Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

Notulen  algemene commissie

wo 07/02/2024 - 20:00 raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Leander Luyten, commissielid; Rudi Hendrikx, commissielid; Mariam Amal, commissielid; Robby Van den Bergh, commissielid; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Greet Bergmans, commissielid; Steven Vervaet, commissielid; Erica Rammeloo, commissielid; Indyra Hiel, commissielid

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter algemene commissie

Agendapunten

1.

2024_AlgCom_00005 - Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform (VIP) – toetredingsovereenkomst.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Leander Luyten, commissielid; Rudi Hendrikx, commissielid; Mariam Amal, commissielid; Robby Van den Bergh, commissielid; Ilse Weynants, algemeen directeur
Verontschuldigd
André Van de Vyver, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Greet Bergmans, commissielid; Steven Vervaet, commissielid; Erica Rammeloo, commissielid; Indyra Hiel, commissielid
Secretaris
Ilse Weynants, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie
1.

2024_AlgCom_00005 - Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform (VIP) – toetredingsovereenkomst.

2024_AlgCom_00005 - Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform (VIP) – toetredingsovereenkomst.

Motivering

Motivering

Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een Vlaams elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers (voorheen notarisinlichtingen) tussen bronhouders (Vlaanderen, provincie en gemeentes) en aanvragers. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Het VIP biedt de mogelijkheid om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In eerste instantie kunnen notarissen en vastgoedmakelaars vastgoedinformatie aanvragen via het VIP. Vanaf 1 februari 2024 volgen de overheden en burgers.

Met de komst van VIP wijzigt er niks aan de vroegere geldigheid van een stedenbouwkundig uittreksel (informatie plannen en vergunningenregister), dat bepaald werd op 1 jaar. Het is echter de taak van de professionele aanvrager om aan zijn onderzoeksplicht te voldoen en bij het vermoeden van gewijzigde informatie tussen de aanvraag en het gebruik ervan, de nodige verdere opzoekingen te doen.

In de gemeenteraad van 30 november 2023 werd de verwerkingsovereekomst goedgekeurd. Op 22 december heeft de Vlaamse regering de Vastgoedinformatiedecreet bekrachtigd waardoor de verwerkingsovereenkomst opnieuw moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. 

Met de inwerkingtreding van het decreet veranderen er een aantal zaken. Concreet:

  • Alle aanvragen ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ verlopen verplicht via het platform.
  • Het Vastgoedinformatieplatform mag vanaf dan gemeentelijke retributies innen en doorstorten.
  • De platformretributie wordt aangerekend aan de aanvrager.
  • Burgers en andere aanvragers (vnl. overheden) mogen aanvragen doen.

Kort nadien zal ook een Besluit van de Vlaamse Regering geformaliseerd worden, waarin volgende zaken aan bod komen:

  • Een uniforme lijst van vrijgestelde organisaties van de gemeentelijke bronretributie gelijkgesteld aan de lijst van vrijgestelde organisaties voor de platformretributies zoals in het VIP-decreet opgenomen.
  • De huidige termijn van orde van 30 dagen voor aflevering stedenbouwkundige inlichtingen zal in een eerste fase reeds verlagen naar 20 dagen. De doelstelling is om dit tegen 30/6/2024 voor alle gemeenten te verwezenlijken. Uitzondering op deze regel zijn complexe dossiers, die meer tijd vragen.

De kostprijs voor het aanvragen van een vastgoeddossier, de vrijgestelde organisaties en wijziging van inning worden opgenomen in het retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels.

Juridische grond

Gelet op artikel 173, van de Grondwet;

Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

Regelgeving bevoegdheid
De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
<p>De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:</p><p>&sect; 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.<br><br>&sect; 2. Artikel 28 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. </p>

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De algemene commissie bespreekt de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP).

2.

2024_AlgCom_00006 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels - advies wijzigingen

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Leander Luyten, commissielid; Rudi Hendrikx, commissielid; Mariam Amal, commissielid; Robby Van den Bergh, commissielid; Ilse Weynants, algemeen directeur
Verontschuldigd
André Van de Vyver, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Greet Bergmans, commissielid; Steven Vervaet, commissielid; Erica Rammeloo, commissielid; Indyra Hiel, commissielid
Secretaris
Ilse Weynants, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie
2.

2024_AlgCom_00006 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels - advies wijzigingen

2024_AlgCom_00006 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels - advies wijzigingen

Motivering

Motivering

Bij verkoop, erfpacht, erfenis of andere notariële overdracht van een eigendom is de notaris verplicht stedenbouwkundige informatie op te vragen over het perceel dat verkocht wordt. Het gaat daarbij om stedenbouwkundige bestemmingen, vergunningen, overtredingen, milieu, bodemattesten, leegstand, erfdienstbaarheden, lasten,…

Bijkomend willen vele mensen, al dan niet via vastgoedkantoren, zich grondig informeren voor ze tot eventuele aankoop of verkoop van een eigendom overgaan. Vele vastgoedkantoren stellen bovendien een uitgebreide informatiemap samen voor de verkoop van vastgoed in opdracht van hun klanten.

Door de invoering van een retributie recupereert de gemeente een deel van de door haar gemaakte kosten.

Zowel de aanvraag van de stedenbouwkundige informatie als het betalen van de retributie gebeurt via het Vastgoedinformatieplatform, conform de bepalingen van het VIP-decreet van 22 december 2023.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer;

Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023.

Regelgeving bevoegdheid
De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
<p>De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:</p><p>&sect; 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.<br><br>&sect; 2. Artikel 28 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. </p>

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De algemene commissie geeft positief advies over de wijzigingen aan het retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels.

3.

2024_AlgCom_00007 - Kennisname wijzigingen reglement waarborgen: voetpad en keuring riolering

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Leander Luyten, commissielid; Rudi Hendrikx, commissielid; Mariam Amal, commissielid; Robby Van den Bergh, commissielid; Ilse Weynants, algemeen directeur
Verontschuldigd
André Van de Vyver, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Greet Bergmans, commissielid; Steven Vervaet, commissielid; Erica Rammeloo, commissielid; Indyra Hiel, commissielid
Secretaris
Ilse Weynants, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie
3.

2024_AlgCom_00007 - Kennisname wijzigingen reglement waarborgen: voetpad en keuring riolering

2024_AlgCom_00007 - Kennisname wijzigingen reglement waarborgen: voetpad en keuring riolering

Motivering

Motivering

Wanneer een burger werken wil uitvoeren in en/of rond zijn woning, dient hij hiervoor meestal een omgevingsvergunning aan te vragen.   

Bij de aanvraag omgevingsvergunning wordt een inschatting gemaakt van het risico op beschadiging van het openbaar domein.  Indien dit risico bestaat, wordt er een waarborg gevraagd.  Deze borg kan later aangewend worden voor de herstellingskosten.  

Bij de aanvraag omgevingsvergunning wordt eveneens beoordeeld of er een keuring van de privériolering dient te gebeuren.  Indien dit het geval is, zal ook hiervoor een waarborg worden gevraagd.   

De waarborgen zullen pas terugbetaald worden als de keuring riolering in orde is EN er geen schade (meer) is aan het openbaar domein.

De volledige motivatie voor de wijzigingen van het reglement vindt u als bijlage.

Regelgeving bevoegdheid
De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
<p>De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:</p><p>&sect; 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.<br><br>&sect; 2. Artikel 28 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. </p>

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De algemene commissie neemt kennis van de wijzigingen in het reglement waarborgen, voetpad en keuring riolering.

Artikel 2

De algemene commissie neemt kennis van het feit dat oude voetpad en rioleringsborgen die al meer dan 5 jaar openstaan worden geschrapt en opgenomen in de gemeentelijke financiën.  Indien er toch nog een terugbetaling wordt gevraagd, zal de waarborg alsnog aan de betrokkene worden uitbetaald indien aan alle voorwaarden is voldaan.

4.

2024_AlgCom_00008 - Varia

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie; Kris Herremans, commissielid; Ann Van Damme, commissielid; Theo Van Roeyen, commissielid; Bruno Byl, commissielid; Ronny Dobbeleir, commissielid; Marleen Van Hauteghem, commissielid; Mariette Voogd, commissielid; Danny Van Hove, commissielid; Bert Verbraeken, commissielid; Veerle Beernaert, commissielid; Inge Vandenbussche, commissielid; Leander Luyten, commissielid; Rudi Hendrikx, commissielid; Mariam Amal, commissielid; Robby Van den Bergh, commissielid; Ilse Weynants, algemeen directeur
Verontschuldigd
André Van de Vyver, commissielid; Chris Vermeulen, commissielid; Denise Melis-De Lamper, commissielid; Ronny Hiel, commissielid; Anne Vervoort, commissielid; Greet Bergmans, commissielid; Steven Vervaet, commissielid; Erica Rammeloo, commissielid; Indyra Hiel, commissielid
Secretaris
Ilse Weynants, algemeen directeur
Voorzitter
Guido Weyns, voorzitter algemene commissie
4.

2024_AlgCom_00008 - Varia

2024_AlgCom_00008 - Varia

Motivering

Motivering

De voorzitter vraagt of er nog variapunten zijn.

Regelgeving bevoegdheid
De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
<p>De commissie is bevoegd op basis van artikel 37 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:</p><p>&sect; 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.<br><br>&sect; 2. Artikel 28 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen en de stemmingen in de commissies. </p>

Besluit

De algemene commissie beslist:

Artikel 1

De algemene commissie behandelt de varia.