Een omkaderend (mitigerend) sturend parkeerbeleid in de ruime omgeving van het Kaaiplein moet ervoor zorgen dat het autogebruik i.f.v. het bereiken van de waterbus ontraden wordt, de parkeerdruk in de omliggende woonstraten bij de komst van de waterbus onder controle blijft en gehouden wordt en auto's parkeren op de meest wenselijke plaatsen. Dit werd onderzocht door het studiebureau Traject en een voorstel van strategie werd opgemaakt (zie bijlage).
Nu de informatieronde en de participatie achter de rug is kan een definitieve keuze gemaakt worden. Uit de participatie bleek alvast dat er een draagvlak is voor de invoering van het vooropgestelde beleid, maar ook, wil dit draagvlak standhouden, dat dit vooropgestelde beleid nog op een aantal zaken verfijnd diende te worden. Concreet:
In voorliggend finaal voorstel van sturend parkeerbeleid werd met deze opmerkingen rekening gehouden. Hierbij wordt ook een voorstel van kostprijs van de bewonerskaarten voorgelegd.
Omwille van de onmogelijkheid tot effectieve controle en de onoverkomelijke werklast dat dit met zich zou meebrengen, wordt uitdrukkelijk voorgesteld om geen rekening te houden met het al dan niet bezitten van een garage voor de toekenning van 1 of meerdere bewonerskaarten (al dan niet gratis). Immers, eenieder die een aanvraag doet voor een bewonerskaart zou, indien deze voorwaarde wel wordt opgelegd, een verklaring op eer moeten tekenen dat hij/zij niet over een garage beschikt. Dit kan enkel fysiek worden nagegaan ter plaatse. Daarbij hebben we geen enkel instrument om vast te stellen of iemand al dan niet een garage huurt of elders dan aan de woonplaats zelf over een garage beschikt. De werkbelasting dat dit met zich mee zal brengen is dermate hoog en biedt dan nog geen garantie op effectiviteit. Dit lijkt dan ook onverantwoord.
Daarenboven dienen we hierbij stil te staan bij de doelstelling in functie van de komst van de waterbus. Uit de studie blijkt dat er vandaag voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn, maar dat we maatregelen dienen te nemen om de bijkomende parkeerdruk van de waterbus op te vangen teneinde de bevolking te ontzien.
De zone met beperkte parkeertijd werd ruim genoeg genomen om verdringing tegen te gaan en er zeker van de zijn dat alle gebruikers van de waterbus daardoor gevat worden. Deze laatste worden zodoende aangespoord om, indien ze uit het westen komen, de halte Kruibeke te gebruiken, of vooral niet met de wagen naar de waterbushalte in Burcht te komen, dan wel de parkeerplaatsen (groene zones) te gebruiken. Dit geldt ook voor alle andere langparkeerders vreemd aan de wijk.
In het kort houdt het voorstel (zie bijlage pagina’s 132-137) de volgende maatregelen in:
Op deze wijze worden al de bewoners maximaal gevrijwaard van parkeeroverlast veroorzaakt door langparkeerders van buiten de wijk (tijdens de daguren) en ontstaan er zo voor de bewoners meer parkeermogelijkheden vlak bij hun woonst.
Dit beleid kan na invoering nog steeds bijgestuurd en verfijnd worden mocht uit een evaluatie de nood hiertoe blijken. Dit voorstel wordt thans ter goedkeuring aan het college voorgelegd.
Daarna komt het er op aan om dit beleid uitgerold te krijgen. Dit staat of valt echter bij de handhaving. Daarvoor dient met een externe partner gewerkt te worden. De bedoeling moet zijn dat deze partner de gemeente maximaal ontlast.
Hiervoor dienen nog volgende stappen gezet te worden:
Het college wordt voorgesteld om het parkeerbeleidsplan Burcht definitief goed te keuren (bijlage).
Het college keurt, mits een beperking tot maximaal 3 parkeerkaarten per gezin, het parkeerbeleidsplan voor Burcht (bijlage) goed, en geeft opdracht om dit verder uit te rollen zodra de vergunning voor de aanlegsteiger definitief een feit is.