Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

2024_GR_00211 - Project 't Zwen - aankoop grondstroken langs de Laarbeek - voorlopige vaststelling rooilijn - en onteigeningsplan “Laarbeek – J.B. Tassynsstraat – C. Van Goeystraat 2070 Zwijndrecht” met referte O2002203v2022": voorstel tot goedkeuring.

gemeenteraad
do 28/11/2024 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
2024_GR_00211 - Project 't Zwen - aankoop grondstroken langs de Laarbeek - voorlopige vaststelling rooilijn - en onteigeningsplan “Laarbeek – J.B. Tassynsstraat – C. Van Goeystraat 2070 Zwijndrecht” met referte O2002203v2022": voorstel tot goedkeuring. 2024_GR_00211 - Project 't Zwen - aankoop grondstroken langs de Laarbeek - voorlopige vaststelling rooilijn - en onteigeningsplan “Laarbeek – J.B. Tassynsstraat – C. Van Goeystraat 2070 Zwijndrecht” met referte O2002203v2022": voorstel tot goedkeuring.

Motivering

Motivering

De gemeente wenst een trage wegennetwerk aan te leggen in het bouwblok tussen Constant Van Goeystraat, Jan Baptist Tassynsstraat, Laarstraat en Statiestraat. Dit is een project met een lange voorgeschiedenis, dat reeds gedeeltelijk gerealiseerd werd. Evenwel blijft op heden een bestaande wegstrook over die nog geen formeel statuut als openbare weg kent, en evenmin (integraal) in eigendom toebehoort aan de gemeente. Meer bepaald de ontsluiting tussen de Constant Van Goeystraat en het bestaande fietspad ter hoogte van de verbinding naar de J.B. Tassynstraat. 

Om als trage weg te kwalificeren, is het noodzakelijk dat de gemeente hiertoe de rooilijnprocedure opstart. Zij zal tevens de eigendomsrechten verwerven op de zate van de weg, in functie van de vrijwaring en het beheer over de weg ten behoeve van het publiek. 

De concrete situering van de wegenis is omschreven in de motivatie, die bij onderhavig besluit gevoegd wordt om er integraal deel van uit te maken.  

Stand van zaken verwerving grondstroken:

Aangekocht:

  • 23/09/1992 – aankoop van het eerste perceel, nu de natuurtuin.
  • 10/08/2006 – aankoop van grond palend aan het FORTIS bankfiliaal.
  • 20/12/2011 – aankoop van de wegel naar de school.
  • 10/03/2015 – aankoop van inneming 4 (had geen aandeel in 23).
  • 05/05/2015 – aankoop van inneming 3 (had geen aandeel in 23).
  • 02/02/2016 – aankoop van inneming 18 en 23/deel.
  • 21/06/2016 – aankoop van inneming 5 (kon geen bewijs geven van een aandeel in 23).
  • 05/07/2016 – aankoop van inneming 6 (kon geen bewijs geven van een aandeel in 23).
  • 25/10/2016 – aankoop van inneming 21 en 23/deel.
  • 15/07/2022 – aankoop van inneming 14A en 23/deel.
  • 15/07/2022 – aankoop van inneming 14B en 23/deel.
  • 04/06/2024 – aankoop van inneming 11 en 23/deel.
  • 16/09/2024 – aankoop van inneming 14C en 15 en 23/deel.

Nog geen verkoopbelofte, en waarschijnlijk geen minnelijke aankoop mogelijk:

  • Innemingen 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20 en 22.

Wat betreft Innemingen 10 en 12 werd het schattingsverslag geactualiseerd op 05 juni 2024 en werd nog een nieuw bod gedaan op 9 juli 2024 op basis van die geactualiseerde schatting. Daarop werd niet gereageerd. Wat betreft innemingen 7, 8, 9, 13, 16, 17, 19, 20, 22 en 23 werden de schattingsverslagen geactualiseerd op 19 augustus 2024, maar er werd nog geen nieuw bod gedaan. Inneming 23 is in onverdeeldheid, waarvan de gemeente al deels eigenaar is, naar aanleiding van aankoop van een aantal van de vernoemde grondstroken.

Erfdienstbaarheid:
Vanaf de aankoop van inneming 6 kon de weg niet meer afgesloten worden, immers alle eigenaars vanaf 5 tot aan de Constant Van Goeystraat dienen elkaar wederzijds een recht van overgang te verlenen (private erfdienstbaarheid).
De weg werd de facto een openbare weg (publiek gebruik) waarvan de gemeente een aantal grondstroken in bezit heeft (feitelijk publiek gebruiksrecht).
Op de weg rust ook een openbare erfdienstbaarheid in functie van onderhoud van de Laarbeek (waterloop van 2de categorie).

Communicatie en brief aan de eigenaars:

Op 24 november 2021 werd een brief gericht aan de eigenaars van de innemingen die nog niet in het bezit waren van de gemeente op dat ogenblik. Aan de betrokkenen werd een voorstel gedaan tot verkoop aan de gemeente op basis van het schattingsverslag van landmeter Vermeiren, met de vraag hun standpunt kenbaar te maken, en indien ze akkoord zijn, om de verkoopbelofte te bezorgen binnen 14 dagen na ontvangst van die brief, dus ongeveer tegen midden december 2021. 

Het betrof op dat ogenblik in totaal 16 innemingen, namelijk 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14A, 14B, 14C, 15, 16, 17, 19, 20, 22 en 23 in zoverre ze een aandeel kunnen aantonen in lot 23.
Inmiddels blijven daar nog 11 innemingen van over, omdat innemingen 11, 14A, 14B, 14 C en 15 werden aangekocht.

De eigenaars bezorgden de volgende reactie op die brief van 24 november 2021:

Inneming

Naam + adres

Opmerkingen

7

Bert Verbraeken

JB Tassynsstraat 57 

die ook optreedt voor de innemingen 8, 9 en 13

De eigenaars sommen een aantal voorwaarden op zoals samengevat in een brief van 14/12/2021 

Dit betreft een “summiere” opsomming van hun wensen

8

Elke Thomaes

Eigenaar nr 59

Zie bij 7

9

Balduck - De Wieuw

JB Tassynsstraat 61

Zie bij 7

10

Mussely – Deckers

JB Tassynsstraat 63

De eigenaars 10 11 en 12 formuleren gezamenlijk een aantal opmerkingen met een mailbericht van 30/11/2021 

11

Crassaerts – Kegels

JB Tassynsstraat 65

Deze inneming werd aangekocht op 04/06/2024

12

Naudts – Verhulst

JB Tassynsstraat 67

Zie bij 10

13

Juliana De Windt

JB Tassynsstraat 71 vertegenwoordigd door Luc De Bock

Zie bij 7

Maar ook een afzonderlijk schrijven – met mailbericht van 29/11/2021 

14A

Van De Vijver – Van Doren

Eigenaar onbebouwd perceel JB Tassynsstraat 73

Deze inneming werd aangekocht op 15/07/2022 

14B

Familie Prajapati

JB Tassynsstraat 75

Deze inneming werd aangekocht op 15/07/2022

14C

Van Doren Gisèle

De Beuckeleer David

Eigenaar van een tuin

Deze inneming werd aangekocht op 16/09/2024

15

Van Doren Gisèle

De Beuckeleer David

Eigenaar van een tuin

Deze inneming werd aangekocht op 16/09/2024

16

Hantson – De Cock

JB Tassynsstraat 85

De eigenaars bezorgden een aangetekende brief op 01/12/2021 met een aantal opmerkingen

Vervolgens bezorgden ze een bijkomende brief met vragen en opmerkingen op 16/12/2021 

17

Jurgen Syvertsen

JB Tassynsstraat 89

Deze eigenaar heeft niet gereageerd

19

Linda Maes

JB Tassynsstraat 97

Deze eigenaar heeft niet gereageerd

20

Gerrit Vertez

JB Tassynsstraat 99

Deze eigenaar heeft niet gereageerd.

Het laatste mailverkeer met IGEAN dateert van 08/05/2021

22

Kajpus – Simons

Constant Van Goeystraat 77

Deze eigenaars bezorgden een brief met opmerkingen en voorwaarden op 13/12/2021

 

De eigenaars stelden een aantal voorwaarden voor om eventueel over te gaan tot een verkoop.

Innemingen 7, 8, 9 en 13:

  • Men wil geen 7 meter verkopen, maar dit beperken tot 5 meter.
  • Toegang naar de tuin via een poort naar keuze.
  • Beperkte openbare verlichting.
  • Verkoop aan een waarde van 85 euro/m².
  • Achterzijde tuinen bereiken met de auto.
  • Voorstander van monoliete verharding. 

Innemingen 10, 11 en 12:

  • Behoud van de tuin, met beplanting, tuinhuis en omheining, dus de strook van 7 meter beperken tot de bestaande omheiningen (ongeveer 5 meter).
  • Poortjes achteraan en bereikbaarheid per wagen/aanhangwagen in functie van onderhoud van de tuin.
  • Onduidelijkheid over de begrenzing van het eigendom ter hoogte van de beek.
  • Verkoop aan minstens 80 euro/m².

Inneming 13:

  • De strook van 7 meter beperken tot 5 meter.
  • Er werd erfbelasting geheven op 1/5 van de waarde van bouwgrond, dus op basis van die waarde moet er vergoed worden
  • Vergoeding voor opstand mag niet beperkt worden tot de ligusterhaag maar ook voor het tuinhuis (verwijzend naar de bepalingen van het BPA). 

Inneming 14A:

  • Behoud toegang tuin met wagen en aanhangwagen in functie van onderhoud tuin.
  • Breedte beperken tot 5 meter in plaats van 7 meter, bereid om te verkopen over een breedte van 5 meter.

Inneming 16:

  • Hoe wordt de weg aangelegd?
  • Wat wordt bedoeld met “openbaar nut”?
  • Werd het BPA al gewijzigd?
  • Werd een VER en MER opgemaakt?
  • Waarom is de verbreding van de weg nodig?
  • Welke verharding komt er?
  • Is de tuin nog bereikbaar met auto aanhangwagen en “kleine vrachtwagen”?
  • Hoe moeten we die parkeren buiten de tuinstrook?
  • Wat met drainage van de tuinen naar de Laarbeek?
  • Hoe worden opstanden vergoed?
  • Zal de nieuwe omheining voldoende hoog zijn en privacy geven + garantie tegen inbraak + ondoorzichtige afsluiting, met even hoge en voldoende brede poort?
  • Geen groen of hagen als afsluiting want dat sluit onvoldoende af.
  • Komt er verlichting, wanneer is die actief?
  • Welke bomen worden er gerooid?
  • Waarom de erfdienstbaarheid niet aan de andere kant van de beek gelegd, want daar is de gemeente eigenaar “bijna over de volledige lengte”?
  • Wat met PFOS vervuiling?
  • Mogen er al of niet nog garages opgericht worden?

Inneming 19:

  • Al of niet behoud van bomen aan de beek.
  • Waarom verharden van die weg waardoor het landelijk karakter (bos) verdwijnt?
  • Verharding zal mogelijk wateroverlast in de tuinen veroorzaken want die wateren af richting beek.
  • Hoe breed wordt de weg, 5 of 7 meter?
  • Welke vorm van openbare verlichting. 

Inneming 22:

  • Waarom wordt er al meteen gesproken van onteigening?
  • Beperken van 7 tot 5 meter, dus tot aan de huidige afsluiting en haag.
  • Behoud van de haag als groen uitzicht.
  • Bij voorkeur een verharding in beton of asfalt over de volledige breedte van 5 meter ter hoogte van hun gedeelte zodat onkruid geen kans krijgt en kruisend verkeer veiliger verloopt.
  • Behoud en permanente toegang met wagen en aanhangwagen naar de bestaande kiezeloppervlakte achteraan de tuin. De staanplaats aan de straatzijde werd als groene voortuin aangelegd volgens de normen van de gemeente.
  • Problematiek afwatering van de tuinen richting beek, met toevoeging van foto’s van de overstromingen in 2016.
  • Vraag voor toelating van een stenen tuinhuis van 100 m² (lengte 18 meter) ter vervanging van huidige en reeds afgebroken tuinhuizen die inmiddels rot zijn door de overstromingen in het verleden.
  • Vergoeding van 80 euro/m².
  • Cameratoezicht tegen inbraak en vandalisme.
  • Geen beperkte verlichting aan de ingang van de weg.

Ingebrekestelling gemeente: 

Op 07/03/2023 stuurden een aantal eigenaars via een advocaat een brief aan de gemeente houdende ingebrekestelling met eis tot afsluiting van de weg, en bij geen gevolg daaraan een claim tot schadevergoeding. De eis was afkomstig van de eigenaars van de innemingen 16, 17 en 22. Op 05/09/2023 werd daarop geantwoord door de advocaat van de gemeente, GD&A advocaten.
Die brief met antwoord bleef zonder verder gevolg, tot er opnieuw een klacht kwam op 16/04/2024, klacht die werd beantwoord op 17/04/2024 (via GD&A Advocaten).

Voorontwerp wegenis:

De eigenaars hadden nogal wat vragen met betrekking tot de uitrusting van de weg, openbare verlichting, afwatering enz….
Er werd een opdracht gegeven aan landmeter Bart Vermeiren om een voorontwerp op te maken, zoals gehecht aan dit gemeenteraadsbesluit. Op 26/09/2023 bezorgde de landmeter dat voorontwerp, dat op 14/11/2023 werd besproken door het schepencollege. Op 28 november 2023 werd het voorontwerp bezorgd aan de betrokken eigenaars met de vraag tegen 15 december 2023 hun eventuele opmerkingen mee te delen, wat sommige eigenaars ook deden. Volgende antwoorden werden ontvangen:

 

Inneming

Naam + adres

Opmerkingen

13

Luc De Bock voor Juliana De Windt

Betwisting van de publieke erfdienstbaarheid met verwijzing naar opmerkingen van 14 12 2021.

Opsomming van een aantal aspecten die moeten verduidelijkt worden.

16 17 en 22

 

Hantson Syvertsen en Kajpus

Verzet tegen onteigening en om de weg om te vormen tot een trage weg.

Betwisting dat het een openbare weg is.

Tegen betonnen verharding en openbare verlichting.

 

Onderhandelingsfase:

Op 12 maart 2024 werd een laatste bod aan de eigenaars gedaan, ten einde de gronden in der minne aan te kopen.
De eigenaars van de innemingen 11, 14C en 15 ondertekenden alsnog een verkoopbelofte. Die grondstroken werden aangekocht.
Wat de andere eigenaars betreft kan verondersteld worden dat ze niet bereid zijn om de grondstroken onderhands aan de gemeente te verkopen. De eigenaars van inneming 10 bezorgden wel een brief op 21 maart 2024 waarin ze beweren dat ze het voorontwerp niet ontvangen hadden. Ze werden uitgenodigd voor een overleg, maar gingen daar niet op in. Alsnog werd hun het voorontwerp van de weg bezorgd. Ze zeggen ook dat het schattingsverslag dateert van februari 2022 en bijgevolg niet meer actueel is. Hierop dient geantwoord dat het schattingsverslag dateert van 14 februari 2022 en dat hun een bod werd gedaan op 12 maart 2024 wat zeer beperkt buiten de marge van een 2 jaar oud schattingsverslag ligt. Actualisatie zou met die maand geen verschil gegeven hebben, zeker niet met die beperkte grondwaarde (7,5 euro/m²).
Een grondwaarde die zo laag is omdat er een dubbele erfdienstbaarheid op die stroken zit, namelijk een wederzijde private erfdienstbaarheid tussen die eigenaars en een openbare erfdienstbaarheid in functie van onderhoud van de Laarbeek waterloop van 2de categorie. Niettemin werd aan de eigenaars van 10 en 12 toch nog een bod gedaan op 9 juli 2024 op basis van een geactualiseerd schattingsverslag van 5 juni 2024, waarop ze niet hebben gereageerd. 

Administratieve fase:

  • Rooilijnplan: Dit wordt geregeld door decreet gemeentewegen artikel 16 tot en met 19 (procedure) en 24/25 (beroep). Het rooilijnplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige goedkeuring. Daarna volgt een openbaar onderzoek van 30 dagen, waarbij de eigenaars bezwaren kunnen indienen. Deze bezwaarschriften worden beoordeeld, en indien gemotiveerd verworpen, dan wordt het rooilijnplan aan de gemeenteraad voorgelegd voor definitieve goedkeuring. De eigenaars kunnen tegen een gemeenteraadsbesluit houdende definitieve goedkeuring in beroep gaan bij de Vlaamse regering.
  • Onteigeningsplan: Dit wordt geregeld door het decreet onteigening voor het algemeen nut van 24 februari 2017, ook genoemd het Vlaams onteigeningsdecreet artikel 10 tot en met 23 (procedure), artikel 24 tot en met 41 (samenloop onteigeningsprocedure met ruimtelijke planningsprocedure), artikel 42 (verval van het onteigeningsbesluit), en 43/44 (beroep).  Het onteigeningsplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige goedkeuring. Daarna volgt een openbaar onderzoek van 30 dagen, waarbij de eigenaars bezwaren kunnen indienen. Deze bezwaarschriften worden beoordeeld, en indien gemotiveerd verworpen, dan wordt het rooilijnplan aan de gemeenteraad voorgelegd voor definitieve goedkeuring. De eigenaars kunnen tegen een gemeenteraadsbesluit houdende definitieve goedkeuring in beroep gaan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
  • Samenlopende procedure: De onteigening op grond van het Vlaams Onteigeningsdecreet kan geïntegreerd worden in een andere ruimtelijke planningsprocedure, zoals een rooilijnprocedure op grond van het Decreet Gemeentewegen. Overeenkomstig artikelen 33 e.v. van het Onteigeningsdecreet wordt het openbaar onderzoek over de voorziene onteigening geïntegreerd in het openbaar onderzoek over het rooilijnplan.

Gerechtelijke fase:

Indien geen minnelijke verwerving van alle te onteigenen grondstroken mogelijk is, dient na het doorlopen van de administratieve onteigeningsfase per dagvaarding ten aanzien van de eigenaars van de nog niet verworven percelen de gerechtelijke onteigeningsprocedure te worden ingeleid voor de bevoegde Vrederechter.

De onteigenende instantie:

 De gemeente is onteigenende instantie in dit dossier. 

De grondslag voor deze onteigening:

Deze onteigening gebeurt op basis van artikel 27 van het gemeentewegendecreet.

“Elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, kan door onteigening tot stand worden gebracht.
De onteigeningen, vermeld in het eerste lid, worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017”.

Deze onteigening gebeurt op basis van artikel 7 van het onteigeningsdecreet.

 “De Vlaamse Regering kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid met betrekking tot gemeenschaps- en gewestelijke aangelegenheden.
Het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid met betrekking tot gemeenschapsaangelegenheden in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad.
De gemeenten en provincies kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake respectievelijk de gemeentelijke en de provinciale aangelegenheden.
In de voormelde gevallen waar decretaal of wettelijk een specifieke rechtsgrond voor onteigening wordt bepaald, wordt op basis van die rechtsgrond tot onteigening overgegaan.
 De instanties, vermeld in artikel 6, 2° tot en met 5°, kunnen slechts tot onteigening overgaan in die gevallen waar decretaal of wettelijk een specifieke rechtsgrond voor onteigening bepaald wordt”.

De motivatie:

Het algemeen nut:

Essentieel is de motivatie waarom de gemeente deze trage weg wenst aan te leggen en de grondstroken wil verwerven, met andere woorden waarin het openbaar nut gelegen is van deze verwerving, desgevallend via onteigening. Het algemeen nut wordt verwoord in een afzonderlijke nota als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit, zoals opgemaakt door de dienst mobiliteit van de gemeente op 15/04/2024. Deze motivatienota wordt bij onderhavig besluit gevoegd om er integraal deel van uit te maken.  

Het doel van de onteigening:

Het doel is de realisatie van een trage weg met het oog op verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de schoolomgeving. Het doel wordt uitgebreid toegelicht in de bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegde motivatienota.

De te onteigenen goederen:

De te onteigenen goederen worden aangeduid op de bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd onteigeningsplan. 

De noodzaak om tot onteigening over te gaan:

Er werd vastgesteld dat een onderhandelde oplossing en onderhandse verwerving niet tot de mogelijkheden behoort. Van de 24 oorspronkelijke grondstroken werden er 13 door de gemeente aangekocht. Vermits de gemeente reeds meer dan de helft van de grondstroken in eigendom heeft, is het wenselijk en ook noodzakelijk om ook de resterende grondstroken te verwerven in functie van de realisatie van de nieuwe trage weg overeenkomstig het wegenontwerp zoals gehecht aan dit gemeenteraadsbesluit.

Het rooilijnplan:

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.
Aftoetsing: Deze wijziging is ontegensprekelijk in functie van het algemeen belang: het voltooien van een trage wegennetwerk in het bouwblok Statiestraat-Laarstraat-Constant Van Goeystraat-Jan Baptist Tassynsstraat, ten behoeve van omwonenden, schoolkinderen en wandelaars. 

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.
Aftoetsing: Er wordt een nieuwe gemeenteweg gerealiseerd.

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
Aftoetsing: De nieuwe trage weg wordt gerealiseerd in functie van de verkeersveiligheid, namelijk de aansluiting op een bestaande trage wegen netwerk tussen verschillende straten, en een aansluiting op de schoolomgeving.

 4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
Niet van toepassing.

 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

Aftoetsing: Er is actueel geen gemeenteweg. De bedoeling is om een gemeenteweg (trage weg) te realiseren in functie van een veilige verplaatsing van huidige en toekomstige generaties. Activiteiten zoals verplaatsingen voor de zwakke weggebruiker tussen wonen, handelszaken en school worden daardoor veiliger.

Het overzicht van raadpleging en communicatie en de minnelijke onderhandelingstermijn:

Genoemd overzicht als afzonderlijke bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit, zoals opgemaakt door de dienst mobiliteit van de gemeente van mei 2024, waaruit blijkt dat ook deze eigenaars op verschillende tijdstippen werden geconsulteerd en geïnformeerd over het trage wegenplan van de gemeente, inbegrepen de aanleg van deze trage weg. 

In het kader van deze onteigening wordt opnieuw een bod gedaan op basis van een geactualiseerd schattingsverslag. De minnelijke onderhandelingstermijn wordt bepaald op een termijn van 3 maanden van de in kennis stelling van de eigenaars.

Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het rooilijn - en onteigeningsplan voorlopig vast te stellen, het College te gelasten met de organisatie van een openbaar onderzoek en een nieuw bod over te maken aan de betrokken eigenaars.

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Gelet op het Decreet houdende de Gemeentewegen van 03 mei 2019. 

Gelet op artikel 16 van de Grondwet. 

Gelet op het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017. 

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017. 

Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het rooilijnplan “Laarbeek – J.B. Tassynsstraat – C. Van Goeystraat 2070 Zwijndrecht” met referte O2002203v2022, zoals opgemaakt door landmeter-expert Jan Vermeiren op 14 februari 2022, voorlopig vast.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt het onteigeningsplan “Laarbeek – J.B. Tassynsstraat – C. Van Goeystraat 2070 Zwijndrecht” met referte O2002203v2022, zoals opgemaakt door landmeter-expert Jan Vermeiren op 14 februari 2022, voorlopig vast.

Artikel 3

Het voorlopig vastgestelde rooilijnplan en onteigeningsplan zullen, tezamen met de voorlopig goedgekeurde projectnota, het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zullen ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis, conform het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en het Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad beslist om het voorlopig vastgesteld rooilijnplan te onderwerpen aan een openbaar onderzoek, conform het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

Artikel 4

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het openbaar onderzoek en het voorafgaandelijk verwittigen van de eigenaars van de door het voorlopig vastgesteld onteigeningsplan en rooilijnplan getroffen percelen.

Artikel 5

De gemeenteraad gaat akkoord om in de loop van het openbaar onderzoek een nieuw bod te doen op basis van de geactualiseerde schattingsverslagen, zoals gevoegd bij deze gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 6

De gemeenteraad beslist om na het openbaar onderzoek het dossier voor definitieve beraadslaging en vaststelling opnieuw aan de gemeenteraad voor te leggen.


Bijlagen

  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2002203 - onteigeningsplan v2024-enkel (laatste versie).pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2002203 - rooilijnplan v2024 - enkel (laatste versie).pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2023714 - wegenisontwerp trage verbinding - dwarsprofielen.pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2023714 - wegenisontwerp trage verbinding - grondplan.pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2023714 - wegenisontwerp trage verbinding - lengteprofiel.pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2023714 - wegenisontwerp trage verbinding - omschrijving werken.pdf
  • ZWIJNDRECHT Laarbeek O2023714 - wegenisontwerp trage verbinding - type dwarsprofiel.pdf
  • S2015516c Laarbeek lot 7 v2024.pdf
  • S2015516d Laarbeek lot 8 v2024.pdf
  • S2015516e Laarbeek lot 9 v2024.pdf
  • S2015516f Laarbeek lot 10 v2024.pdf
  • S2015516h Laarbeek lot 12 v2024.pdf
  • S2015516i Laarbeek lot 13 v2024.pdf
  • S2015516n Laarbeek lot 16 v2024.pdf
  • S2015516o Laarbeek lot 17 v2024.pdf
  • S2015516q Laarbeek lot 19 v2024.pdf
  • S2015516r Laarbeek lot 20 v2024.pdf
  • S2015516t Laarbeek lot 22 v2024.pdf
  • S2015516u Laarbeek lot 23 v2024.pdf
  • Overzicht publieke raadpleging en communicatie mei 2024.pdf
  • motivatienota MOB.pdf