Terug
Gepubliceerd op 21/08/2024

2024_CBS_01065 - TTC Cycling - GPA randanimatie en benefiet Kinderkankerfonds - 20 september 2024 tot en met 22 september 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

college van burgemeester en schepenen
di 20/08/2024 - 13:30 Collegezaal, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

André Van de Vyver, burgemeester; Ann Van Damme, schepen; Bruno Byl, schepen; Denise Melis-De Lamper, schepen; Veerle Beernaert, schepen; Steven Vervaet, schepen; Ilse Weynants, algemeen directeur

Secretaris

Ilse Weynants, algemeen directeur

Voorzitter

André Van de Vyver, burgemeester

Stemming op het agendapunt

2024_CBS_01065 - TTC Cycling - GPA randanimatie en benefiet Kinderkankerfonds - 20 september 2024 tot en met 22 september 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Aanwezig

André Van de Vyver, Ann Van Damme, Bruno Byl, Denise Melis-De Lamper, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Ilse Weynants
Stemmen voor 6
Bruno Byl, Ann Van Damme, Veerle Beernaert, Steven Vervaet, Denise Melis-De Lamper, André Van de Vyver
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_CBS_01065 - TTC Cycling - GPA randanimatie en benefiet Kinderkankerfonds - 20 september 2024 tot en met 22 september 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen 2024_CBS_01065 - TTC Cycling - GPA randanimatie en benefiet Kinderkankerfonds - 20 september 2024 tot en met 22 september 2024 - met tijdelijke verkeersmaatregelen

Motivering

Motivering

TTC Cyclingteam organiseert van vrijdag 20 september 2024 tot en met zondag 22 september 2024 op de parking en aan de terreinen van Atletiek de Wallen een GPA (Grote Prijs Adriaenssens) randanimatie en benefiet ten voordele van het Kinderkankerfonds. Op zondag 22 september 2022 vormen deze activiteiten eveneens de randanimatie tijdens de GPA wielerwedstrijden. De organisatie verwacht ongeveer 180 personen die de actie mee ondersteunen. De voorbereidingen van de benefiet starten op donderdag 19 september 2024 en het einde van de opruim is voorzien op maandag 23 september 2024. 

De organisatie vraagt om parking De Wallen parkeer- en verkeersvrij te maken om de deelnemers aan de benefietactie voldoende plaats te geven en een tent en springkasteel te plaatsen. De organisatie wenst daarnaast flyers uit te delen om de benefiet aan te kondigen. De organisatie vraagt ook om een tombola ten voordele van het Kinderkankerfonds te mogen organiseren. Tot slot vraagt de organisatie een afwijking op het sluitingsuur op zondag 22 september 2024 om 02:00 uur.

Het programma van de benefiet ziet er als volgt uit:

Vrijdag 20 september 2024: 

ochtend: plaatsen tent en springkasteel voor de kantine De Wallen

avond: dartstoernooi

Zaterdag 21 september 2024:

middag: oriëntatieloop & oriëntatiewandeling

avond: eetfestijn - barbecue en vanaf 20:00 uur een DJ optreden

Zondag 22 september 2024:

ochtend: toertocht wielertoeristen

middag: 2 wielerwedstrijden TTC met prijsuitreiking

avond: gezellig samenzijn en einde


Gunstig advies van politie:

Op dinsdag 9 januari 2024 was er een overleg met alle betrokken partijen en werd beslist dat op 21 september 2024 eveneens het evenement Aftap2070 kan doorgaan gezien geen van de organisatoren de datum van zijn evenement kon verplaatsen. Zij houden rekening met elkaar wat betreft opbouw van hun respectievelijke evenementen. Voor de huidige aanvraag kan alles zoals voorgaande jaren worden overgenomen wat betreft de opstelling en plaatsing. De wielerwedstrijd op 22 september 2024 zal in een aparte aanvraag behandeld worden.

  • De borden mogen niet aan verkeersborden worden bevestigd, mogen geen verkeersborden voorstellen of nabootsen en ze mogen op geen enkele wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen 
  • Een toegangsweg voor de hulpdiensten (4 meter breedte) moet gevrijwaard blijven
  • Een brandblusser dient aanwezig te zijn
  • Een breedte van 1,5 meter moet steeds gevrijwaard blijven op het trottoir voor de voetgangers
  • Een tent en mogelijk een springkasteel kunnen zoals vorig jaar geplaatst worden op de parking voor de kantine op de Wallen, mits vrijwaring parkeerblok naast het frituur
  • Stilstaan-parkeerverbod en signalisatie zoals vermeld op bijgevoegd schema dient voorzien te worden
  • Toestemming tot organisatie van een tombola en schenken van alcohol
  • Apart advies en signalisatieschema zal opgesteld worden voor de wielerwedstrijden van zondagmiddag 22/09/2024

Gunstig advies van de Milieudienst:

  1. Het maximaal geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAmax,slow 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;
  2. Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats; 
  3. Lokalisering van de meetplaats (bijlage 5.32.2.2bis):

-      de meetplaats bevindt zich op een hoogte tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer en op ten minste 0,5 meter van het plafond en de wanden;

-      de meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel, voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt;

-      indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden, vermeld in 2°, bevindt de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

-      de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid.

    4.    Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van     meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in     artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de     muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde     persoon.

        De verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is         afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan volgende vereisten         (bijlage 5.32.2.2bis):

  1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 (1996) of recenter);
  2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan gemanipuleerd worden door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
  3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan de bezoekers worden blootgesteld;
  4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden;
  5. de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Een geluidsmeter kan worden ontleend bij de vrijetijdsbalie.

Advies dienst Noodplanning:

Wij hebben met de brandweer de afspraak dat adviezen voor evenementen blijven gelden zolang er niets wijzigt aan de aanvraag en de opstellingen. Het advies van vorig jaar van de brandweer met de bijhorende standaardvoorwaarden blijft geldig en is in bijlage toegevoegd. De organisatie moet rekening houden met volgende voorwaarden van de brandweer: 2301, 2321, 2324, 2325, 2328, 2329, 2348, 2364, 2378, 2384.

Dit advies is volledig en uitsluitend gebaseerd op de informatie die de dienst communicatie & veiligheid in haar bezit heeft op het moment dat het advies wordt geformuleerd. De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de informatie. Dit advies geldt daarom enkel voor de opstelling en de activiteiten die werden aangeduid op het aanvraagformulier. 

Gelet op het type evenement raadt de dienst Noodplanning aan een EHBO-post te voorzien. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig.
De organisator dient er voor te zorgen dat het evenement aan alle gestelde standaardvoorwaarden of extra opgelegde voorwaarden van de brandweer en politie inzake veiligheid en toegankelijkheid voldoet, zowel door de eigen medewerkers, onderaannemers, partners, deelnemers en bezoekers, als alle andere betrokkenen van het evenement. 

Deze standaardvoorwaarden staan beschreven in het Bestuurlijk Handhavingsreglement (te raadplegen op www.zwijndrecht.be) en in de Standaardvoorwaarden Brandweer Zone Antwerpen (te raadplegen op www.antwerpen.be). Een kopie van deze documenten is te verkrijgen bij de dienst communicatie en veiligheid. Het evenement dienst tevens te voldoen aan de Advies voor Wielerwedstrijden opgemaakt door Dr. Winne Haenen Arts Gezondheidsinspecteur (Federale Overheidsdienst Volksgezondheid).

Juridische grond

N.V.T.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college geeft toelating aan TTC Cycling om een GPA randanimatie en benefiet Kinderkankerfonds te organiseren van vrijdag 20 september 2024 tot en met zondag 22 september 2024.

Artikel 2

Het college gaat akkoord dat een stilstaan- en parkeerverbod op parking De Wallen wordt ingesteld volgens het signalisatieschema van de politie.

Artikel 3

Het college geeft toelating aan de organisatie om flyers uit te delen, mits deze na afloop van de activiteit opgeruimd worden.

Artikel 4

Het college gaat akkoord met de organisatie van een tombola ten voordele van het Kinderkankerfonds.

Artikel 5

De burgemeester verleent toelating voor een afwijking op het sluitingsuur op zondag 22 september 2024 en bepaalt dit om 02:00 uur.


Artikel 6

Het college gaat akkoord met het advies van politie, Milieudienst en de dienst Noodplanning.


Bijlagen

  • Standaardvoorwaarden Jaar2023.pdf
  • Advies brandweer ttc gpa randanimatie E.00039.ZW.0001_signed.pdf
  • advies milieudienst ttc gpa randanimatie.pdf
  • aanvraag en advies politie ttc gpa randanimatie.pdf