Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_GR_00122 - O/2023/308 – Zaak der wegen betreffende: het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg – Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat: vraag tot goedkeuring

gemeenteraad
do 27/06/2024 - 20:00 raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Weyns, voorzitter; Kris Herremans, gemeenteraadslid; André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Theo Van Roeyen, gemeenteraadslid; Bruno Byl, schepen; Chris Vermeulen, gemeenteraadslid; Ronny Dobbeleir, gemeenteraadslid; Denise Melis-De Lamper, schepen; Marleen Van Hauteghem, gemeenteraadslid; Mariette Voogd, gemeenteraadslid; Danny Van Hove, gemeenteraadslid; Ronny Hiel, gemeenteraadslid; Anne Vervoort, gemeenteraadslid; Bert Verbraeken, gemeenteraadslid; Inge Vandenbussche, gemeenteraadslid; Veerle Beernaert, schepen; Greet Bergmans, gemeenteraadslid; Steven Vervaet, schepen; Leander Luyten, gemeenteraadslid; Erica Rammeloo, gemeenteraadslid; Rudi Hendrikx, gemeenteraadslid; Indyra Hiel, gemeenteraadslid; Mariam Amal, gemeenteraadslid; Robby Van den Bergh, gemeenteraadslid; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Weyns, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00122 - O/2023/308 – Zaak der wegen betreffende: het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg – Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat: vraag tot goedkeuring

Aanwezig

Guido Weyns, Kris Herremans, André Van de Vyver, Ann Van Damme, Theo Van Roeyen, Bruno Byl, Chris Vermeulen, Ronny Dobbeleir, Denise Melis-De Lamper, Marleen Van Hauteghem, Mariette Voogd, Danny Van Hove, Ronny Hiel, Anne Vervoort, Bert Verbraeken, Inge Vandenbussche, Veerle Beernaert, Greet Bergmans, Steven Vervaet, Leander Luyten, Erica Rammeloo, Rudi Hendrikx, Indyra Hiel, Mariam Amal, Robby Van den Bergh, Ilse Weynants
Stemmen voor 25
André Van de Vyver, Bruno Byl, Anne Vervoort, Bert Verbraeken, Ronny Dobbeleir, Ann Van Damme, Chris Vermeulen, Danny Van Hove, Inge Vandenbussche, Kris Herremans, Mariette Voogd, Ronny Hiel, Veerle Beernaert, Greet Bergmans, Steven Vervaet, Leander Luyten, Erica Rammeloo, Rudi Hendrikx, Indyra Hiel, Mariam Amal, Denise Melis-De Lamper, Marleen Van Hauteghem, Robby Van den Bergh, Theo Van Roeyen, Guido Weyns
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00122 - O/2023/308 – Zaak der wegen betreffende: het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg – Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat: vraag tot goedkeuring 2024_GR_00122 - O/2023/308 – Zaak der wegen betreffende: het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg – Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat: vraag tot goedkeuring

Motivering

Motivering

Dossiergegevens
Gemeente Zwijndrecht, Binnenplein 1 te 2070 Zwijndrecht heeft op 19/03/2024 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de Provincie Antwerpen met referentie OMV_2024016613 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/56 voor:

  • Het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg.

De aanvraag omvat:

  • Stedenbouwkundige handelingen.

De locatie van de aanvraag is Antwerpsesteenweg – Alice Nahonlaan – Statiestraat – Heidestraat. De aanvraag werd ingediend op 19/03/2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 16/04/2024. De aanvraag dient in het kader van de zaak van de wegen (GAG) te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Conform art. 13 van het BVR d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning volgt het dossier de gewone procedure. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Bij deze aanvraag werden adviezen gevraagd. De uiterste beslissingsdatum van het dossier is 30/07/2024.

Voorwerp van de aanvraag:
Het project heeft als doelstelling om de missing link van de fietsostrade F4 ter hoogte van Zwijndrecht weg te werken. Om dit te realiseren zal er nieuwe wegenis aangebracht worden en zullen er bestaande straten omgevormd worden naar fietsstraten. 
Er zijn zones waar meer dan 300m² aaneengesloten verharding gesloopt zal worden. De aanleg van de fietsostrade vereist een aantal terreinwijzigingen. De bestaande koker van de Laarbeek zal verlengd te worden. De buffercapaciteit die verloren gaat door deze verlenging wordt gecompenseerd onder de fietsostrade. 

Het projectgebied werd opgedeeld in een aantal segmenten, namelijk:

  • Heidestraat
    De fietsostrade werd reeds gerealiseerd tot aan de Heidestraat. Het huidige project sluit hier op aan. De spooroverweg tussen Fortlaan en Heidestraat blijft behouden. Aangezien er niet voldoende ruimte beschikbaar is om zowel een fietsostrade als een rijbaan te realiseren, zal de Heidestraat plaatselijk omgevormd worden tot fietsstraat.
  • Heidestraat – Statiestraat
    Momenteel is er nog geen wegenis aanwezig tussen de Heidestraat en Statiestraat. De fietsostrade zal langsheen de spoorlijn aangelegd worden. Om dit tracé te realiseren dienen volgende zaken te gebeuren:
    • Inbuizing van de waterloop “Laarbeek” verlengen.
    • De perrontoegang t.h.v. de Leeuwerikenlaan verwijderen.
    • Vergunningsplichtig rooien van 3 bomen.
    • Vergunningsplichtige terreinaanlegwerken: tussen fietsostrade en spoorweg wordt een wadi aangelegd en op verschillende plaatsen worden afgravingen uitgevoerd.
    • Naast de woning Heidestraat 4 wordt een kleine buurtparking aangelegd.
  • Statiestraat – Alice Nahonlaan
    Er werd enige tijd geleden een fietspad aangelegd tussen de Statiestraat en de Alice Nahonlaan. Dit fietspad voldoet echter niet aan de normen van een fietsostrade (te smal en te veel bochten). Om deze reden dient het fietspad vervangen te worden. 
  • Alice Nahonlaan
    De Alice Nahonlaan is een bestaande straat met een vrijliggend fietspad. De invulling voldoet echter niet aan de normen van een fietsostrade. Om deze reden werd de volledige straat opnieuw ontworpen en zal ze omgevormd worden tot een fietsstraat. Dit maakt het mogelijk om de straat verder te vergroenen, het voetpad te verbreden en voldoende parkeerplaatsen te voorzien. Nabij de Antwerpsesteenweg wordt tussen de straat en de spoorweg een wadi aangelegd. 
  • Alice Nahonlaan – Antwerpsesteenweg
    Het huidige fietspad buigt af naar de Antwerpsesteenweg en voldoet niet aan de normen van de fietsostrade. Er zal een fietstunnel gerealiseerd worden doorheen de grondberm van de brug zodat de fietstostrade het tracé van de spoorlijn kan blijven volgen. 
  • Servitudeweg (toegang naar hondenschool)
    De servitudeweg dient toegankelijk te blijven voor wagens. Om deze reden zal deze omgevormd worden tot fietsstraat tot aan de toegang van de hondenschool, waarna de fietssnelweg doorloopt als fietsweg tot aan de aansluiting met het fietspad parallel aan de Burchtse Scheibeek. 
  • Lokaal fietspad langsheen de Laarbeek
    De gemeente voorziet in een lokale fietsverbinding tussen het bedrijventerrein Baarbeek en de Laarbeek. 

Volgende werken hebben betrekking op de zaak der wegen:
Het project betreft de heraanleg van bestaande openbare infrastructuur alsook de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het tracé van de fietsostrade volgt de spoorlijn. Dit maakt dat voor een groot deel van het project een bezettingsovereenkomst afgesloten moet worden tussen Infrabel en de gemeente Zwijndrecht (gronden in eigendom Infrabel). Er dienen 5 private percelen deels onteigend of verworven te worden om de aanleg van de fietsostrade mogelijk te maken. Bovenstaande zaken maken dat er een nieuw rooilijn - en onteigeningsplan opgemaakt dient te worden. Dit plan wordt bij de aanvraag gevoegd.
Er wordt eveneens een raming van de kosten voor het onderhoud van de fietsostrade (+ bermen) toegevoegd (enkel voor de bezette gronden van Infrabel en NMBS).
Verder zorgt het project voor een veiligere en milieuvriendelijkere inpassing van de nodige elementen (autoverkeer, traag verkeer, nutsvoorzieningen, …) zonder dat de bestaande situatie inzake verkeersdoorstroming hierdoor beïnvloed wordt.

Motivering
De fietsotrade F4 Antwerpen-Gent is een zeer frequent gebruikt fietspad dat loopt op het hele grondgebied van Zwijndrecht langs de spoorlijn 59. De huidige aanvraag heeft als doelstelling om de missing link van de fietsostrade tussen de Heidestraat en de Antwerpsesteenweg weg te werken.
Bij het ontwerp van dit project werd de toetsing aan de verordening toegankelijkheid, het fietsvademecum en het voetgangersvademecum uitgevoerd en in het kader hiervan is het ontwerp in alle processtappen gescreend door de betrokken instanties teneinde te komen tot een publieke inrichting met de voor het betrokken ruimtelijke gebied de meest geschikte materialisatie en de optimale afmetingen van straten, fietspaden enz. 
Het ontwerp is volledig opgebouwd vanuit het oogpunt te komen tot het bewaken en verhogen van de leesbaarheid, het pertinent verbeteren van de kwaliteit en duurzaamheid van het openbaar domein, het inschattingsvermogen optimaliseren van kruispunten voor weggebruikers vanuit de opbouw en het onderhouds- en exploitatieaspect van het openbaar domein beheersbaar maken voor de beheerder, zijnde gemeente Zwijndrecht. 
Het project streeft naar een voor eenieder uiterst comfortabel en veilig gebruik van het openbare domein.
De fietsostrade volgt de aanwezige spoorlijn. Het tracé is rechtlijnig en heeft het minste obstakels om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden.
Daar waar bestaande straten het tracé van de spoorlijn volgen, worden de straten geoptimaliseerd om een veilige en comfortabele omgeving te creëren voor zowel de zachte weggebruiker als het gemotoriseerd verkeer.
De fietsostrade wordt maximaal afgeschermd van de rijbaan. Waar mogelijk zijn de fietsers in voorrang.


Zie verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Juridische grond

In het kader van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur, artikel 8 van het Decreet houdende de gemeentewegen en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (herhaaldelijk gewijzigd), vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om in het kader van de zaak der wegen een beslissing te nemen over het voorliggend ontwerp van wegenis en de voorgestelde weguitrusting.

Artikel 32 §1 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014 (herhaaldelijk gewijzigd) vermeldt dat de beslissing over de vergunningsaanvraag dient genomen binnen een termijn van 105 dagen, van rechtswege verlengd met zestig dagen volgens artikel 32§2 van hetzelfde decreet. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de zaak der wegen voor de omgevingsvergunning met referentie OMV_2024016613 en gemeentelijk dossiernummer O/2024/56 voor het realiseren van een deel van de fietsostrade F4 langsheen de spoorweg en keurt het nieuwe rooilijn- en onteigeningsplan ten behoeve van het gedeelte F4 ter hoogte van Heidestraat - Antwerpsesteenweg goed.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft goedkeuring dat een bezettingsovereenkomst dient aangegaan te wordt tussen Infrabel en de gemeente Zwijndrecht. Het onderhoud van de fietsostrade zal opgenomen worden door de gemeente Zwijndrecht.

Artikel 3

De plannen en het aanvraagdossier waarop dit besluit gebaseerd is, maken er integraal deel van uit.


Bijlagen

  • O-2024-56 - Fietspad F4 - Nota zaak der wegen naar GR.pdf
  • Legende.pdf
  • Overzichtsplan.pdf
  • Inplanting bestaand-nieuw deel 1.pdf
  • Inplanting bestaand-nieuw deel 2.pdf
  • Inplanting bestaand-nieuw deel 3.pdf
  • Rooilijn- en bezettingsplan (Heidestraat-Statiestraat).pdf
  • Rooilijn- en bezettingsplan (Hondenschool).pdf
  • Rooilijn- en bezettingsplan (F4 Heidestraat-Krijgsbaan).pdf
  • Bestek.pdf
  • Meetstaat gemeente Zwijndrecht.pdf
  • Schattingsverslag.pdf
  • Advies AQUAFIN_merged.pdf
  • Advies NMBS.pdf