Dossiergegevens
Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1 te 2070 Zwijndrecht heeft op 19/03/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de Provincie Antwerpen met referentie OMV_2024016613 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/56 voor:
De aanvraag omvat:
De locatie van de aanvraag is Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat. De aanvraag werd ingediend op 19/03/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 16/04/2024. De aanvraag dient in het kader van de zaak van de wegen (GAG) te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Conform art. 13 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning volgt het dossier de gewone procedure. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 30/07/2024.
Voorwerp van de aanvraag:
Het project heeft als doelstelling om de missing link van de fietsostrade F4 ter hoogte van Zwijndrecht weg te werken. Om dit te realiseren zal er nieuwe wegenis aangebracht worden en zullen er bestaande straten omgevormd worden naar fietsstraten.
Er zijn zones waar meer dan 300m² aaneengesloten verharding gesloopt zal worden. De aanleg van de fietsostrade vereist een aantal terreinwijzigingen. De bestaande koker van de Laarbeek zal verlengd te worden. De buffercapaciteit die verloren gaat door deze verlenging wordt gecompenseerd onder de fietsostrade.
Het projectgebied werd opgedeeld in een aantal segmenten, namelijk:
Volgende werken hebben betrekking op de zaak der wegen:
Het project betreft de heraanleg van bestaande openbare infrastructuur alsook de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het tracé van de fietsostrade volgt de spoorlijn. Dit maakt dat voor een groot deel van het project een bezettingsovereenkomst afgesloten moet worden tussen Infrabel en de gemeente Zwijndrecht (gronden in eigendom Infrabel). Er dienen 5 private percelen deels onteigend of verworven te worden om de aanleg van de fietsostrade mogelijk te maken. Bovenstaande zaken maken dat er een nieuw rooilijn - en onteigeningsplan opgemaakt dient te worden. Dit plan wordt bij de aanvraag gevoegd.
Er wordt eveneens een raming van de kosten voor het onderhoud van de fietsostrade (+ bermen) toegevoegd (enkel voor de bezette gronden van Infrabel en NMBS).
Verder zorgt het project voor een veiligere en milieuvriendelijkere inpassing van de nodige elementen (autoverkeer, traag verkeer, nutsvoorzieningen, …) zonder dat de bestaande situatie inzake verkeersdoorstroming hierdoor beïnvloed wordt.
Motivering
De fietsotrade F4 Antwerpen-Gent is een zeer frequent gebruikt fietspad dat loopt op het hele grondgebied van Zwijndrecht langs de spoorlijn 59. De huidige aanvraag heeft als doelstelling om de missing link van de fietsostrade tussen de Heidestraat en de Antwerpsesteenweg weg te werken.
Bij het ontwerp van dit project werd de toetsing aan de verordening toegankelijkheid, het fietsvademecum en het voetgangersvademecum uitgevoerd en in het kader hiervan is het ontwerp in alle processtappen gescreend door de betrokken instanties teneinde te komen tot een publieke inrichting met de voor het betrokken ruimtelijke gebied de meest geschikte materialisatie en de optimale afmetingen van straten, fietspaden enz.
Het ontwerp is volledig opgebouwd vanuit het oogpunt te komen tot het bewaken en verhogen van de leesbaarheid, het pertinent verbeteren van de kwaliteit en duurzaamheid van het openbaar domein, het inschattingsvermogen optimaliseren van kruispunten voor weggebruikers vanuit de opbouw en het onderhouds- en exploitatieaspect van het openbaar domein beheersbaar maken voor de beheerder, zijnde gemeente Zwijndrecht.
Het project streeft naar een voor eenieder uiterst comfortabel en veilig gebruik van het openbare domein.
De fietsostrade volgt de aanwezige spoorlijn. Het tracé is rechtlijnig en heeft het minste obstakels om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden.
Daar waar bestaande straten het tracé van de spoorlijn volgen, worden de straten geoptimaliseerd om een veilige en comfortabele omgeving te creëren voor zowel de zachte weggebruiker als het gemotoriseerd verkeer.
De fietsostrade wordt maximaal afgeschermd van de rijbaan. Waar mogelijk zijn de fietsers in voorrang.
Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.
Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet.
De gemeenteraad neemt kennis van de zaak der wegen voor de omgevingsvergunning met referentie OMV_2024016613 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/56 voor het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg en keurt het nieuwe rooilijn- en onteigeningsplan ten behoeve van het gedeelte F4 ter hoogte van Heidestraat - Antwerpsesteenweg goed.
De gemeenteraad geeft goedkeuring dat een bezettingsovereenkomst dient aangegaan te wordt tussen Infrabel en de gemeente Zwijndrecht. Het onderhoud van de fietsostrade zal opgenomen worden door de gemeente Zwijndrecht.
De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.