Terug
Gepubliceerd op 02/10/2024

2024_CBS_01219 - Interwaas: regionaal project Deelwagen zoekt Waas dorp - voorstel tot goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 24/09/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01219 - Interwaas: regionaal project Deelwagen zoekt Waas dorp - voorstel tot goedkeuring

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01219 - Interwaas: regionaal project Deelwagen zoekt Waas dorp - voorstel tot goedkeuring 2024_CBS_01219 - Interwaas: regionaal project Deelwagen zoekt Waas dorp - voorstel tot goedkeuring

Motivering

Motivering

Om inwoners (herhaaldelijk) te laten kiezen voor deelmobiliteit is het een belangrijke vereiste dat er een betrouwbaar deelsysteem beschikbaar is, en idealiter op wandelafstand. Dit betekent dat het vaak opportuun is om als eerste het aanbod uit te breiden, zodat de vraag volgt. Deze strategie is bijvoorbeeld succesvol toegepast in stad Mechelen. Om het gebruik van deelwagens verder te bevorderen, stelt Interwaas het project 'Deelwagen zoekt Waas Dorp' voor.

Projectvoorstel:

Het project beoogt extra deelwagens te plaatsen op die locaties in het Waasland waar de vraag van inwoners het grootst is om zo het Wase netwerk deelmobiliteit te versterken en het gebruik van te laten toenemen. Een gelijkaardig project is door intercommunale Solva succesvol opgezet in de regio Zuid-Oost-Vlaanderen.

  • Via een regionale campagne (uitwerking door Interwaas) leiden we inwoners naar een online bevraging: Inwoners die graag een deelauto in hun buurt willen kunnen een gemotiveerde aanvraag indienen en een locatie voorstellen.  
  • Interwaas analyseert de resultaten van de inzendingen en stuurt een samenvattend rapport naar de lokale besturen.
  • Het lokaal bestuur kiest samen met de autodeelaanbieder de locatie(s) van de nieuwe deelwagen(s). Hierbij wordt maximaal rekening gehouden met de input van inwoners.
  • Wagens kunnen geplaatst worden via afname van het raamcontract autodelen van Interwaas of het lokaal bestuur kan ook kiezen om zelf (via een eigen openbare aanbesteding) een wagen te plaatsen. 

Dit project streeft naar een CO2 - reductie door duurzaam transport, en kadert binnen Waasland Klimaatland, het burgemeestersconvenant 2030, en de strategische doelstelling (SD3) ‘Fossielvrije (deel-)mobiliteit’ van het regionaal klimaatmitigatieplan.

Financieel:

Er zijn financiële middelen van Waasland in Balans (WIB) ten belope van 60.0000 euro beschikbaar voor alle Wase besturen. Elk bestuur dat instapt in het project ontvangt een ‘startbedrag’ van 4000 euro. Het resterend bedrag wordt vervolgens verdeeld o.b.v. het inwonersaantal/doelstelling LEKP. Onder de assumptie dat elk lokaal bestuur wenst in te stappen in dit project, zou het totaalbedrag voor Zwijndrecht 5.298,97 euro bedragen.  Indien er minder besturen instappen, wordt het resterend bedrag herverdeeld over de deelnemende gemeenten. Het startbedrag blijft hetzelfde.

Het WIB - budget wordt door Interwaas aan het deelnemend lokaal bestuur overgemaakt in drie schijven: 50% bij de ingebruikname van de wagen, 30% een jaar later, en een laatste 20% nogmaals een jaar later. Deze degressieve betalingen reflecteren de gewenste situatie waarbij de factuur van de wagens voor de gemeenten daalt bij stijgend gebruik door inwoners (cashback-syteem).

Het lokaal bestuur kan hun deel van het WIB-budget aanvragen via volgende procedure: bij ingebruikname van de wagen stuurt het lokaal bestuur een brief naar Interwaas met een bewijs van het aangaan van een leasecontract voor een nieuwe deelwagen (bestelbon/contract). Voor de twee volgende schijven stuur het lokaal bestuur een brief met de facturen van het voorafgaande jaar.

Er wordt de gemeenten gevraagd of ze willen instappen onder de voorwaarden zoals hier verder neergeschreven. Na de deadline voor instap in het project, op 27/09/2024 wordt het effectieve subsidiebedrag per gemeente berekend.

Lokale besturen die een deelwagen wensen af te nemen via het Interwaas raamcontract kunnen kiezen uit onderstaande opties. Het lokaal bestuur kan kiezen om zelf te beslissen welk type wagen(s) er geplaatst worden, of kan kiezen om de inwoners hierin mee te laten beslissen via de online bevraging. 

Prijzen excl. btw

Maximale prijs/maand 
(cashback-systeem)

Autopartners Share - Elektrische stadswagen

€                             550,00 

Autopartners Share - Elektrische bestelwagen

€                             675,00 

Cambio - Elektrische stadswagen

€                             480,00 

Cambio - Elektrische gezinswagen

€                             572,31 

Cambio - Benzine stadswagen

€                             452,31


Voorwaarden

  • Lokale besturen die willen instappen in het project en aanspraak maken op de middelen, plaatsen minimaal 1 nieuwe deelwagen. Dit kan via afname van het nieuwe raamcontract van Interwaas, of via een eigen opdracht. Het leasecontract wordt door het lokaal bestuur zelf beheerd.
  • De auto blijft minstens 3 jaar beschikbaar voor inwoners van de gemeente, tenzij er gegronde redenen zijn om de auto minder lang te laten staan. In dat geval kan het leasecontract vroegtijdig stopgezet worden in onderling overleg met Interwaas. Het doel van het project is immers om bestendig extra deelwagens in het Waasland ter beschikking te stellen die een betrouwbare transportmogelijkheid zijn voor inwoners op zowel de korte als de middellange termijn.
  • De auto mag, in onderling akkoord met de autodeelaanbieder, verhuizen naar een andere locatie dan deze oorspronkelijk gekozen, als daar gegronde redenen voor zijn.
  • Het lokaal bestuur dat instapt in het project verbindt zich ertoe om volgende minimale communicatie acties te ondernemen: 
    • Delen van de bevraging/communicatiecampagne (vóór plaatsing wagens): minimaal 3 keer op sociale media gedurende de looptijd van de bevraging, minimaal 1 keer opnemen in infokrant.
    • Nieuw aanbod wordt na plaatsing wagen minimaal 1 keer gecommuniceerd op sociale media en opgenomen op de website, minimaal 1 artikel in gemeentelijke infoblad.
Tijdskader:

Interwaas heeft (onder voorbehoud) volgende timing opgesteld:

 

 

Rol Interwaas

Rol Lokaal bestuur

27/09/2024

Deadline collegebeslissing instap project

Voorbeeld CBS aanleveren

CBS besluit

30/09 - 15/11

Uitrol communicatie-campagne

Opmaak materiaal & plan

Campagne mee uitdragen

18/11 - 20/11

Analyse inzendingen

Rapport sturen naar lokaal bestuur

Lokaal bestuur maakt keuze: type wagen en locatie

Vanaf 21/11

Bestellen wagen(s)

Ondersteuning lokale besturen

Bestellen wagen, laadpaal en andere voorbereidingen treffen


Advies dienst Leefomgeving:

Voor onze gemeente is recent een vraag binnengekomen om een elektrische deelwagen van Autopartners Share te plaatsen in Burcht. Deze vraag komt van Zorgpunt Waasland (ZPW). Personeel van ZPW maakt sinds kort gebruik van de elektrische deelwagens van Autopartners Share voor dienstverplaatsingen. ZPW heeft hiervoor twee elektrische bestelwagens aan Houtmere geplaatst. Maar voor de mensen van thuiszorg is er ook vraag naar een wagen in Burcht. Eén van de door de gemeente geplaatste deelwagens van Autopartners Share stond aanvankelijk in Burcht, maar deze is een aantal maanden geleden verplaatst naar Zwijndrecht (Statiestraat). Dit om het gebruik van deze elektrische deelwagens te stimuleren: met de nieuwe locatie staat de wagen aan het toekomstige hoppinpunt aan de stationsomgeving en op wandelafstand van de andere wagen. Door een defect aan de laadpaal aan de Statiestraat staat de wagen nu tijdelijk in de Jan Baptist Tassynsstraat, maar de bedoeling is dat deze weer naar de Statiestraat verplaatst wordt zodra de laadpaal hersteld is. Maar dit betekent dat er in Burcht geen elektrische deelwagen van Autopartners Share meer is.

Daarom wordt voorgesteld om nog een deelwagen in Burcht te plaatsen. Omdat de vraag van ZPW komt, komen we in aanmerking om via dit project een deelwagen te plaatsen. De kostprijs varieert afhankelijk van het extern gebruik van de wagen. Vanaf ongeveer 40 gebruiksuren door inwoners of bedrijven, daalt de forfaitkost voor de gemeente. Vanaf 200 gebruiksuren is er geen kost meer voor de gemeente. Momenteel gebruikt ZPW Cambio in Burcht, maar ze wensen volledig over te stappen naar Autopartners Share. Uit navraag blijkt dat de Cambiowagens in Burcht in juni 109 uren gebruikt werden door ZPW, in juli 69 uren. Dit ligt dus boven de drempel van 40 gebruiksuren, waardoor de forfaitkost voor de gemeente lager zal liggen dan de kost opgegeven in de tabel. Daarnaast zitten in de forfaitkost ook 80 uren en 800 kilometers inbegrepen voor gemeentepersoneel.

Simulatie kostprijs:

De voorkeur van ZPW gaat naar een elektrische bestelwagen. De maandelijkse forfaitprijs bedraagt 675 euro exclusief btw, of 816,75 euro inclusief btw. De maximale kostprijs voor de gemeente bedraagt dan:

  • Jaar 1 (2025): kostprijs: 9.801 euro incl. btw, inkomsten: 2.649,49 euro middelen van WIB
  • Jaar 2 (2026): kostprijs: 9.801 euro incl. btw, inkomsten: 1.589,69 euro middelen van WIB
  • Jaar 3 (2027): kostprijs: 9.801 euro incl. btw, inkomsten:  1.059,79 euro middelen van WIB

De totaalkost voor 3 jaar bedraagt dus 29.403 euro incl. btw. De financiële middelen die we voor dit project ontvangen van WIB bedragen 5.298,97 euro, waardoor de totaalprijs op 24.104,03 euro komt. Dit is gerekend zonder de daling van de forfaitkost door extern gebruik van de wagens (inwoners en personeel van ZPW). Voor jaar 2 en 3 (2026 en 2027) dient de gemeente eerst de volledige kostprijs te financieren. De middelen van WIB kunnen bekomen worden door de betalingen aan te tonen door middel van facturen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist in te stappen in het regionaal project Deelwagen Zoekt Waas Dorp, engageert zich om de communicatiecampagne actief mee uit te dragen, en wenst 1 nieuwe deelwagen te plaatsen. Naar aanleiding van de vraag van Zorgpunt Waasland, opteert het college voor een elektrische bestelwagen van Autopartners Share in deelgemeente Burcht.

Artikel 2

Het college zal het nodige budget via de eerstvolgende aanpassing van de meerjarenplanning voorzien.


Bijlagen

  • Brief Interwaas voor college regionaal project Deelwagen zoekt Waas Dorp
  • Presentatie Interwaas raamcontract autodelen