Sinds de totstandkoming van het decreet lokaal bestuur worden er, in tegenstelling tot het vorige decreet, geen gedetailleerde regels meer opgelegd over kasverrichtingen en inning geringe dagontvangsten. Het is wel de taak van het lokaal bestuur zelf om hieromtrent interne regels op te stellen. Deze regels beschrijven we in een procedure, we voeden op die manier het organisatiebeheersingssysteem.
De procedure kasbeheer werd onlangs geactualiseerd. Belangrijkste wijzigingen zijn:
Na het opmaken van deze procedure werden de nodige controles gedaan door de financiële dienst. Er werd een uitvoerige controle uitgevoerd m.b.t. het aanwezige cash geld in de kassa's verspreid over verschillende gemeentelijke vestigingen. De afdrachten met cash geld alsook de navolging van procedures uitgestippeld in de procedure OBS Kasbeheer werden grondig gecontroleerd. Het rapport n.a.v. deze controle is zeer gunstig en er werden geen substantiële afwijkingen vastgesteld.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017,
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag n.a.v. de jaarlijkse kassacontroles conform de nieuwe procedure Kasbeheer.