Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een Vlaams elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers (voorheen notarisinlichtingen) tussen bronhouders (Vlaanderen, provincie en gemeentes) en aanvragers. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Het VIP biedt de mogelijkheid om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. In eerste instantie kunnen notarissen en vastgoedmakelaars vastgoedinformatie aanvragen via het VIP. Vanaf 1 februari 2024 volgen de overheden en burgers.
Met de komst van VIP wijzigt er niks aan de vroegere geldigheid van een stedenbouwkundig uittreksel (informatie plannen en vergunningenregister), dat bepaald werd op 1 jaar. Het is echter de taak van de professionele aanvrager om aan zijn onderzoeksplicht te voldoen en bij het vermoeden van gewijzigde informatie tussen de aanvraag en het gebruik ervan, de nodige verdere opzoekingen te doen.
In de gemeenteraad van 30 november 2023 werd de verwerkingsovereekomst goedgekeurd. Op 22 december heeft de Vlaamse regering de Vastgoedinformatiedecreet bekrachtigd waardoor de verwerkingsovereenkomst opnieuw moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Met de inwerkingtreding van het decreet veranderen er een aantal zaken. Concreet:
Kort nadien zal ook een Besluit van de Vlaamse Regering geformaliseerd worden, waarin volgende zaken aan bod komen:
De kostprijs voor het aanvragen van een vastgoeddossier, de vrijgestelde organisaties en wijziging van inning worden opgenomen in het retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels.
Gelet op artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
De algemene commissie bespreekt de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP).
Bij verkoop, erfpacht, erfenis of andere notariële overdracht van een eigendom is de notaris verplicht stedenbouwkundige informatie op te vragen over het perceel dat verkocht wordt. Het gaat daarbij om stedenbouwkundige bestemmingen, vergunningen, overtredingen, milieu, bodemattesten, leegstand, erfdienstbaarheden, lasten,…
Bijkomend willen vele mensen, al dan niet via vastgoedkantoren, zich grondig informeren voor ze tot eventuele aankoop of verkoop van een eigendom overgaan. Vele vastgoedkantoren stellen bovendien een uitgebreide informatiemap samen voor de verkoop van vastgoed in opdracht van hun klanten.
Door de invoering van een retributie recupereert de gemeente een deel van de door haar gemaakte kosten.
Zowel de aanvraag van de stedenbouwkundige informatie als het betalen van de retributie gebeurt via het Vastgoedinformatieplatform, conform de bepalingen van het VIP-decreet van 22 december 2023.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer;
Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023.
De algemene commissie geeft positief advies over de wijzigingen aan het retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels.
Wanneer een burger werken wil uitvoeren in en/of rond zijn woning, dient hij hiervoor meestal een omgevingsvergunning aan te vragen.
Bij de aanvraag omgevingsvergunning wordt een inschatting gemaakt van het risico op beschadiging van het openbaar domein. Indien dit risico bestaat, wordt er een waarborg gevraagd. Deze borg kan later aangewend worden voor de herstellingskosten.
Bij de aanvraag omgevingsvergunning wordt eveneens beoordeeld of er een keuring van de privériolering dient te gebeuren. Indien dit het geval is, zal ook hiervoor een waarborg worden gevraagd.
De waarborgen zullen pas terugbetaald worden als de keuring riolering in orde is EN er geen schade (meer) is aan het openbaar domein.
De volledige motivatie voor de wijzigingen van het reglement vindt u als bijlage.
De algemene commissie neemt kennis van de wijzigingen in het reglement waarborgen, voetpad en keuring riolering.
De algemene commissie neemt kennis van het feit dat oude voetpad en rioleringsborgen die al meer dan 5 jaar openstaan worden geschrapt en opgenomen in de gemeentelijke financiën. Indien er toch nog een terugbetaling wordt gevraagd, zal de waarborg alsnog aan de betrokkene worden uitbetaald indien aan alle voorwaarden is voldaan.
De voorzitter vraagt of er nog variapunten zijn.
De algemene commissie behandelt de varia.