Eind maart 2021 werden binnen een project van Waasland Klimaatland 20 elektrische deelwagens in het Waasland en Hamme uitgerold. Interwaas sloot hiervoor een raamovereenkomst af met Autopartners Share, die de wagens least aan de gemeenten. Tien gemeenten gingen op dit aanbod in en elk plaatste 2 deelwagens die ook gebruikt kunnen worden door het gemeentepersoneel voor dienstverplaatsingen.
De looptermijn van de raamovereenkomst is 2 jaar, met mogelijkheid om tweemaal met een termijn van één jaar te verlengen. In zitting van 21/03/23 besliste het college om het contract te verlengen met 1 jaar. Op 1/04/2024 staan de elektrische deelwagens binnen het project Waasland Klimaatland er drie jaar. Dit betekent dat gemeenten de beslissing kunnen nemen om de leasecontracten van de twee wagens een laatste keer te verlengen of stop te zetten.
Vanuit Interwaas en de dienst wordt voorgesteld om het contract met één jaar te verlengen, om volgende redenen:
- De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact, waarin volgende doelstelling is opgenomen:
- Voorzien van 1 “toegangspunt”’ voor een (koolstofvrij) deelsysteem per 1000 inwoners. Voor onze gemeente komt dit op 38 deelwagens tegen 2030. Autopartners Share heeft een aanvullend aanbod op de andere aanbieders in de regio zoals Cambio en Stapp.in. Het is als gemeente of stad aan te raden om meerdere aanbieders van deelwagens te voorzien op hun grondgebied.
- De maandelijkse rapporten geven aan dat enkele inwoners al frequente gebruikers zijn van de deelwagens. De wagens wegnemen zou aan hen signaleren dat de deelwagens in de gemeente geen betrouwbare vervoersoptie zijn.
- Ook in het Regionaal Klimaatplan, goedgekeurd door alle Wase gemeenten en Hamme, is koolstofvrije deelmobiliteit een belangrijke doelstelling. Vanuit Waasland Klimaatland zal er verder ingezet worden op het promoten van deelmobiliteit bij verschillende doelgroepen.
- Besturen die verder beroep doen op een verlenging van deze raamovereenkomst zijn vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
- Het win-win-model voorgesteld door Autopartners Share blijft van toepassing: inkomsten uit ritten van privé gebruikers (i.e. andere gebruikers dan gemeentepersoneel) worden verdeeld tussen de gemeente en Autopartners Share. Hoe meer externe gebruikers er rijden, hoe lager de factuur van de gemeenten. We verwachten dat steeds meer inwoners de weg naar de deelwagens zullen vinden.
- De deelwagens worden gebruikt als dienstvoertuig voor het gemeentepersoneel. In de leaseprijs zijn ook alle kosten inbegrepen: kosten voor onderhoud, ‘brandstof’, verzekeringen, reiniging van de wagens… deze kosten moeten ingecalculeerd worden bij het vergelijken van deze deelwagens met dienstwagens in eigen beheer.
- De deelwagens zullen vanaf 1/05/2024 ook gebruikt worden al transportmiddel van de regiobib.
Er wijzigt niets aan de kostprijs. Dit betekent dat de totale kost op jaarbasis dan maximum op 1.149,5 euro BTW inclusief per maand of 13.794 euro BTW inclusief per jaar komt.