Dossiergegevens
Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1 te 2070 Zwijndrecht heeft op 07/05/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2024057723 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/116 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A, nr. 0622 K, 0623 M, 0624 F-G. De aanvraag werd ingediend op 07/05/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 01/07/2024. De aanvraag dient in kader van de zaak van de wegen te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Conform art. 13 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning volgt het dossier de gewone procedure. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 13/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten.
Voorwerp van de aanvraag:
De aanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
In de huidige situatie is er reeds een recent aangelegd fietspad aanwezig ten zuiden van de projectzone. Dit fietspad gaat over in klinkers en asfalt en functioneert zowel als tweerichtingsfietspad alsook als voetpad. Het bestaande fietspad aan de westelijke zijde van de projectzone is niet toegankelijk. Ter hoogte van de afslag richting Baarbeek op het rond punt is tevens een recent aangelegd fietspad aanwezig waar de projectzone op zal aansluiten.
Het tracé krijgt een lengte van 78 meter en een totale breedte van 5 meter, waarvan 3 meter dubbelrichtingfietspad en 1,5 meter voetpad met bijkomende tussenstroken van 0,3 meter en 0,2 meter. Het fiets- en voetpad zal worden uitgewerkt in bitumeuze verharding met steenslagfundering. De totale bijkomende verharding op toekomstig openbaar domein bedraagt 309m². Het niet-toegankelijke fietspad aan de westelijke zijde van de projectzone zal door de gemeente worden onthard en een invulling krijgen als groenzone.
Volgende werken hebben betrekking op de zaak der wegen:
Door overheveling van gronden naar het openbaar domein worden rooilijnen gewijzigd. Op het grondplan wegenis ontworpen toestand en het inplantingsplan ontworpen toestand is de ontworpen rooilijn terug te vinden. Het nieuwe fietspad, verspreid over verschillende percelen, wordt overgedragen aan het openbaar domein.
Op 28 december 2023 werd de akte reeds verleden met betrekking tot de grondoverdracht van de wegenis in de zone Baarbeek aan de gemeente, inbegrepen sommige wegstroken aan de Antwerpsesteenweg, en een deel van het rond punt Antwerpsesteenweg-Baarbeek.
Het rond punt op het einde van Baarbeek maakt geen deel uit van deze grondoverdracht. Het zal op een later tijdstip door LANTIS aan de gemeente worden overgedragen, in het kader van een totaalpakket van grondtransacties tussen de gemeente en LANTIS.
Documenten van toepassing:
Bezwaarschriften in het kader van het openbaar onderzoek:
Het openbaar onderzoek liep van 11/07/2024 tot en met 09/08/2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Ontvangen adviezen:
Er werd een voorwaardelijk gunstig advies bezorgd door de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar maar dit heeft geen betrekking op de zaak der wegen. Er werd geen advies met betrekking tot de zaak der wegen bezorgd door de gemeentelijke dienst Projecten-Infrastructuur. Er werd ook geen advies met betrekking tot de zaak der wegen bezorgd door andere adviesinstanties.
Motivering:
Het nieuwe aan te leggen fiets - en voetpad zal aansluiten op de reeds bestaande fiets - en voetpaden aan de noord- en zuidzijde van de projectzone.
De mobiliteitsimpact zal positief zijn aangezien het heraangelegde fietspad een oplossing biedt op de missing link tussen de reeds aanwezige fietspaden ten noorden en zuiden van het projectgebied. Het bestaande, niet toegankelijke, fietspad aan de westelijke zijde van de Antwerpsesteenweg zal door de gemeente onthard worden en een groene invulling krijgen. Het wijzigende ruimtegebruik heeft een positieve impact op de leefbaarheidsfactor van de Antwerpsesteenweg. Na afloop van de werken zal het gebruiksgenot stijgen doordat er een uniform verhoogd aanliggend fietspad met duidelijke markering aanwezig zal zijn over het gehele tracé van de Antwerpsesteenweg. Het nieuwe fietspad zal tevens de veiligheid voor zowel gemotoriseerd als niet gemotoriseerd verkeer verhogen.
In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.
Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet.
De gemeenteraad neemt kennis van de zaak der wegen voor de omgevingsvergunning aangevraagd door Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1 te 2070 Zwijndrecht met referentie OMV_2024057723 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/116 voor de realisatie van het fiets- en voetpad van de Antwerpsesteenweg voor de zone van de parallelweg Zuid tot aan het rond punt ter hoogte van Baarbeek en keurt de wijziging van de rooilijn goed.
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit