Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_CBS_00274 - Buitenspeeldag op woensdag 17 april 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

college van burgemeester en schepenen
di 05/03/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Dennis Van den Broeck, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_00274 - Buitenspeeldag op woensdag 17 april 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Dennis Van den Broeck
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_00274 - Buitenspeeldag op woensdag 17 april 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen 2024_CBS_00274 - Buitenspeeldag op woensdag 17 april 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Motivering

Motivering

Op woensdag 17 april 2024 organiseert de sport- en jeugddienst de buitenspeeldag. Dit evenement zal plaatsvinden aan atletiekpiste De Wallen in Burcht en de velden en speelterreinen aan de Schelde tussen 13.00 uur en 17.00 uur.

Naar jaarlijkse traditie gaat de Buitenspeeldag door de eerste woensdag na de paasvakantie. Verschillende externe aanbieders en de gemeente zelf stallen allerlei standen en activiteiten uit voor de kinderen en jongeren uit de buurt. Dit gaat van eendjes vissen, tot mountainbikes, knutselhoek, kleiatelier, springkastelen, vertellingen...

Er zullen genoeg eet- en drink mogelijkheden zijn voor iedereen. Zij sluiten deze speelse namiddag af met een slotact van 16.30 uur tot 17.00 uur. 

Dit alles wordt gecoördineerd vanuit de sport- en jeugddienst, samen met de dienst cultuur, bib, kinderopvang en samen met vrijwilligers vanuit lokaal sport- en jeugdwerk. 

De sport- en jeugddienst verwacht over de hele duur van het evenement 1.500 bezoekers waarvan meer dan 500 kinderen en volwassenen op hetzelfde moment. Er worden meer dan 500 kinderen verwacht onder de 10 jaar die niet door volwassenen worden begeleid.

Er zullen 2 vuurkorven zijn. Deze staan onder toezicht van twee verantwoordelijken. Rond elke schaal kunnen tot 10 personen een worstje braden. De schalen hebben een diameter van 1 meter.

Concreet vraagt de sport- en jeugddienst volgende toelatingen:

  • plaatsen van bewegwijzering op en naar het speelveld
  • verkoop (alcoholische) dranken door JH Den Trechter
  • stallen van drie ezels op het plein
  • parkeer- en verkeersvrij maken van de Kerkstraat vanaf het kruispunt met Seefhoeklaan tot het einde van de Kerkstraat (richting De Wallen) van 07.00 uur tot 20.00 uur
  • verkeersvrij maken van de Kapelstraat (door deze straat zal de huifkar vertrekken)
  • parkeervrij maken van braakliggend terrein van Kerkstraat 50 (nodig voor plaatsing artiesten en attracties)
  • parkeervrij maken parking in Kerkstraat (tegenover Mouterij) 5 plaatsen
  • parkeervrij maken parking De Wallen
  • gebruik van de gemeentelijke elektriciteitskasten en gemeentelijke wateraansluitingen.

Advies Milieudienst

Positief advies van de milieudienst.

Advies dienst Noodplanning 

De dienst Noodplanning geeft hiervoor een gunstig advies.

Dit advies is volledig en uitsluitend gebaseerd op de informatie die de dienst communicatie & veiligheid in haar bezit heeft op het moment dat het advies wordt geformuleerd. De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de informatie. Dit advies geldt daarom enkel voor de opstelling en de activiteiten die werden aangeduid op het aanvraagformulier.

Het advies van de brandweer gegenereerd uit het XYZ-formulier, en het advies van volksgezondheid gegenereerd uit het PRIMA-document wordt overgemaakt aan de organisatie.

Gelet op het type evenement en het aanwezige aantal personen raadt de dienst communicatie & veiligheid aan een EHBO-post te voorzien. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig.

De organisator dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van het advies Volksgezondheid, en aan de voorwaarden zoals beschreven in het advies van de brandweer.

De organisator dient er voor te zorgen dat het evenement aan alle gestelde standaardvoorwaarden van de brandweer en politie inzake veiligheid en toegankelijkheid voldoet, zowel door de eigen medewerkers, onderaannemers, partners, deelnemers en bezoekers, als alle andere betrokkenen van het evenement.

Deze standaardvoorwaarden staan beschreven in het Bestuurlijk Handhavingsreglement (te raadplegen op www.zwijndrecht.be) en in de Standaardvoorwaarden Hulpverleningszone Antwerpen (te raadplegen op www.antwerpen.be).

Een kopie van deze voorwaarden is te verkrijgen bij de dienst communicatie & veiligheid.

Het evenement moet tevens voldoen aan de regelgeving voor pop-upevenementen met opblaasbare structuren (https://economie.fgov.be/nl/publicaties/pop-upevenementen-met).

Het volledig advies van de dienst communicatie & veiligheid volgt later in de vorm van een BNIP, waarbij de organisator zijn medewerking dient te verlenen en op eenvoudig verzoek alle informatie, documenten, attesten en dergelijke moet kunnen voorleggen of ter beschikking stellen. Alle adviezen van de veiligheidsdiensten worden ook in dit plan opgenomen.

Het BNIP wordt bezorgd aan de GEMVC (Gemeentelijke Veiligheid Cel), de betrokken hulp- en veiligheidsdiensten en de organisator door de dienst communicatie & veiligheid.

Advies politie

Telefonisch overleg 23/11/2023: identieke situatie als vorige editie

De politie verleent gunstig advies.

  • borden met wegwijzers mogen niet aan verkeersborden worden bevestigd, mogen geen verkeersborden voorstellen of nabootsen en ze mogen op geen enkele wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen.
  • Kerkstraat - parking De Wallen kan parkeer- en verkeersvrij worden gemaakt volgens de situatieschets Een doorgang van 4 meter breedte voor hulpdiensten moet gevrijwaard blijven of onmiddellijk vrijgemaakt kunnen worden.
  • Kapelstraat (eenrichtingsstraat) zal niet meer bereikbaar zijn via de Kerkstraat.
  • jeugd- en sportdienst stelt per brief (bijgevoegd) de bewoners van de Kerkstraat (na de Seefhoeklaan) en Kapelstraat in kennis van de gewijzigde situatie één week voor het evenement.
  • brandblusser dient aanwezig te zijn in de nabijheid van de vuurschaal.
  • breedte van 1.5 meter moet steeds gevrijwaard blijven op het trottoir voor de voetgangers, de politie dekt de verkeersborden af die de Kapelstraat eenrichting maken en maakt deze bij het einde van het evenement terug vrij.

Juridische grond

n.v.t.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating aan de sport- en jeugddienst voor het organiseren van de buitenspeeldag aan De Wallen op woensdag 17 april 2024.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen keurt de tijdelijke maatregelen op het wegverkeer goed.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating voor het plaatsen van bewegwijzering.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen verleent toelating tot het gebruik van de gemeentelijke water- en elektriciteitsaansluiting.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het advies van Milieudienst, dienst Noodplanning en de politie.


Bijlagen

  • 20240417_aanvraag - Buitenspeeldag 2024 jeugddienst Zwijndrecht.pdf
  • 20240417_aanvraag bijlage plan - Buitenspeeldag 2024 jeugddienst Zwijndrecht.pdf
  • 20240417_advies milieudienst - Buitenspeeldag 2024 jeugddienst Zwijndrecht.pdf
  • 20240417_advies dienst noodplanning - Buitenspeeldag 2024 jeugddienst Zwijndrecht.pdf
  • 20240417_advies politie - Buitenspeeldag 2024 jeugddienst Zwijndrecht.pdf