Elke verandering van betrekking uitgevoerd door een personeelslid in de federale politie, tussen de lokale politiekorpsen en de federale politie gebeurt in het raam van een mobilteitsprocedure. Mobiliteit gebeurt uitsluitend op vrijwillige basis.
Momenteel worden er jaarlijks vijf mobiliteitscycli opgestart door de directie van het personeel van de federale politie aan de hand van een oproep tot kandidaatstelling voor de vacatures. De planning van deze vijf mobiliteitscycli wordt opgesteld door de directie personeel van de federale politie.
Conform de bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001, art. VI.II.15 § 1 is het de gemeenteraad die, op advies van de korpschef, volgende zaken betreffende de vacant te verklaren betrekkingen dient te beslissen:
De samenstelling van de selectiecommissie van de lokale politie voor de aanwervingen via mobiliteit werd in de gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2016 als volgt bepaald:
Momenteel wordt er voor elke vacante betrekking een selectiecommissie aangesteld.
In het systeem van de mobiliteit worden er jaarlijks vijf mobiliteitscycli gepubliceerd met als gevolg dat de lopende cyclus nog niet is afgesloten terwijl de vacant te verklaren betrekkingen van de volgende cyclus bekend moeten gemaakt worden.
Deze situatie leidt er toe dat er ofwel een mobiliteitscyclus moet worden overgeslagen ofwel dat bij hoogdringendheid aan het college moet gevraagd worden om de vacatures open te stellen en deze openstelling soms al na publicatie door de federale politie, door de gemeenteraad moet worden bekrachtigd.
Dit is te vermijden door een beslissing van de gemeenteraad waarbij alle vacant te verklaren betrekkingen voor het dienstjaar 2023 bestendig worden open verklaard. Teneinde de gemeenteraad correct te infomeren wordt er voorgesteld om bij elke nieuwe mobiliteitscyclus de gemeenteraad in kennis te stellen van:
Een gelijkaardig besluit werd genomen in de gemeenteraad van 27 juni 2019, in de gemeenteraad van 23 januari 2020 voor het jaar 2020, in de gemeenteraad van 28 januari 2021 voor het jaar 2021, in de gemeenteraad van 27 januari 2022 voor het jaar 2022 en in de gemeenteraad van 26 januari 2023 voor het jaar 2023.
Artikel 128 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
Het koninlijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzonderheid deel VI - Het doeltreffend inzetten van personeel, Titel II - De inplaatsstellingen van het personeel, Hoofdstuk II - de regeling van de mobiliteit;
Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2016 waarbij het kader van het operationeel en het administratief en logistiek kader werd vastgelegd;
Artikel VI.II.15 §1 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 stelt dat het de gemeenteraad is, die op advies van de korpschef, volgende zaken dient te beslissen
De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2016 inzake de permanente openstelling van de vacatures in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie te begeven bij mobiliteit.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 inzake de permanente openstelling van de vacatures in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie te begeven bij mobiliteit.
De gemeenteraad keurt de permanente openstelling van vacante betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader in de vijf mobiliteitscycli voor het dienstjaar 2024 goed.
De gemeenteraad legt vast dat van de opengestelde vacante betrekkingen aan de gemeenteraad per betrekking volgende modaliteiten moeten vermeld worden: