Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

2024_CBS_00343 - KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht - KSA Feesten - vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024

college van burgemeester en schepenen
di 19/03/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Verontschuldigd

Veerle Beernaert, schepen

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_00343 - KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht - KSA Feesten - vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 5
Bruno Byl, Ann Van Damme, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_00343 - KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht - KSA Feesten - vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024 2024_CBS_00343 - KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht - KSA Feesten - vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024

Motivering

Motivering

KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht organiseert een feestweekend van vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024. De feesten gaan door in en rond een feesttent op hun terrein, Richard Orlentstraat 43 en in Café De Smoutpot.

De voorbereidingen starten op maandag 15 april 2024 om 15.00 uur.

Het einde van de opruim is voorzien op maandag 22 april 2024 om 17.00 uur.

Men verwacht zo'n 500 bezoekers.

Het programma werd als volgt aangeleverd:

vrijdag 19 april 2024

Afterworkfuif in tent op terrein (muziek tot 03.00 uur, sluiting om 04.00 uur).

Bar in de lokalen.

Tegelijk is er een kleine fuif in Café De Smoutpot, Smoutpot 50 in Zwijndrecht.

zaterdag 20 april 2024

Brunch vanaf 10.30 uur in de tent.

Bar in de lokalen.

Kinderactiviteit rond de lokalen en in geboortepark.

'Fietsen op rollen'.

Taste-it vanaf 18u00 met achtergrondmuziek tot 01.00 uur, sluit om 02.00 uur.

zondag 21 april 2024

Petanque op het terrein.

Fietstocht

Advies Milieudienst

De maximale geluidsniveau is 95 dB(A) en niet 100 dB(A)

voorwaarden:

1. Het maximaal geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAmax,slow 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;

2. Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats;

3. Lokalisering van de meetplaats (bijlage 5.32.2.2bis):

- de meetplaats bevindt zich op een hoogte tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer en op ten minste 0,5 meter van het plafond en de wanden;

- de meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel, voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt;

- indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden, vermeld in 2°, bevindt de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

- de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid.

4. Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage

5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan volgende vereisten (bijlage 5.32.2.2bis):

1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 (1996) of recenter);

2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan gemanipuleerd worden door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;

3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan de bezoekers worden blootgesteld;

4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden;

5. de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende

overheid.

Een geluidsmeter kan worden ontleend bij de vrijetijdsbalie.

Advies Noodplanning

Dit advies is volledig en uitsluitend gebaseerd op de informatie die de dienst Noodplanning in haar bezit heeft op het moment dat het advies wordt geformuleerd. De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de informatie. Dit advies geldt daarom enkel voor de opstelling en de activiteiten die werden aangeduid op het aanvraagformulier.

Het advies van de brandweer gegenereerd uit het XYZ-formulier werd overgemaakt aan de organisatie.

Gelet op het type evenement, het type publiek en het aanwezige aantal personen raadt de dienst Noodplanning aan een EHBO-post te voorzien tijdens de kinderactiviteiten. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig.

De organisator dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van het advies en aan de voorwaarden zoals beschreven in het advies van de brandweer.

De organisator dient er voor te zorgen dat het evenement aan alle gestelde standaardvoorwaarden van de brandweer en politie inzake veiligheid en toegankelijkheid voldoet, zowel door de eigen medewerkers, onderaannemers, partners, deelnemers en bezoekers, als alle andere betrokkenen van het evenement.

Deze standaardvoorwaarden staan beschreven in het Bestuurlijk Handhavingsreglement (te raadplegen op www.zwijndrecht.be) en in de Standaardvoorwaarden Hulpverleningszone Antwerpen (te raadplegen op www.antwerpen.be).

Een kopie van deze voorwaarden is te verkrijgen bij de dienst Noodplanning.

Het volledig advies van de dienst Noodplanning volgt later in de vorm van een plaatsfiche, waarbij de organisator zijn medewerking dient te verlenen en op eenvoudig verzoek alle informatie, documenten, attesten en dergelijke moet kunnen voorleggen of ter beschikking stellen. Alle adviezen van de veiligheidsdiensten worden ook in deze fiche opgenomen. Tevens wordt er een veiligheidsoverleg georganiseerd.

De plaatsfiche wordt bezorgd aan de GEMVC (Gemeentelijke Veiligheid Cel), de betrokken hulp- en veiligheidsdiensten en de organisator door de dienst Noodplanning.

Advies politie

  • Borden morgen niet aan verkeersborden worden bevestigd, mogen geen verkeersborden voorstellen of nabootsen en ze mogen op geen enkele wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen, een week na het evenement moeten deze verwijderd zijn.
  • Een of meerdere brandblussers dienen aanwezig te zijn wanneer er gebruik wordt gemaakt van friteuses.
  • Alle verplichte vergunningen moeten ter inzage in het lokaal van KSA ter beschikking zijn (de organisator dienst via de dienst noodplanning informatie in te winnen welke vergunningen/attesten aanwezig dienen te zijn).
  • Banner: gunstig mits toestemming en voorwaarden gemeentebestuur.
  • Afterwork: wij adviseren muziek tot 01.00 uur in plaats van het gevraagde 03.00 uur.
  • Vrije doorgang van 4 meter breedte voor de hulpdiensten moet steeds voorzien worden.
  • Fuif in café De Smoutpot: de uren dienen gerespecteerd zoals vermeld op de drankvergunning van Café De Smoutpot wat betreft spelen van muziek en sluitingsuur van de zaak.
  • Toelating tot het houden van een tombola.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college verleent toelating aan KSA Zwijndrecht voor het organiseren van een feestweekend in en rond hun lokalen Richard Orlentstraat 43 van vrijdag 19 april 2024 tot en met zondag 21 april 2024.

Artikel 2

 De burgemeester staat een afwijking op het sluitingsuur toe voor de Afterworkparty op vrijdag 19 april 2024 zijnde:

  • sluiting bepaald op 03.30 uur – einde muziek om 03.00 uur. Het college van burgemeester en schepenen neemt er kennis van.

Artikel 3

Het college gaat akkoord met de bijkomende vraag voor het ophangen van een banner in de Statiestraat vanaf begin april tot na het feestweekend (19 tot en met 21 april 2024).

Artikel 4

Het college gaat akkoord met het advies van de Milieudienst, dienst Noodplanning en politie.


Bijlagen

  • 20240419-20240421_aanvraag - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf
  • 20240419-20240421_aanvraag grondplan - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf
  • 20240419-20240421_aanvraag sluitingsuur - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf
  • 20240419-20240421_advies milieudienst - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf
  • 20240419-20240421_advies dienst noodplanning - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf
  • 20240419-20240421_advies politie - KSA feesten 2024 KSA Vlaamse Kerels Zwijndrecht.pdf