De PFAS - verontreiniging in Zwijndrecht brengt mentale, economische en ecologische schade toe die gedeeltelijk hersteld kan worden door herwaarderingsingrepen op macroniveau, waar mogelijk in rechtstreekse synergie met de invasieve sanering die aan de saneringsplichtige 3M wordt opgelegd. Tal van domeinen worden immers gelijktijdig getroffen door de verontreiniging en saneringsopgave, waaronder:
Al van bij aanvang is het bestuur zeer actief en gedreven om deze schade te herstellen. Als lid van het Saneringsverbond, dat in november 2022 afgesloten werd tussen een aantal betrokken partners, maakt de gemeente aanspraak op een budget van in totaal €15 miljoen aan Vlaamse subsidies om de nadelige effecten van deze verontreiniging om te buigen in opportuniteiten en koppelkansen. De gemeente kan hiervoor gedurende een periode van 10 jaar subsidiedossiers indienen bij de Vlaamse overheid om passende maatregelen op haar grondgebied uit te voeren. Al deze subsidieprojecten worden verzameld in een ‘Masterplan Herwaardering PFAS-hotspot Zwijndrecht’.
Het Masterplan zal in hoofdzaak invulling geven aan vier doelstellingen:
Om de middelen om te zetten in maatregelen op het terrein, beslisten we een PFAS-team op te richten binnen de gemeentelijke administratie. De aanwerving van deze profielen (een coördinator, een ruimtelijk planner, een deskundige milieu en een deskundige uitvoering) is nog steeds lopende.
In afwachting van de installatie van dit PFAS-team schreef de gemeente een openbare aanbesteding uit om het Masterplan alvast op te starten. De gemeente wil immers uiterlijk eind maart 2024 een ontwerp-Masterplan voorleggen aan de stuurgroep, onder leiding van het departement Omgeving.
Trajectbegeleider Common Ground heeft de opdracht vanaf 1 januari 2024 opgenomen. Ze zal de coördinatie van de opmaak van het Masterplan doen, dat zal bestaan uit enerzijds een visienota, en anderzijds een maatregelentabel met projecten en initiatieven die de komende jaren zullen worden uitgerold. Common Ground zal voor de uitwerking van de maatregelentabel een beroep doen op de expertise van Studiegroep Omgeving. Zowel Common Ground als Omgeving kunnen bogen op een ruime (internationale) portfolio, zodat we kunnen stellen dat we met hen een goede partner aangetrokken hebben.
In juni 2023 organiseerde de gemeente al een eerste bewonersmoment over dit Masterplan. Hieruit kwamen al heel wat goede suggesties en voorstellen naar voren, zoals een sterker ‘traag’ netwerk langs aangename verblijfsplekken, meer buurtgroen, of bebossing om industrie en snelwegen bijkomend te bufferen. De gemeente heeft alle ideeën samengebracht in een voorlopige maatregelenlijst. Daarnaast zijn er ook projecten die mogelijk naar voren worden geschoven, omdat ze een opportuniteit bieden om versneld de doelstellingen te bereiken.
Op 5 en 8 februari werden bevragingen gedaan onder vorm van werktafels, en dit met:
Op 20 februari 2024 werd een bewonersvergadering gehouden, waarbij alle voorgestelde en gedefinieerde projecten werden voorgelegd. De bewoners kregen de gelegenheid om verder te verfijnen en aan te vullen.
De longlist van al deze projecten en voorstellen werd in bijlage toegevoegd.
De voorstellen op deze longlist worden beoordeeld op basis van op voorhand vastgelegde doelstellingen en selectiecriteria. Door deze filtering wordt een shortlist bekomen, waar ook nog een prioritering wordt vastgelegd.
Toelichting vanwege schepen Vervaet, Karel Boonen en Common Ground/Omgeving.
De algemene commissie bespreekt het actieplan "Recht op Zwijndrecht".
Na overleg met de eigenaars wenst de gemeente over te gaan tot de aankoop van de percelen 854/C6,854/D6 en 854/P4 met adres Dorp Oost 51 en C. Van Goeystraat 21.
De percelen zijn geheel gelegen binnen het BPA Oude Molenkouter van 22/10/1987. Perceel 854/D6, met als adres Dorp Oost 51, is een perceel waarop Villa Roosenberg (dat zelf een aparte kadastrale nummer 854/C6 toegewezen kreeg) staat. Dit perceel is volgens het BPA gelegen in ‘plaatsen bestemd voor openbare bebouwing en/of bebouwing met publieke bestemming'.
Perceel 854/P4, met adres C. Van Goeystraat 21, betreft een onbebouwd perceel gelegen in een bouwrij voor aaneengesloten ééngezinswoningen.
In het verleden werden door de eigenaars verscheidene aanvragen gedaan tot private ontwikkeling van de percelen, waarbij Villa Roosenberg zou worden afgebroken, en het perceel 854/P4 zou dienen als ontsluitingsweg naar meergezinswoningen op perceel 854/D6.
Gezien de gemeente de percelen wenst te vrijwaren tegen toekomstige private ontwikkelingen werd er overlegd met de eigenaars en overeen gekomen dat de percelen kunnen worden aangekocht voor een bedrag van 1.000.000 euro, te betalen door de gemeente op rekeningnummer BE 72731027755816, en onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat:
Gezien de bijzondere voorwaarde werd er advies ingewonnen bij GD&A advocaten (zie bijlage). Samengevat formuleren zij het volgende:
Op basis van dit advies werd er terug contact opgenomen met de eigenaars en werden er nieuwe onderhandelingen opgestart. De eigenaars gingen telefonisch akkoord om de beperking op het vrij beschikkingsrecht over het vastgoed te beperken in de tijd tot 20 jaar. Er werd de betrokken eigenaars gevraagd om een nieuwe en aangepaste, ondertekende koopbelofte te bezorgen die dan kan voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Inmiddels werd door de verkoper een nieuwe ondertekende verkoopbelofte bezorgd waarin de beperkende voorwaarde in de tijd wordt beperkt tot 20 jaar na het verlijden van de akte (zie bijlage).
Deze mogelijke aankoop werd reeds besproken op de stuurgroep rond de PFAS herwaarderingsprojecten op 15 januari 2024. De stuurgroep adviseert positief (zie verslag in bijlage).
De algemene commissie bespreekt de mogelijke aankoop van de percelen Dorp Oost 51, Constant Van Goeystraat.
Op de stuurgroep van 17 januari 2024 (zie verslag in bijlage) werd de stand van zaken rond het project overlopen. Concreet ging dit over:
Het huidige brownfieldconvenant eindigt op 25 september 2024 (oorspronkelijke duurtijd van 10 jaar). Echter, deze periode blijkt onvoldoende te zijn om het volledige project overeenkomstig artikel 2 van het Brownfieldconvenant uit te voeren. Na een lange beroepsprocedure bij de Raad van State voor het RUP Dorp aan de Stroom dat betrekking heeft op het Projectgebied, is er recent vooruitgang geboekt in de samenwerking tussen de gemeente Zwijndrecht en de Actoren. De “Samenwerkingsovereenkomst” waarvan sprake in artikel 2.6 van het Brownfieldconvenant wordt kortelings goedgekeurd en ondertekend. Bijgevolg kan op heden zowel de verdere ontwikkeling van het Projectgebied als de bodemsanering opnieuw aanvangen. Doch zal het volledige project niet kunnen worden uitgevoerd binnen de initiële duurtijd van het Brownfieldconvenant. Bijgevolg is een verlenging van de duur van het Brownfieldconvenant noodzakelijk.
Bijkomend willen de Actoren een uitbreiding van het projectgebied met het perceel gelegen aan de Kerkstraat 40 te 2070 Zwijndrecht (Burcht), kadastraal gekend als Zwijndrecht, 2de afdeling, sectie A, met nummer 436X (zie plan in bijlage), dit omwille van de optimalisatie van het brownfieldproject; het perceel is omsloten door het projectgebied. Een akkoord omtrent de verwerving maakt het mogelijk om dit mee te integreren in het projectgebied. Het perceel zal mee opgenomen worden in de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit laat toe om op gecoördineerde manier structurele maatregelen uit te voeren op het volledige projectgebied en ook een kwaliteitsvoller project te realiseren.
Om deze redenen is een verlenging van de duurtijd noodzakelijk. Het voorstel is om de convenantsduur met 7 jaar te verlengen (tot en met 25 september 2031). Hiertoe dient een addendum (addendum 2) bij het brownfieldconvenant opgemaakt en goedgekeurd te worden (addendum 2 in bijlage).
Het addendum werd ter kennisname voorgelegd aan het College van 5 maart 2024.
Het decreet betreffende de Brownfieldconvenanten dat op 30 maart 2007 door het Vlaamse Parlement werd goedgekeurd en op 19 juni 2007 in werking trad.
De commissie bespreekt het addendum 2 aan het Brownfieldconvenant betreffende het Brownfieldproject "46 Craeyenhof - Zwijndrecht (Burcht)".
De jaarrekening werd volgens de onderrichtingen opgemaakt.
De begrotingsrekening 2023 van de politiezone Zwijndrecht:
a) Gewone dienst |
|
Netto-vastgestelde rechten | 5.520.845,94 EUR |
Vastgelegde uitgaven | 4.897.357,91 EUR |
Begrotingsresultaat | 623.488,03 EUR |
Over te dragen vastgelegde uitgaven | 34.056,91 EUR |
Boekhoudkundig resultaat | 657.544,94 EUR |
b) Buitengewone dienst |
|
Netto-vastgestelde rechten | 290.544,70 EUR |
Vastgelegde uitgaven | 290.544,70 EUR |
Begrotingsresultaat | 0,00 EUR |
Over te dragen vastgelegde uitgaven | 84.008,38 EUR |
Boekhoudkundig resultaat | 84.008,38 EUR |
De cijfers worden verder toegelicht.
Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie en latere wijzigingen;
Ministeriële omzendbrief PLP 33 van 27 oktober 2003 betreffende de jaarrekening 2002 van de politiezones en latere wijzigingen.
De algemene commissie bespreekt dit punt.
De voorzitter vraagt of er nog variapunten zijn.
De algemene commissie behandelt de varia.