Terug
Gepubliceerd op 17/01/2024

2024_CBS_00009 - 2023/00240 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: ontharding Dwarslaan Zwijndrecht – Dwarslaan z.n. te 2070 Zwijndrecht : Vergunning

college van burgemeester en schepenen
di 09/01/2024 - 13:30 collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_00009 - 2023/00240 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: ontharding Dwarslaan Zwijndrecht – Dwarslaan z.n. te 2070 Zwijndrecht : Vergunning

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_00009 - 2023/00240 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: ontharding Dwarslaan Zwijndrecht – Dwarslaan z.n. te 2070 Zwijndrecht : Vergunning 2024_CBS_00009 - 2023/00240 – Aanvraag omgevingsvergunning voor: ontharding Dwarslaan Zwijndrecht – Dwarslaan z.n. te 2070 Zwijndrecht : Vergunning

Motivering

Motivering

Gemeente Zwijndrecht met adres Binnenplein 1 te 2070 Zwijndrecht heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met referentie OMV_2023127481 en gemeentelijk dossiernummer 2023/00240 voor stedenbouwkundige handelingen: 

  • Gedeeltelijke ontharding en herindeling van de Dwarslaan en verlengen van het  fietspad in de middenberm.

De locatie van de aanvraag is Dwarslaan te 2070 Zwijndrecht. Ze heeft de kadastrale omschrijving   en EPB-nummer 11056-G-OMV_2023127481.
De aanvraag werd ingediend op 13/10/2023 en versie V2 in het Omgevingsloket werd volledig en ontvankelijk verklaard op 5/12/2023.

Ze bevat geen handelingen opgesomd in art. 11 t.e.m. 14 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de vereenvoudigde procedure is van toepassing.

Bij deze aanvraag werden geen adviezen gevraagd, noch het standpunt van de aanpalende eigenaars. Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd.
De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 3/02/2024.

Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.

Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college treedt het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaren bij zoals weergegeven onder punt 6 van het verslag en maakt de opgesomde argumentatie tot de hare.

Bijgevolg beslist het college:

Deze omgevingsaanvraag te vergunnen krachtens artikel 46§1 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014, herhaaldelijk gewijzigd, op basis van:

  • Het in overeenstemming zijn met de bepalingen van het gewestplan Antwerpen,

goedgekeurd dd. 3 oktober 1979, herhaaldelijk gewijzigd;

  • Het in overeenstemming zijn met de plaatselijke goede ruimtelijke ordening.

 

Artikel 2

Het college wijst de aanvrager op volgende aandachtspunten:
 

  • De gemeente Zwijndrecht is vandaag een milieukundig aandachtsgebied ten gevolge van de vaststelling van verhoogde PFAS-concentraties in het grondwater en het vaste deel van de bodem.
    1. Bij grondwaterverlaging is de grootste voorzichtigheid geboden. Vanuit het stand-still principe moet de verplaatsing van verontreiniging zo veel mogelijk worden beperkt, zowel horizontaal (onttrekking uit de omgeving) als verticaal (lozing in het oppervlaktewater of de riolering). Het is aangewezen voor de realisatie van kelders bij woningbouwprojecten te werken in een gesloten bouwkuip of op een andere manier grondwaterverplaatsing tegen te gaan.
    2. Bij grondverzet dient verantwoord te worden omgegaan met potentieel verontreinigde lagen, en deze niet zomaar te verplaatsen buiten de grenzen van uw kadastraal perceel. Breng uw ontvanger steeds op de hoogte van de herkomst en de kwaliteit van de aangeleverde grond.
  • Het perceel waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd, is een risicoperceel, en is gelegen in de 'te saneren zone' volgens het beschrijvend onderzoek fase 1, uitgevoerd door 3M Belgium nv., Canadastraat 11.
    Alle uitgegraven bodem wordt als verdachte grond beschouwd.
    Alle verwijderingen van gronden moeten voldoen aan de regels van het grondverzet.
    In afwachting van de sanering van de betrokken percelen door 3M Belgium, is er een regeling om uitgegraven bodem te laten verwerken op kosten van 3M Belgium. Deze regeling staat uitgewerkt op de gemeentelijke website onder https://www.zwijndrecht.be/producten/detail/182/aanvraag-omgevingsvergunning.
  • De aannemer moet na ontharding de ondergrond goed los trekken, om verdichtingslagen weg te halen en natuurontwikkeling / waterhuishouding alle kansen te geven.

Bijlagen