Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

2024_CBS_01124 - “Sturend Parkeerbeleid Burcht” in het kader van de komst van de waterbushalte, verslag van de participatie, het finaal voorstel van sturend parkeerbeleid voor Burcht en de verdere uitrol hiervan: voorstel tot goedkeuring.

college van burgemeester en schepenen
di 03/09/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

André Van de Vyver, burgemeester; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01124 - “Sturend Parkeerbeleid Burcht” in het kader van de komst van de waterbushalte, verslag van de participatie, het finaal voorstel van sturend parkeerbeleid voor Burcht en de verdere uitrol hiervan: voorstel tot goedkeuring.

Aanwezig

Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01124 - “Sturend Parkeerbeleid Burcht” in het kader van de komst van de waterbushalte, verslag van de participatie, het finaal voorstel van sturend parkeerbeleid voor Burcht en de verdere uitrol hiervan: voorstel tot goedkeuring. 2024_CBS_01124 - “Sturend Parkeerbeleid Burcht” in het kader van de komst van de waterbushalte, verslag van de participatie, het finaal voorstel van sturend parkeerbeleid voor Burcht en de verdere uitrol hiervan: voorstel tot goedkeuring.

Motivering

Motivering

Een omkaderend (mitigerend) sturend parkeerbeleid in de ruime omgeving van het Kaaiplein moet ervoor zorgen dat het autogebruik i.f.v. het bereiken van de waterbus ontraden wordt, de parkeerdruk in de omliggende woonstraten bij de komst van de waterbus onder controle blijft en gehouden wordt en auto's parkeren op de meest wenselijke plaatsen. Dit werd onderzocht door het studiebureau Traject en een voorstel van strategie werd opgemaakt (zie bijlage).

Nu de informatieronde en de participatie achter de rug is kan een definitieve keuze gemaakt worden. Uit de participatie bleek alvast dat er een draagvlak is voor de invoering van het vooropgestelde beleid, maar ook, wil dit draagvlak standhouden, dat dit vooropgestelde beleid nog op een aantal zaken verfijnd diende te worden. Concreet:

  • De voorgestelde zone met beperkte parkeertijd (2u) in te korten aan de noordzijde tot aan de Idsteinlaan.
  • Zorgen dat de bewoners van de straten van de zone (beperkt tot 2 u) ook het recht krijgen vrij te parkeren mits zij beschikken over een bewonerskaart.
  • Ook voor ondernemers die gevestigd zijn in de betrokken zone (al dan niet woonachtig in Zwijndrecht) dezelfde rechten toe te kennen als de bewoners (bv 1 gratis bewonerskaart). 

In voorliggend finaal voorstel van sturend parkeerbeleid werd met deze opmerkingen rekening gehouden. Hierbij wordt ook een voorstel van kostprijs van de bewonerskaarten voorgelegd.

Omwille van de onmogelijkheid tot effectieve controle en de onoverkomelijke werklast dat dit met zich zou meebrengen, wordt uitdrukkelijk voorgesteld om geen rekening te houden met het al dan niet bezitten van een garage voor de toekenning van 1 of meerdere bewonerskaarten (al dan niet gratis). Immers, eenieder die een aanvraag doet voor een bewonerskaart zou, indien deze voorwaarde wel wordt opgelegd, een verklaring op eer moeten tekenen dat hij/zij niet over een garage beschikt. Dit kan enkel fysiek worden nagegaan ter plaatse. Daarbij hebben we geen enkel instrument om vast te stellen of iemand al dan niet een garage huurt of elders dan aan de woonplaats zelf over een garage beschikt. De werkbelasting dat dit met zich mee zal brengen is dermate hoog en biedt dan nog geen garantie op effectiviteit. Dit lijkt dan ook onverantwoord.

Daarenboven dienen we hierbij stil te staan bij de doelstelling in functie van de komst van de waterbus. Uit de studie blijkt dat er vandaag voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn, maar dat we maatregelen dienen te nemen om de bijkomende parkeerdruk van de waterbus op te vangen teneinde de bevolking te ontzien. 

De zone met beperkte parkeertijd werd ruim genoeg genomen om verdringing tegen te gaan en er zeker van de zijn dat alle gebruikers van de waterbus daardoor gevat worden. Deze laatste worden zodoende aangespoord om, indien ze uit het westen komen, de halte Kruibeke te gebruiken, of vooral niet met de wagen naar de waterbushalte in Burcht te komen, dan wel de parkeerplaatsen (groene zones) te gebruiken. Dit geldt ook voor alle andere langparkeerders vreemd aan de wijk.

In het kort houdt het voorstel (zie bijlage pagina’s 132-137) de volgende maatregelen in:

  • De bewoners  van Burcht ten zuiden van de E17 tot aan de Schelde vallen allen onder de regeling van de bewonerskaarten voor de betrokken blauwe zones in Burcht.
  • Zij kunnen op eenvoudige vraag per gezin:
    • 1 bewonerskaart gratis ontvangen.
    • De 2e, 3e en meer zijn tegen betaling.
  • Zelfstandigen en bedrijven die zijn ingeschreven in Zwijndrecht (in de betreffende zone ten zuiden van de E17) hebben eveneens recht op 1 gratis en verder betalende bewonerskaarten.
  • De vrije parkeertijd wordt beperkt tot 2 u. en tot 4 u. (zie afbakening zones). Dit alles valt onder de juridische noemer “blauwe zone” (parkeerschijf verplicht en beperkte parkeertijd).
  • We onderscheiden daarbinnen vijf gebieden.
    • Wit: geen beperkingen.
    • Groen: geen beperkingen.
    • Geel : vrij parkeren beperkt tot 4 u.
    • Rood : vrij parkeren beperkt tot 2 u.
    • Oranje: langparkeren (=+2 u.) betalend.
  • Na 19 u. en voor 7 u. vervalt de parkeertijdslimiet.
  • Zondagen en feestdagen zijn er geen beperkingen
  • Langparkeren is onbeperkt mogelijk op een deel van de Koningin Astridlaan (en verder door richting Antwerpen), op de parking van de Wallen en op een deel van de Oude Gentweg en verder in de gebieden buiten de beperkte parkeertijdzones..
  • Op het kaaiplein wordt naast 2 u. gratis parkeren (met onbeperkt parkeren voor houders van een bewonerskaart uit de lichtblauwe zone) betalend parkeren ingevoerd.
  • Houders van een bewonerskaart uit de gele zone of daarbuiten mogen (behoudens de onbeperkte groene en witte zones) enkel onbeperkt parkeren in deze gele zone. In de lichtblauwe zone zal de parkeertijd ook voor hen beperkt zijn tot 2 u.
  • Houders van een bewonerskaart die in de lichtblauwe zone wonen mogen in alle zones van Burcht (ten zuiden van de E17) onbeperkt parkeren.
  • Houders van een parkeerkaart personen met een handicap zijn van elke parkeertijdsbeperking vrijgesteld.
  • Wie binnen de beperkte parkeertijdzones zich niet houdt aan de tijdslimieten, geen parkeerschijf plaatst (of het betalend parkeren negeert op het kaaiplein na 2 u. vrij parkeren) zal na vaststelling door een nog aan te duiden/mandateren controle-organisme een forfaitaire retributie worden aangerekend.

Op deze wijze worden al de bewoners maximaal gevrijwaard van parkeeroverlast veroorzaakt door langparkeerders van buiten de wijk (tijdens de daguren) en ontstaan er zo voor de bewoners meer parkeermogelijkheden vlak bij hun woonst.

Dit beleid kan na invoering nog steeds bijgestuurd en verfijnd worden mocht uit een evaluatie de nood hiertoe blijken. Dit voorstel wordt thans ter goedkeuring aan het college voorgelegd. 

Daarna komt het er op aan om dit beleid uitgerold te krijgen. Dit staat of valt echter bij de handhaving. Daarvoor dient met een externe partner gewerkt te worden. De bedoeling moet zijn dat deze partner de gemeente maximaal ontlast. 

Hiervoor dienen nog volgende stappen gezet te worden:

  • Opmaak aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer.
  • Bestelling en plaatsing van de nodige signalisatie.
  • Gunning van de handhaving aan een externe partner (via aanbesteding).
  • Afsluiten van een overeenkomst met de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) over de mededeling van technische en persoonlijke gegevens voor gemeentelijke overheden in het kader van het parkeerbeleid voor voertuigen. Zie https://mobilit.belgium.be/nl/weg/erkenning-als-professioneel/inschrijvingen/uitwisseling-gegevens-met-stakeholders/parkeerbeheer.
  • Opmaak en goedkeuring retributiereglement door de gemeenteraad.
  • Ruime communicatie naar de betrokken bewoners en ondernemers.
  • Openen digitaal loket voor aanmelding voertuigen/nr platen.
  • Uitreiken van de bewonerskaarten (kan dus  digitaal).
  • Plaatsen van de nodige signalisatie.
  • Plaatsen van de eventueel te voorziene betaalautomaten.

Het college wordt voorgesteld om het parkeerbeleidsplan Burcht definitief goed te keuren (bijlage). 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt, mits een beperking tot maximaal 3 parkeerkaarten per gezin, het parkeerbeleidsplan voor Burcht (bijlage) goed, en geeft opdracht om dit verder uit te rollen zodra de vergunning voor de aanlegsteiger definitief een feit is. 


Bijlagen

  • voorstel sturend parkeerbeleid Burcht.pdf