Dossiergegevens
B&S Westpoort, Hoge Mauw 1510, 2370 Arendonk heeft op 21/12/2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend met referentie OMV_2023011559 en gemeentelijk dossiernummer O/2023/308 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Westpoort ZN en heeft de kadastrale omschrijving 2de afdeling, sectie A, nr. 0233 W. De aanvraag werd ingediend op 21/12/2023 en volledig en ontvankelijk verklaard op 29/02/2024. De aanvraag dient in kader van de zaak van de wegen te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Conform art. 13 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning volgt het dossier de gewone procedure. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 27/08/2024.
Voorwerp van de aanvraag
De aanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
Het gebouw bestaat uit 7 bovengrondse bouwlagen en heeft een hoogte van 27,70 m (kroonlijsthoogte 7de bouwlaag). Het ontwerp voor de site is zo uitgewerkt dat op het terrein van de aanvraag een compacte oppervlakte wordt ingenomen en zoveel mogelijk vrije groene ruimte behouden zou blijven voor de directe omgeving, die hoofdzakelijk verhard is. Een centraal plein bevindt zich aan de oostzijde, aan de kop van het gebouw.
Centraal aan de noordzijde ligt de toegang tot de kantoorfuncties, die de inkom tot het gebouw markeert. Deze hoofdtoegangszone loopt dwars doorheen het gebouw en connecteert beide zijden van de site via een tweede ingang aan de zuidzijde.
In de ondergrondse parking, verdeeld over 2 bouwlagen, bevinden zich naast fietsenstallingen ook de autoparkeerplaatsen. Deze zijn bereikbaar vanaf de straat Westpoort.
Kantoren en kantoorachtigen
Er wordt uitgegaan van een invulling met hoogwaardige bedrijven met hoogtechnologische inslag, alsook dienstverlenende bedrijven. Deze activiteiten vinden in belangrijke mate plaats in kantoorachtige settings.
Hotel
De hotelfunctie bestaat uit een regulier hotel van 86 hotelkamers en een ontbijtruimte die gelijkvloers gelegen is aan het centrale plein. Het hotel heeft een aparte entree aan het plein.
Complementaire diensten
Daarnaast wordt ook voorzien in een als dusdanig herkenbaar vergadercentrum, specifiek gericht op de bediening van de bedrijven binnen het complex.
Verder is er een restaurant met een food court voorzien dat op weekdagen ook dienst doet als een ‘geclusterde’ refter voor de bedrijven binnen het complex, er is een bikeshop en een grab & go concept met kantoor-ondersteunende artikelen. Het bedrijfsrestaurant staat niet open voor het publiek.
De aanvraag omvat de exploitatie van volgende ingedeelde inrichting(en) of activiteit(en):
Volgende werken hebben betrekking op de zaak der wegen:
Delen van de buitenaanleg zijn gelegen op private grond maar worden omwille van het wenselijk openbare karakter aangeduid als privaat met publiek karakter:
Motivering
Volgens de voorschriften van het geldende BPA dient een centraal plein te worden voorzien. In de spraakgebruikelijke betekenis is een plein een onbebouwde ruimte (waarbij een groenplein ‘par excellence’ onbebouwd is) tussen gebouwen (cf. Van Dale) dat vaak deel uitmaakt van het wegennet van een gemeente.
In de aanvraag wordt voorzien in een publiek toegankelijk groenplein waar een trage weg doorheen loopt. Deze trage weg incl. het centrale plein is weliswaar gelegen op private grond, maar zal omwille van de wenselijke openbare karakter mee aangeduid worden als privaat met publiek karakter.
Het toekennen van het publiek karakter aan de opgesomde delen van de buitenaanleg zal meer levendigheid genereren in de omgeving en met zijn multifunctionele afmeting en inrichting laat het plein ook een variatie aan gebruik en invullingen toe. Daarmee kan het plein veel betekenen voor de gemeente en de directe buurt. Interessante tijdelijke invullingen kunnen zijn, een gemeentelijk evenement, foodtruckfestival, buurtfeest, ...
Een fontein op het plein draagt bij aan een voor Zwijndrecht en Burcht unieke pleinbeleving op zomerse dagen.
Als de weg een openbaar karakter heeft, dient deze blijkens de parlementaire voorbereiding onder het beheer van de gemeente te vallen, ongeacht het eigendomsstatuut van de grond waarop deze wordt voorzien. Het beheer komt ‘in het beginsel’ toe aan de gemeente maar kan anders geregeld worden indien dat aangewezen is. In deze aanvraag zal de aanvrager en vervolgens uitbater of eigenaar instaan voor het beheer.
Andere afspraken zorgen er evenwel niet voor dat de gemeenteraad zich niet dient uit te spreken over een ‘zaak der wegen’.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.
Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet.
De gemeenteraad neemt kennis van de zaak der wegen voor de omgevingsvergunning aangevraagd door B&S Westpoort, Hoge Mauw 1510, 2370 Arendonk, met referentie OMV_2023011559 en gemeentelijk dossiernummer O/2023/308 voor de nieuwbouw van een hotel, kantoorgebouw en ondergrondse parking + de exploitatie van een bronbemaling met WZI en lozingsnormen en gaat akkoord dat de opgesomde delen van de buitenaanleg een openbaar karakter krijgen, maar onder het beheer van de aanvrager en vervolgens uitbater of eigenaar vallen.
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.