraag tot omgevingsvergunning krachtens artikel 24 van het OVD, met een voorwaardelijk gunstig advies over te maken aan de vergunningverlenende overheid op basis van:
In functie van het bovenstaande worden volgende voorwaarden voorgesteld om de goede plaatselijke ruimtelijke ordening te kunnen garanderen:
Het college stelt voor om de aanvrager op volgende aandachtspunten te wijzen:
Destrooper Marc - Gierleseweg 11, 2340 Beerse heeft op 10/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024062385 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/144 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Melselestraat 5A-7D, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie A nr. 0361G6 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024062385. De aanvraag werd ingediend op 10/06/2024 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 04/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 03/11/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 46§1 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Het college legt bijkomende voorwaarde op:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht heeft op 03/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024079575 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/137 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nrs. 0966 B 2, 0940 E, 0929 K, 0930 B 2, 0965 B, 0940 L 2, 0939 B 2, 0940 K 2, 0941 P, 0941 N, 0941 M. De aanvraag werd ingediend op 03/06/2024 en versie V3 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 09/07/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gewone procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd, maar geen standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De aanvraag bevat openbare wegenis of wegenis met openbaar karakter en werd in kader van de ‘zaak van de wegen’ voorgelegd aan de gemeenteraad op 26/09/2024. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 21/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en wijzigingen, het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 en wijzigingen, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016, het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 en het Natuurdecreet van 21 oktober 1997 en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 32 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Marchand Ingeborg - Hendrik Consciencestraat 50, 2070 Zwijndrecht heeft op 14/07/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024101316 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/176 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Hendrik Consciencestraat 50, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nr. 0685 A 9 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024101316. De aanvraag werd ingediend op 14/07/2024 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 06/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 05/11/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag te vergunnen onder voorwaarden krachtens artikel 46§1 en 47 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Opgelegde lasten:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
Wissels Sara - Krijgsbaan 64, 2070 Zwijndrecht heeft op 17/06/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024043000 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/151 voor:
De aanvraag omvat
De locatie van de aanvraag is Krijgsbaan 64, 2070 Zwijndrecht en heeft de kadastrale omschrijving 1ste afdeling, sectie B nr. 0304A3 en EPB-nummer 11056-G-OMV_2024043000. De aanvraag werd ingediend op 17/06/2024 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 03/09/2024. De aanvraag is niet onderworpen aan de milieueffectrapportage. Ze bevat handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing. Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, wel het standpunt van de aanpalende eigenaars. Bij deze aanvraag werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. Er werd geen wijzigingsverzoek gevraagd. Er werd geen administratieve lus toegepast. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 02/11/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.
Bijgevolg beslist het college:
Deze omgevingsaanvraag deels te vergunnen voor het verbouwen en uitbreiden van de woning onder voorwaarden krachtens artikel 46 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
Opgelegde voorwaarden:
Opgelegde lasten:
Deze aanvraag tot omgevingsvergunning deels te weigeren voor de waterdoorlatende kiezelverharding voor parkeerruimte achteraan op het perceel krachtens artikel 46 §1van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.
Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
De Ovam verklaarde op 4 oktober 2024 het bodemsaneringsproject conform aan de bepalingen van het Bodemdecreet. Ze legde een aantal bijzondere voorwaarden op aan de saneringsplichtige 3M Belgium. Voor de voorwaarden opgenomen in het conformiteitsattest wordt naar de bijlage in dit collegepunt verwezen.
De dienst Leefomgeving heeft nagekeken of de in het collegebesluit voorgestelde voorwaarden al dan niet werden overgenomen in het conformiteitsattest. Concreet:
De bekendmaking van het conformiteitsbesluit gebeurde op 16 oktober 2024. De beslissing ligt ter inzage van 17 oktober 2024 tot en met 15 november 2024. Binnen deze periode kan een beroep worden ingediend bij de Vlaamse regering.
Op basis van deze gegevens stelt de dienst Leefomgeving voor om kennis te nemen van het conformiteitsbesluit. De dienst is van oordeel dat er geen aanleiding is om een beroep in te dienen bij de Vlaamse regering.
Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2007 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
Het college neemt kennis van het 'Gewijzigd tweede gefaseerd bodemsaneringsproject: sedimentsanering Palingbeek Zwijndrecht'.
Het RUP Kerkstraat is gelegen in het centrum van Burcht langsheen de Kerkstraat, op ongeveer 100 meter van de kerk en het kerkplein. Het plangebied ligt vlakbij het stimuleringsgebied waar de gemeente Zwijndrecht handelszaken wil concentreren, stimuleren en activeren. Het ligt langs de zuidzijde volledig aan de Schelde. In het plangebied zijn momenteel volgende elementen aanwezig:
Het grafisch plan van het RUP geeft de zonering voor de verschillende typen van gebouwen en van het toekomstig openbaar domein weer, met nieuwe openbare wegenis en het parkgebied langs de Schelde.
Projectontwikkelaar Ciril werkt in het plangebied een project uit op het privaat terrein van de ontwikkelaar en een deel van de huidige openbare parking. Een woonontwikkeling van 79 appartementen met ondergrondse parking wordt vormgegeven door ontwerpbureau Studio Inarco. Avantgarden tekende een inrichtingsplan voor de aanleg van het toekomstig openbaar domein, met aansluitend een voorstel voor de herinrichting van de Kerkstraat.
Beide ontwerpen worden ter kennisname voorgelegd aan het college.
RUP Kerkstraat
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Hemelwaterverordening 2023
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer
Het college neemt kennis van het ontwerp-inrichtingsplan Kerkstraat en de stand van zaken van het ontwerp voor woonproject "Craeyenhof".
Om aan correcte inkohiering van belastingen te kunnen doen of om correcte facturen op te maken, is het belangrijk dat de belastingplichtige of schuldenaar correct aangeschreven wordt op het juiste adres. Op die manier kunnen deurwaarderskosten of niet geïnde bedragen zoveel mogelijk vermeden worden. Om die reden wordt in het nieuwe belastingpakket een automatische koppeling voorzien met het rijksregister en met de KBO (kruispuntbank voor ondernemingen). Dagelijks worden de gegevens actueel gehouden door een automatische link. Deze link werkt enkel als de gebruikers van de belastingsoftware ook toegang hebben tot het rijksregister.
De financiële dienst vraagt om voor de volgende persoon toegang tot het Rijksregister te verlenen:
- Ellen De Backer, waarnemend financieel directeur.
De dienst ICT zal voor deze persoon de toegang tot Hera³ met beperkte rechten installeren, d.w.z. enkel om het Rijksregister te consulteren en niet om bijwerkingen te doen.
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister.
Het college gaat akkoord dat Ellen De Backer voor de uitoefening van haar functie wordt toegevoegd aan de lijst van personen die toegang hebben tot het Rijksregister.
Het college gaat akkoord dat de dienst ICT bij deze medewerker Hera³ installeert met beperkte rechten, zodat zij enkel bevoegd is om het Rijksregister te consulteren, maar niet om bijwerkingen te doen.
Inhoud IKA:
1/ Voorstel nieuw investeringssubproject: * BO TERREINEN_TRECHTER STABILISERINGSWERK TUINMUUR: 16.050,00 euro AR 22010007.
Motivatie:
Er moeten dringend stabiliseringswerken gebeuren aan de tuinmuur die locatie Den Trechter scheidt met de tuin van de naastgelegen buur. Dit punt werd principieel al goedgekeurd op het CBS van 08/10/24.
Verschuiving (afname van):
* BO GEBOUW_BEGRAAFPLAATS BURCHT RENOVATIE: 16.050,00 euro AR 22110007: De stabiliseringswerken aan de tuinmuur mogen, zoals aangegeven in CBS punt 2024_CBS_01263, via een IKA van dit project bekostigd worden.
Intern proces OBS: Kredietbewaking van 2/02/2021
Het college geeft goedkeuring aan IKA 09/2024:
* BO TERREINEN_TRECHTER STABILISERINGSWERK TUINMUUR : + 16.050,00 euro
* BO GEBOUW_BEGRAAFPLAATS BURCHT RENOVATIE: - 16.050,00euro.
Bespreking van de kwartaalmonitors en de standopgaves van het derde kwartaal van 2024.
De presentatiefiches van de kwartaalmonitors & de standopgaves zijn te raadplegen in bijlage alsook op onderstaande locatie:
J:\Samenwerking\KWARTAALMONITOR EN PROJECTFICHES\KWARTAALMONITOR\2024\Rapporteringsfiches\K3 2024
De bronbestanden en de bijhorende werkdocumenten worden verzameld op onderstaande locatie:
J:\Samenwerking\KWARTAALMONITOR EN PROJECTFICHES\KWARTAALMONITOR\2024
Het college van burgemeester en schepenen behandelt het punt kwartaalmonitors en standopgaves van het derde kwartaal van 2024.
De gemeente Beveren stelde een bestek op met nummer 2024/8492 met als voorwerp: "Periodieke controles van toestellen (raamovereenkomst)".
De opdracht: "Periodieke controles van toestellen (raamovereenkomst)", werd gegund aan de firma Normec BTV, Roderveldlaan 2 te 2600 Berchem. Deze opdracht heeft een looptijd van 5 jaar (60 maanden). De overeenkomst gaat in vanaf de sluitingsdatum en eindigt afhankelijk van welke grens eerst wordt bereikt:
In het bestek is uitdrukkelijk opgenomen dat de raamovereenkomst toegankelijk is voor de gemeente Zwijndrecht.
Volgens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Er is geen exclusiviteit en geen afnameverplichting.
Er wordt voorgesteld om toe te treden tot de raamovereenkomst van gemeente Beveren voor de opdracht: "Periodieke controles van toestellen (raamovereenkomst)", meer bepaald perceel 2: keuren van hef-, hijs- en valbeveiliging gegund aan de firma Normec BTV, Roderveldlaan 2 te 2600 Berchem.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 221 000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek 2024/8492 van de gemeente Beveren met als voorwerp: "Periodieke controles van toestellen (raamovereenkomst) ", perceel 2: keuren van hef-, hijs- en valbeveiliging . De opdracht werd aanbesteed met als gunningswijze de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Deze opdracht heeft een looptijd van 5 jaar (60 maanden). De overeenkomst gaat in vanaf de sluitingsdatum en eindigt afhankelijk van welke grens eerst wordt bereikt:
Voor het uitvoeren van van keuringen van hef- en hijstoestellen treedt de gemeente Zwijndrecht toe tot de raamovereenkomst "Periodieke controles van toestellen (raamovereenkomst)" meer bepaald perceel 2: keuren van hef-, hijs- en valbeveiliging van de gemeente Beveren, gegund aan de firma Normec BTV, Roderveldlaan 2 te 2600 Berchem.
De gemeente Beveren stelde een bestek op met nummer 2022/6944 met als voorwerp: "Keuringen van liften".
Deze raamovereenkomst werd op 12 december 2022 gegund aan de firma Liftinstituut (VZW), Ringlaan 17A te 2960 Brecht. De raamovereenkomst heeft een looptijd van vier jaar.
De contracten en keuringen van de firma Liftinstituut zijn nu ondergebracht bij BTI, Derbystraat 345 te 9051 Gent.
De firma BTI heeft via e-mail bevestigd dat de gemeente Zwijndrecht zich kan aansluiten bij deze raamovereenkomst aan dezelfde tarieven als het Liftinstuut.
Volgens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Er is geen exclusiviteit en geen afnameverplichting.
Er wordt voorgesteld om toe te treden tot de raamovereenkomst van de gemeente Beveren voor de opdracht: "Keuringen van liften", gegund aan de firma Liftinstituut (VZW), Ringlaan 17A te 2960 Brecht, en nu uitgevoerd door BTI, Derbystraat 345 te 9051 Gent. De gemeente Zwijndrecht zal vanaf 1 januari 2025 gebruik maken van de raamovereenkomst voor het uitvoeren van keuringen van liften.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek 2022/6944 van de gemeente Beveren met als voorwerp: "Keuringen van liften". De opdracht werd aanbesteed met als gunningswijze de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Deze opdracht heeft een initiële looptijd van één jaar. Na deze initiële periode kan de opdracht driemaal met één jaar worden verlengd, mits een gunstige evaluatie door de aanbestedende overheid. De maximale looptijd bedraagt vier jaar (1 + 1 + 1 + 1). Tijdens de verlengingen blijven de contractuele voorwaarden ongewijzigd. De overeenkomst gaat in vanaf 2023 en eindigt, afhankelijk van welke grens eerst wordt bereikt:
Voor het uitvoeren van keuringen van liften treedt de gemeente Zwijndrecht toe tot de raamovereenkomst van de gemeente Beveren, gegund aan de firma Liftinstituut (vzw), Ringlaan 17A te 2960 Brecht. De gemeente Zwijndrecht zal vanaf 1 januari 2025 gebruik maken van de raamovereenkomst voor het uitvoeren uitvoeren van keuringen van liften. De contracten en keuringen van de firma Liftinstituut zijn nu ondergebracht bij de firma BTI, Derbystraat 345 te 9051 Gent.
Deze overeenkomsten zullen nog lopende zijn op de samenvoegingsdatum en worden dus allen overgenomen door de fusiegemeente.
De drie overeenkomsten vertonen evenwel een aantal verschillen t.o.v. elkaar. Om op de fusiedatum te kunnen beschikken over een eenduidig contractueel kader (én een eenduidig softwarepakket), dienen de overeenkomsten op elkaar te worden afgestemd.
De drie overeenkomsten werden daarom “samengesmolten” tot één enkele overeenkomst, waarvan de modaliteiten in bijlage terug te vinden zijn.
Huidige recurrente kosten - Unibel en Lokovest:
Gemeente | Kosten per jaar excl. btw |
Zwijndrecht | 16 216,43 euro |
Beveren | 11 562,40 euro |
Kruibeke | 9 195,25 euro |
36 974,08 euro* |
* detail huidige prijszetting in bijlage.
Voorstel recurrente kosten fusiegemeente BKZ - Unibel en Lokovest:
Gemeente | Kosten per jaar excl. btw |
Fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht - Unibel | 14 278,76 euro |
Fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht - Lokovest | 5 067,12 euro |
19 345,88 euro* |
* detail prijszetting fusiegemeente BKZ in bijlage.
Voorstel éénmalige opstartkosten fusiegemeente BKZ - Unibel en Lokovest:
Gemeente | Kosten per jaar excl. btw |
Opstart-, installatie- en projectkosten fusie Beveren-Kruibeke- Zwijndrecht - Unibel | 8 850,36 euro |
Opstart-, installatie- en projectkosten fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht - Lokovest | 1 745,43 euro |
10 595,79 euro* |
* detail prijszetting fusiegemeente BKZ in bijlage.
Het gunstige prijsvoorstel is een gevolg van het schaalvoordeel (de licentiekosten zijn gekoppeld aan het aantal inwoners).
De totale kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht (installatie, huur en onderhoud) op 5 jaar bedragen 107 325,19 euro excl. btw of 129 863,48 incl. btw.
De diensten Financiën (BKZ) hebben de offertes nagezien op hun correctheid.
De fusiegroep ICT geeft een gunstig advies.
De nieuwe opdracht, resulterende uit de “samensmelting” van de opdrachten/overeenkomsten, verschilt niet materieel t.o.v. de opdrachten die de gemeente Beveren, de gemeente Kruibeke en de gemeente Zwijndrecht aanvankelijk met Cevi gesloten hebben. De wijzigingen zijn niet dermate verregaand dat aangenomen zou kunnen worden dat andere kandidaten geselecteerd zouden zijn geweest, dat de opdracht aan een andere ondernemer zou zijn gegund geweest of dat bijkomende ondernemers deelgenomen zouden hebben aan de plaatsingsprocedure indien deze wijzigingen van bij aanvang voorzien waren geweest. Het economisch evenwicht van de opdracht wordt niet gewijzigd (in het voordeel van de opdrachtnemer op een wijze die niet voorzien is in de oorspronkelijke opdracht). De wijziging leidt ook niet tot een aanzienlijke verruiming van het toepassingsgebied van de oorspronkelijke opdracht.
Deze wijziging van de lopende opdracht is gerechtvaardigd op basis van de artikelen 38/5 en 38/6 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (AUR).
De overeenkomsten Unibel en Lokovest voor fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, gesloten met Cevi, worden gewijzigd conform de modaliteiten opgenomen in bijlage in toepassing van artikel 38/5 en 38/6 AUR.
De éénmalige kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht worden goedgekeurd voor de som van 10 595,79 euro excl. btw of 12 820,91 euro incl. btw.
De jaarlijkse kosten voor de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht worden goedgekeurd voor de som van 19 345,88 euro excl. btw of 23 408,51 euro incl. btw.
De gemeente Beveren wordt gemandateerd om de overeenkomsten m.b.t. de wijziging te ondertekenen.
De voorlopige oplevering vond plaats op donderdag 3 oktober 2024.
Bijgevolg kan 50% van de gestelde waarborg van 12 980 euro, zijnde 6 490,00 euro, vrijgegeven worden.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, artikel 33 en artikel 93.
Goedkeuring wordt gehecht aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering van 3 oktober 2024 en aan de vrijgave van de helft van de waarborg, zijnde 6 490,00 euro, aan de firma Hertsens Infra, Oeverkant 38 te 2070 Zwijndrecht (Burcht).
Ereloonnota 1
Goedgekeurd in college van 25/01/2022: De ontwerper stuurde eerder zijn ereloonnota voor de opmaak van een nieuw voorontwerp: 13.500 euro x 1/3 = 4.500 euro excl. btw of 5.445 euro incl. btw.
Ereloonnota 2
De ontwerper stuurde zijn ereloonnota voor de opmaak van het rooilijnplan 4.705,44 euro + 988,14 euro (21% btw) = 5.693,58 euro incl. btw.
Ereloonnota 3
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota tot 65% van het totaalbedrag = 65% x 13.500 euro = 8.775 euro - 4.500 (reeds betaald) = 4.275 euro + 887,25 (21% btw) = 5.172,75 euro incl. btw.
Ereloonnota 4
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota tot 100% van het totaalbedrag = 100% x 13.500 euro = 13.500 euro - 8.775 (reeds betaald) = 4.725 euro + 882,25 (21% btw) = 5.717,25 euro incl. btw.
Ereloonnota 5
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota voor de opvolging van de werken. Er werden 4 werfvergaderingen bijgewoond met de bijhorende administratie wordt hiervoor een bedrag van 5.751,68 euro + 1.348,89 euro (21% btw) = 7.772,18 euro aangerekend in overeenstemming met de offerte en de goedkeuring ervan door het schepencollege.
Ereloonnota 6
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota voor de prestaties bij de aanbesteding en opstart van de werf. Er werd overeengekomen dat hiervoor een regiekost kan aangerekend worden voor een bedrag van 3.118,78 euro + 654,94 euro (21% btw) = 3.773,72 euro.
Ereloonnota 7
De ontwerper stuurt nu zijn ereloonnota voor de verdere opvolging van de werken. Er werden 4 bijkomende werfvergaderingen bijgewoond met de bijhorende administratie en er werden 3 vorderingsstaten van de aannemer nagekeken. Hiervoor wordt een bedrag van 6.972,96 euro + 1.464,32 euro (21% btw) = 8.437,28 euro aangerekend in overeenstemming met de offerte en de goedkeuring ervan door het schepencollege.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.
Het college keurt de zevende ereloonnota van Studiebureau Evolta/Jouret goed, voor de prestaties bij de opvolging van de werf 'wegen- en rioleringswerken van de Verstocktstraat' en dit voor een bedrag van 6.972,96 euro + 1.464,32 euro (21% btw) = 8.437,28 euro.
Aannemer PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27 te 2950 Kapellen stuurde zijn 15e en 16e en 7e en 8e BIS vorderingsstaat in, voor de werken uitgevoerd in de maanden augustus en september. Deze werden goedgekeurd door architect: Korteknie Stuhlmacher Architecten.
Vorderingsstaat 15 bedraagt: 60.152,09 euro + 12.631,94 (21% btw) = 72.783,92 euro.
Vorderingsstaat 16 bedraagt: 57.927,43 euro + 12.164,76 (21% btw) = 70.092,19 euro.
Vorderingsstaat 7 BIS bedraagt: 993,15 euro + 208,56 (21% btw) = 1.201,71 euro.
Vorderingsstaat 8 BIS bedraagt: 12.218,89 euro + 2.565,97 (21% btw) = 14.784,86 euro.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het college keurt vorderingsstaat 15 van aannemer PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27 te Kapellen, goed voor een bedrag van 60.152,09 euro + 12.631,94 (21% btw) = 72.783,92 euro.
Het college keurt vorderingsstaat 16 van aannemer PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27 te Kapellen, goed voor een bedrag van 57.927,43 euro + 12.164,76 (21% btw) = 70.092,19 euro.
Het college keurt vorderingsstaat 7 BIS van aannemer PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27 te Kapellen, goed voor een bedrag van 993,15 euro + 208,56 (21% btw) = 1.201,71 euro.
Het college keurt vorderingsstaat 8 BIS van aannemer PIT Antwerpen nv, Starrenhoflaan 27 te Kapellen, goed voor een bedrag van 12.218,89 euro + 2.565,97 (21% btw) = 14.784,86 euro.
Aannemer Soga nv, Havinkbeekstraat 3 te Verrebroek stuurde zijn vierde vorderingsstaat voor werken uitgevoerd in de maand juli. Deze vorderingsstaat werd goedgekeurd door ontwerper Evolta voor een bedrag van:
voor rioleringswerken 29.320,36 euro.
voor wegenwerken 45.162,34 euro + 9.484,09 (21% btw) = 54.646,43 euro.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.Vorderingsstaat 4, ingediend door aannemer Soga nv, uit Verrebroek, voor de wegen- en rioleringswerken in de Verstocktstraat wordt goedgekeurd voor een bedrag van: voor rioleringswerken 29.320,36 euro en voor wegenwerken 45.162,34 euro + 9.484,09 (21% btw) = 54.646,43 euro.
Volgende zaken kwamen aan bod:
raad van bestuur van 26 juni 2024
Gecoördineerde statuten van WATER-LINK
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur van 26 juni 2024 van WATER-LINK.
Volgende zaken kwamen onder andere aan bod:
Raad van bestuur van 20 juni 2024:
Raad van bestuur van 13 augustus 2024:
Gecoördineerde statuten van Cipal artikel 40 en 42
Het college neemt kennis van de verslagen van de raad van bestuur van 20 juni 2024 en van 13 augustus 2024 van Cipal.
Volgende zaken kwamen onder andere aan bod:
raad van bestuur van 26 juni 2024:
Gecoördineerde statuten van MLSO artikel 15
Het college neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur van 26 juni 2024 van de Maatschappij Linkerscheldeoever.
Volgende zaken kwamen onder andere aan bod:
raad van bestuur 8 mei 2024:
regionaal bestuurscomité regio 8 mei 2024:
algemene vergadering 12 juni 2024:
Gecoördineerde statuten van Fluvius Antwerpen artikel 19 bis
Het college neemt kennis van de verslagen van de raad van bestuur van 8 mei 2024, van het regionaal bestuurscomité regio van 8 mei 2024 en van de algemene vergadering van 12 juni 2024 van Fluvius.
Volgende zaken kwamen aan bod:
Kerkraad van 17 september 2024
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten.
Het college neemt kennis van het verslag van 17 september 2024 van de kerkraad Heilig Kruis Zwijndrecht.
In bijlage aan dit agendapunt wordt een toelichtingsnota gevoegd waarin wordt voorgesteld om voor alle medewerkers van Beveren Kruibeke en Zwijndrecht (zowel statutaire als contractuele) met ingang van 1 januari 2025 het publieke stelsel toe te passen. Een gemengde toepassing (personeelsleden verschillend behandelen in functie van hun vorig bestuur) of een overdracht van het vakantiestelsel als 'verworven recht' is niet mogelijk. Naar analogie met Beveren (die deze aanpassing reeds eerder doorvoerden) wordt voorgesteld om in Zwijndrecht en Kruibeke met ingang van 1 januari 2025 het publieke vakantiestelsel toe te passen voor zowel contractuele als statutaire medewerkers. De berekening is eenvoudiger en makkelijker te begrijpen, houdt voor de verlofberekeningen een vereenvoudiging in en is op termijn voordeliger voor het bestuur. Als gevolg van deze aanpassing zullen contractuele medewerkers eind van dit jaar een uitbetaling ontvangen van het vorig jaar opgebouwde vakantierecht.
Het voorstel werd besproken en positief geadviseerd op het overlegcomité met de vakbonden. Toelichting en informatie aan de betrokken medewerkers wordt voorzien na de finale besluitvorming. Aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau wordt gevraagd de volgende aanpassing rechtspositieregeling te doen:
Artikel 176.
§1. Het voltijds werkend statutair vastbenoemd personeelslid heeft recht op 35 werkdagen betaalde vakantie voor het volledig dienstjaar.
Het referentiejaar voor de berekening van het aantal vakantiedagen is het lopende kalenderjaar.
Deze regeling geldt ook voor het op proef benoemd personeelslid dat onmiddellijk voorafgaand aan de proefbenoeming, zonder onderbreking, een verlofrecht had dat berekend werd op het lopende kalenderjaar, hetzij bij het eigen bestuur, hetzij bij een ander openbaar bestuur.
§2. Een voltijds werkend contractueel personeelslid en het statutaire personeelslid op proef, dat niet onder de toepassing van §1 valt, heeft ook recht op 35 werkdagen betaalde vakantie voor het volledig dienstjaar.
Deze 35 werkdagen worden opgesplitst in 20 wettelijke vakantiedagen en 15 bijkomende vakantiedagen.
Het referentiejaar voor de berekening van het aantal vakantiedagen is het lopende kalenderjaar. Dit betekent dat het aantal vakantiedagen waarop het personeelslid effectief aanspraak kan maken, afhangt van de prestaties gedurende het lopende kalenderjaar. In het jaar van in- en uitdiensttreding wordt het aantal bijkomende vakantiedagen berekend op het lopende kalenderjaar.
De jaarlijkse vakantiedagen worden gelijkgesteld met dienstactiviteit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Rechtspositieregeling gemeente en OCMW 6 november 2008 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeente- en provinciepersoneel.
Besluit van de Vlaamse Regering 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de voorliggende wijziging aan de rechtspositieregeling goed met ingang van 01/01/2025.
Artikel 176 van de rechtspositieregeling wordt als volgt aangepast :
§1. Het voltijds werkend statutair vastbenoemd personeelslid heeft recht op 35 werkdagen betaalde vakantie voor het volledig dienstjaar. Het referentiejaar voor de berekening van het aantal vakantiedagen is het lopende kalenderjaar. Deze regeling geldt ook voor het op proef benoemd personeelslid dat onmiddellijk voorafgaand aan de proefbenoeming, zonder onderbreking, een verlofrecht had dat berekend werd op het lopende kalenderjaar, hetzij bij het eigen bestuur, hetzij bij een ander openbaar bestuur.
§2. Een voltijds werkend contractueel personeelslid en het statutaire personeelslid op proef, dat niet onder de toepassing van §1 valt, heeft ook recht op 35 werkdagen betaalde vakantie voor het volledig dienstjaar. Deze 35 werkdagen worden opgesplitst in 20 wettelijke vakantiedagen en 15 bijkomende vakantiedagen. Het referentiejaar voor de berekening van het aantal vakantiedagen is het lopende kalenderjaar. Dit betekent dat het aantal vakantiedagen waarop het personeelslid effectief aanspraak kan maken, afhangt van de prestaties gedurende het lopende kalenderjaar. In het jaar van in- en uitdiensttreding wordt het aantal bijkomende vakantiedagen berekend op het lopende kalenderjaar. De jaarlijkse vakantiedagen worden gelijkgesteld met dienstactiviteit.
De voorzitter vraagt of er opmerkingen zijn bij het verslag van de vorige zitting.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college keurt het verslag van de vorige zitting goed.